6 SVĚTLO 2013/1 světelnětechnická zařízení Ve většině případů lze jízdu po cyk-lostezkách přirovnat k adrenalinovým sportům. Přestože podle vyhlášky má cyklista povinnost mít v rámci výbavy zadní i přední světlo, která jsou neustá-le zdokonaloována, je cyklista při jíz-dě v noci pro řidiče snadno přehlédnu-telným účastníkem silničního provozu. Proto je ve většině měst a obcí snaha bu-dovat samostatné a osvětlené komunika-ce určené pro jízdu na kole. K osvětlení cyklostezek je v rámci normy ČSN CEN/ /TR 13201-1 2004 využíváno osvětlení třídy S, ve většině případů jde o třídu S5 nebo S4. Rozšiřující třída osvětlení A se v případě cyklostezek uplatní jen velmi vzácně. Většinou je doporučována tam, kde je žádoucí dobře rozlišit tváře ostat-ních účastníků dopravy. Důvodem je zvý-šení bezpečnosti v kritických lokalitách, jelikož z výrazu tváře lze předvídat úmys-ly neznámé osoby. Zvýšení kvality osvět-lení může mít i důvod společenský, např. v parcích, na promenádách, v obchod-ních nebo historických čtvrtích měst.Technické řešení cyklostezek je poměr-ně obtížné. Staví projektanty do nelehké situace: osvětlit velmi úzkou a dlouhou Veřejné osvětlení a osvětlování cyklostezek Srovnání dosud využívaných a nových trendů svítidel Lukáš Zelinka, HELLUX ELEKTRA s. r. o. část komunikace co nejkvalitněji a záro-veň co nejekonomičtěji z pohledu inves-tic a provozu osvětlovací soustavy. Navíc ještě s důrazem na ekologii, tedy vyvaro-vat se zbytečného osvětlování noční ob-lohy a míst, kde není osvětlení žádoucí.Ukázka typů osvětlení Hellux určeného pro cyklostezky Dosud používané typy svítidel pro cyklostezky/pěší zóny Svítidlo typu Elipse 130 je ideální k osvětlení hlavních i vedlejších komuni-kací, obytných zón, parkovišť, ale i parků či cyklistických stezek. Popisované svíti-dlo pro cyklostezky Elipse 130-6 (obr. 1) může být osazeno vysokotlakou sodíko-vou výbojkou 50, 70 nebo 100 W. Doporu-čená výška zavěšení svítidla je 3 až 6 m nad komunikací. Svítidlo využívá automatické odpojení od elektrické sítě při otevření, sa-mozřejmostí je beznástrojově vyjímatelný elektroblok. Tělo svítidla je vyrobeno z ex-trudovaného hliníku a je osazeno speciál-ní optikou, jež umožňuje delší rozteč mezi světelnými body. Třída ochrany je IP65. Montuje se na stožár průměru 76 nebo 66 mm, možné je nastvit zrcadlo, popř. podle potřeb naklonit samotné svítidlo.Svítidlo typu 152 je speciální svítidlo k osvětlení místních komunikací, obytných zón, parkovišť, parků a cyklistických ste-zek. Toto svítidlo s označením NSB 152-6 (obr. 2), jež lze osadit vysokotlakou sodí-kovou výbojkou 50, 70 nebo 100 W, je ur-čeno pro cyklostezky a je též pro tyto úče-ly nečastěji využíváno. Doporučená výška zavěšení svítidla je 3 až 6 m nad komuni-kací. Tento typ svítidla se vyznačuje pře-devším svou nenáročnou a jednoduchou údržbou. Tělo svítidla i nasazovací díl jsou z masivního extrudovaného hliníku, ostatní komponenty jsou výhradně vyro-beny z nerozbitných a korozivzdorných materiálů. Svou konstrukcí svítidlo dovo-Obr. 1. Ulice Na Potoce v Třebíči – Hellux Elipse 130-6 Obr. 2. Cyklostezka v Třebíči – Hellux 152-6 Obr. 3. Detail Hellux Puro 770 LED Obr. 4. Ulice Chrobákova v Ostravě – Hellux Puro 770 LED