62 SVĚTLO 2012/6 architekturní a scénické osvětlení „Je to téměř pravidlo. Před tím, než poprvé vejdu do divadla na dekorační, někdy zvanou osvětlovací zkoušku, vypiji ráno několik šálků kávy. Snažím se uklidnit a přesvědčit sebe sama, že vím, co dělám. Mívám strach a dobře vím, že strach svazuje ruce. Vejdu a stanu se součástí nepřehledného děje, který – a to je zcela jisté – skončí premiérou.“Světelný design v kostce – Část 3 Vejdu a stanu se součástí nepřehledného děje Daniel Tesař, WD LUX Vysvětlivky:1) Paleta – vybrané a uložené parametry vícekanálových zařízení, např. pohyblivých hlav. Takto uložené parametry jsou kdykoliv dostupné a obsahují pouze požadované funkce zařízení. Tvoří jakousi banku pro další programování.2) Vektorový mód/tracking mód – způsoby ukládání vícekanálových zařízení do programu. Ve vektorovém módu se ukládají veškeré parametry, v tracking módu pouze parametry aktu-álně upravené.3) Patch – přiřazování hodnot signálu DMX 512 hodnotám adres zařízení, např. stmívačům či parametrům složitějších světlometů.4) 1@50 (FF) – zkratky přesně popisující po sobě jdoucí příkazy. V daném případě okruh číslo 1 na 50 % intenzity. Zkratka FF zkracuje Full neboli na 100 %.5) HMI – zkratka pro světlomet s výbojkovým zdrojem.6) CYC – cyclorama neboli showfolie. V daném případě světlomety, které svítí na tuto projekční plochu.7) Crossfade – typ prolínání dvou cue/nálad, kdy časy nájezdu i odjezdu jsou ekvivalentní.Obr. 1. Hry o Marii, režie Jiří Heřman, foto Diana Zehetner Scéna ze Hry o Marii (ND, 2010), přibližně 40 herců na scéně, opět několik vrstev plánu do hloubky. Zjednodušeně lze popsat tři klíčové prvky světelného řešení: první, teple „bílý“ plán klečících žen je zvýrazněn oproti středně-zadnímu plánu v lehce modrém wash, který je akcentován kontra průsvi-tem přes dekoraci. Porovnejte s lightplotem – tato modrá je vytvořena z PAR s filtry L200 a frostem R119 (frost – difuzní filtr, způsobuje kompaktní, homogenní plochy) ze tří baterií po deseti PAR, plus světlomety PC z pozice FOH), bílé kontra světlo je pravděpodobně z HMI 2,5 kW – tento typ zdroje má specifickou teplotu chromatičnosti blízkou dennímu světlu (asi 5 600 K) a výraznou intenzitu. Je-li vzato v potaz, že na tuto jedinou scénu bylo třeba asi 60 světlometů, snadno si lze spočítat, že při průměrném počtu 150 cues za představení je úkolem světelného designéra přemýšlet logikou skupin světel a jejich kombinací, barev a jejich kombinací, pozic a úhlů světel atd. Tedy žádné romantické výtvarné umění, žádné experimentování – čistá matematika a fyzika s nutnou dávkou reálné představivosti a zkušenosti. času. Z tohoto vyplývá jeden fakt: světel-ný design musí být hotový dávno před tím, než se na jevišti cokoliv stane. Čas na roz-mýšlení či experimenty není žádný. Coby světelný designér musím nejen mít hoto-vou představu, ale i přesně vědět, jaké pro-středky použiji. Jak ovšem dospět k výsled-ku v praxi? Existuje mnoho možností, je však třeba vytvořit si systém a držet se ho.Velmi často mívám přesnou podobu světelného designu připravenu ještě před samotnou prací na jevišti. Málokdy expe-rimentuji. Představu vtělím do tzv. light-plotu – plánu světel, který udává, kolik jakých světel je kde rozmístněno: typy světel, jejich zapojení, pozice, filtry, čás-tečně i fokus. Při přípravě plánu je třeba pečlivá rozvaha nad tahy, jejichž většina bývá obsazena dekorací a výkryty. Nut-no dobře kalkulovat s výškou tahů, což se snažím dopředu prodiskutovat s šéfem osvětlení daného divadla a šéfem stavby.Jestliže chci použít pohyblivé hlavy, zjistím si o daných typech co možná nej-více informací. Použiji-li follow spoty (sle-dovací světlomety), upřesním jejich po-zice a způsob použití. Zkrátka se snažím domluvit maximum možného dopředu. Snažím se vysvětlit, co k čemu bude slou-žit, a vyložit, proč tomu tak je. Často se dostaneme do diskusí, většinou týkajících se technické proveditelnosti, popř. časo-vé náročnosti. Klidně si nechám poradit, ale v intenci celkového vyznění. Nakonec zodpovědnost za inscenaci nesu já.Vždy se snažím odhadnout, jak zdatný je šéf osvětlení divadla. Jestliže seznám, že své práci rozumí, nechám věcem vol-ný průběh a vedu pouze pořadí prací. Snažím se začít složitějšími aplikacemi a postupovat k jednodušším. Používám-Na velkých scénách bývá pořadí toho, co se stane, jasně dáno a naplánováno. Času bývá velmi málo a je velmi drahý. V českých podmínkách bývá zvykem do-držovat následující harmonogram. Jedna až dvě dekorační zkoušky, někdy tři, je-li představení opravdu složité a velké. Bě-hem těchto zkoušek je postavena deko-race do víceméně konečné podoby, nasví-tí se a naprogramují se cues. Je to prostá matematika. Operní či taneční představení mívají přibližně dvě až tři hodiny čistého času. Průměrně se naprogramuje asi 150 cues. Jestliže je každé vytvářeno pět minut, je nutně zapotřebí dvanáct hodin čistého