4 SVĚTLO 2013/2 světelnětechnická zařízení Europa Jagellonica je mezinárodní vý-stava, která představuje umění a kultu-ru střední Evropy na přelomu pozdního středověku a raného novověku. Svoji ces-tu zahájila na jaře loňského roku v Gale-rii Středočeského kraje (GASK) v Kutné Hoře. Následně se na podzim přemístila do Varšavy (Muzeum Narodowe a zámek Królewski) a začátkem března letošního roku byla slavnostně otevřena v Postu-pimi (Haus der Brandenburgisch-Preu-ßischen Geschichte). Výstava předsta-vuje na 300 uměleckých děl mimořádné hodnoty, která jsou dnes z větší části roz-troušena ve sbírkách významných muzeí umění v Evropě i USA. Mnohé z nich se však stále nacházejí na původních mís-tech, tedy v kostelích, kaplích, radnicích apod., a většina jich dosud nebyla v za-hraničí vystavena. Autorem výstavy je mezinárodně uzná-vaný historik umění Jiří Fajt, který tím-to projektem navazuje na jednu z nej-úspěšnějších domácích výstav Karel IV. císař z Boží milosti, kterou v letech 2005 až 2006 vidělo v Metropolitním muzeu v New Yorku a na Pražském hradě více než 250 000 návštěvníků. Autorem výtvar-ného řešení výstavy Europa Jagellonica je architekt Jiří Javůrek z ateliéru SGL Pro-jekt. Autorem grafiky a loga je Pavel Lev ze Studia Najbrt. Na výstavě se podílí více než sto dvacet vypůjčitelů. Ze zahranič-ních je to především Thyssen-Bornemis-za Museum (Madrid), Bibliothéque Na-tional de France (Paříž), British Museum (Londýn), Kunsthistorisches Museum (Vídeň), Österreichische Nationalbibliothek (Vídeň), Staatliche Museen (Ber-lín), Bodleian Library (Oxford), Ontario Art Gallery (Toronto) a sbírkové institu-ce z Budapešti, Krakova a Varšavy. Ved-le uměleckých děl od největších domá-cích zapůjčitelů, pražského a olomouc-kého arcibiskupství, jsou na výstavě také exponáty z Národní galerie v Praze, Mo-ravské galerie v Brně a dalších institucí. Architektonické řešení Výtvarné řešení výstavy je koncipová-no tak, aby zajistilo kultivovanou a nená-padnou kulisu vystaveným exponátům, umocnilo estetický zážitek z prohlídky vystavených děl a zároveň svou formou a barevností nerušilo vjem vystavovaných exponátů. Jeho základem jsou vestavěné výstavní panely, jejichž dispoziční uspořá-dání vizuálně ohraničuje jednotlivé tema-tické celky, ale současně zachovává důleži-té průhledy, které celou výstavu propojují (obr. 1). Výstavní prostor má z pohledu vý-tvarného ztvárnění dva plány. První plán, který lze vnímat jako zadní, tvoří stěny výstavních místností a panely zastiňující okenní otvory. Tento plán využívá barevnost povrchů ke sjednoce-ní prostoru a k prostorovému vy-mezení jednotlivých témat, např. Uhry barvou zelenou, Čechy bar-vou modrou, Polsko barvou čer-venou apod. V rámci tohoto plá-nu jsou umístěny doprovodné texty, názvy témat a popř. realizo-vány projekce. Na tomto zadním plánu je realizován plán přední, který tvoří výstavní panely a vit-ríny s exponáty. Výstavní panely jsou navrženy na míru jednotli-vým uměleckým dílům, vymezu-jí jim autonomní prostor, a tím umocňují jejich hodnotu. Jejich povrch je opatřen patinou aso-ciující texturu kovu, která svým reliéfem a strukturou dotváří ne-utrální, ale přesto živé pozadí ex-ponátům (obr. 2).Osvětlení výstavy Pro prezentaci výstavy bylo zvoleno směrové osvětlení, které umožňuje pomocí světelného dů-razu (akcentu) různých stupňů Výstava Europa Jagellonica v Kutné Hoře Ing. Petr Žák, Ph.D., Etna s. r. o.Obr. 1. Průhled výstavou Europa Jagellonica v Kutné Hoře Obr. 2. Detail exponátů a pozadí