SVĚTLO 2012/6 49 normy, předpisy a doporučení K závaznosti českých technických norem České technické normy jsou obecně zvláštním druhem písemných pravidel, ve kterých jsou upraveny specifické po-žadavky týkající se té které oblasti lid-ských aktivit. Obsahují technický popis parametrů výrobků, konstrukcí, materiálů i složitějších celků z těchto částí tvo-řených. Technické normy obsahují infor-mace o obecně uznávaných technických řešeních, základní zákonné požadavky bezpečnosti konstrukční, materiálové, protipožární, hygienické či ochrany zdra-ví a životního prostřední. Technické nor-my pokrývají téměř všechny oblasti lid-ské činnosti [1].Existence technických norem a odkaz na ně v právních předpisech jsou nezbyt-né pro to, aby právní předpisy České re-publiky (tedy zákony, nařízení vlády a vy-hlášky nejrůznějších orgánů státní správy a samosprávy) nebyly neúčelně zatěžo-vány množstvím detailních právních po-žadavků technického charakteru. Právní předpis nemůže jít do podrobností (způ-sobů výpočtů různých hodnot apod.) uvedených na mnoha stránkách norem. Právní předpis stanovuje pouze základ-ní podmínky s tím, že na příslušné čes-ké technické normy odkazuje; takto jsou zprostředkovány informace o tom, kde je možné nalézt podrobné řešení dané pro-blematiky. Technické normy tedy dopl-ňují nekompletní právní požadavek vy-plývající z příslušného právního před-pisu. Odkazy na technické normy mají za cíl konkretizovat požadavky obsažené v právních normách a chránit tak veřejný zájem a bezpečnost [2].Legislativně jsou technické normy upraveny v zákoně č. 22/1997 Sb., o tech-nických požadavcích na výrobky. Podle ustanovení § 4 tohoto zákona je česká technická norma dokument schválený pověřenou právnickou osobou pro opa-kované nebo stálé použití vytvořený podle tohoto zákona a označený písmenným označením ČSN, jehož vydání bylo ozná-meno ve Věstníku Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušeb-nictví ÚNMZ. Zákon výslovně uvádí, že česká technická norma není obecně závaz-ná. Česká technická norma poskytuje pro obecné a opakované používání pravidla, směrnice nebo charakteristiky činností nebo jejich výsledků zaměřené na dosaže-ní optimálního stupně uspořádání ve vy-mezených souvislostech.Technické normy tedy nejsou obecně závazné, což potvrdil i Ústavní soud Čes-ké republiky (ÚS). Jeho slovy jsou tech-nické normy považovány za kvalifikova-ná doporučení (nikoliv příkazy) a jejich používání není závazné, nýbrž jen dob-rovolné. ÚS však zároveň dodal, že exis-tuje množství případů, kdy je dodržení požadavků konkrétních českých technic-kých norem vyžadováno zákonem nebo vyhláškou. Povinnost postupovat při ur-čité činnosti v souladu s českými tech-nickými normami může vzniknout pře-devším na základě ustanovení právního předpisu, které stanovuje, že ve vztazích upravených tímto právním předpisem je nutné dodržovat české technické normy. V těchto případech již lze o určité závaz-nosti těchto norem hovořit [3].V otázce závaznosti technických no-rem lze tedy uzavřít, že tyto nejsou obec-ně závazné, v určitých případech se však stanou obecně závaznými, jestliže na ně konkrétní právní předpis výslovně od-káže. Technické normy v oblasti veřejného osvětlení Technickými normami příslušnými v oblasti veřejného osvětlení se rozumějí zejména normy ČSN 13201- 1 až 4 Osvět-lení pozemních komunikací [4] vydané ÚNMZ. Tyto normy obsahují návod pro výběr tříd osvětlení na základě posou-zení geometrického uspořádání, využití prostoru, vlivu okolí a dalších parame-trů, např. na základě intenzity provozu, náročnosti navigace, složitosti zorného pole, rizika kriminality, převažujícího počasí apod. Dané normy dále obsahu-jí návod k charakterizování oblasti, v níž jsou požadavky na osvětlení pro vybra-nou třídu osvětlení uplatňovány, a také všeobecná doporučení, např. pro stano-vení požadavků na podání barev, zrako-vé vedení, osvětlení sousedících oblastí nebo pro použití alternativních a doplň-kových tříd osvětlení. Tyto normy urču-jí na základě fotometrických požadavků třídy osvětlení pro pozemní komunikace s ohledem na zrakové potřeby uživate-lů komunikace a zohledňují vlivy tohoto osvětlení na životní prostředí [5].K povaze technických norem ve veřejném osvětlení Odkaz na technické normy v oblas-ti veřejného osvětlení lze nalézt pouze ve dvou právních předpisech. Prvním je nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanovují podmínky ochrany zdraví při práci. To v ustanovení § 45a nazvaném Osvětlení venkovních pracovišť uvádí, že umělé osvětlení venkovních pracovišť a spojovacích cest musí odpovídat nároč-nosti vykonávané práce na zrakovou čin-nost a ochranu zdraví v souladu s nor-movými hodnotami a požadavky české technické normy na osvětlení venkovních pracovních prostor. V poznámce pod ča-rou je odkazováno mimo jiné na normy ČSN EN 13201-1 až 4 Osvětlování pozem-ních komunikací [6].Druhou zmínku obsahuje vyhláška ministerstva dopravy a spojů č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozem-ních komunikacích. Ustanovení § 25 vy-hlášky mimo jiné stanovuje, že dálnice [7] a silnice [8] se vždy osvětlují v zasta-věném území obcí [9]. V podrobnostech je odkazováno na doporučené české tech-nické normy uvedené v příloze č. 1. Jed-nou z nich je norma ČSN 36 0400 Veřej-né osvětlení, která byla nahrazena nor-mami ČSN EN 13201-1 až 4 Osvětlování pozemních komunikací. Pro místní [10] či účelové [11] komunikace, které v obci zpravidla převažují, naopak tato povin-nost stanovena není.I pro technické normy ve veřejném osvětlení tedy platí, že nejsou obecně zá-vazné. S odkazem na závěry ÚS lze o ur-čité závaznosti uvažovat pouze ve vztahu k osvětlení venkovních pracovišť na spojo-vacích cestách, jakož i silnicím a dálnicím v zastavěném území obcí. Obec, která je ve většině případů vlastníkem veřejného Normy ve veřejném osvětlení z pohledu práva JUDr. Tomáš Sequens, JUDr. Richard Hamran, JUDr. Petra Nováková, Ph.D.,Kocián Šolc Balaštík, advokátní kancelář, s. r. o. Technické normy mají v českém právním systému zásadně doporučující, tedy nikoliv závazný charakter. Právně závaznými se stanou až tehdy, stanoví-li tak právní před-pis. Tento dvojí režim platí i pro oblast veřejného osvětlení. V praxi však i odchýlení se od norem doporučujícího charakteru může mít nepříjemné následky.