12 SVĚTLO 2012/6 světelnětechnická zařízení Existují obchody a „obchody“. Do ně-kterých lidé chodí nakupovat to, co po-třebují, do jiných to, co chtějí. Světlo po-máhá vzbudit zájem a vyvolat chuť naku-povat. Určité světlo umožňuje rychlou orientaci v prostoru, jiné přitahuje pozor-nost k osvětlenému předmětu. Není vždy jednoduché vytvořit dokonalé osvětlení pro daný obchod, protože řadu okolnos-tí nelze dopředu uvážit, či se podmínky dokon-ce mění. Proč tedy po-užívat statické osvětlení pro něco tak dynamické-ho, jako je obchod s de-signovými bytovými de-koracemi?Projekt Vivion Prostor Vivion Art & Design nevznikal pouze jako obchod s designo-vými doplňky, ale také jako výstavní prostor, především však jako svě-telná laboratoř. Světlo neslouží pouze k účelo-vému osvětlení či k vy-tvoření příjemné atmo-sféry, ale lze díky němu simulovat prostředí, do kterého má být dekorace umístěna. Představte si, že máte pokoj vymalovaný oranžově a přemýšlíte, zda pořídíte umělé květiny s dekorativní vázou. Ale jakou barvu květů zvolit? Zvo-líte spíše oranžovou, žlutou či červenou? Jak takové květy budou působit u vás doma? S dynamickým barevným osvět-lením nemusíte přemýšlet, můžete vidět! Zaujmout Vracíte se z kavárny noční Plzní, pře-cházíte ulici před projíždějící tramvají, mi-nete zaparkovaná auta u chodníku, když v tom stojíte před výlohou obchodu, která je osvětlena barevným světlem. Světlo se pomalu mění a lehce osvětluje vystavené předměty. Vnímáte, jak se tvary předmětů pod barevným světlem mění, a najednou vás zaujme lotosový květ vystavený ve vý-loze a vzpomenete si, že vaše žena již něko-likrát zkoušela lotosový květ pro dekoraci použít, ale nikdy nevydržel příliš dlouho. Druhý den již se ženou vybíráte z něko-lika druhů lotosových květů a odcházíte s hlavou plnou nápadů, jak vylepšit vý-zdobu vašeho bytu, obchodu, kanceláře…Byl to lotosový květ ve výloze, co za-ujalo vaši pozornost ten večer? Byla to tramvaj, která vás zahnala na druhou stra-nu silnice? Nebo to bylo barevné světlo výlohy obchodu?Cítit se dobře, jako doma V obchodech, jako je Vivion, rozhodu-jí o koupi emoce. Jestliže se budete v ob-chodě cítit dobře, strávíte v něm více času a pravděpodobnost, že najdete něco, co se vám líbí, vzroste. Kromě toho se do obcho-du jistě budete rádi vracet. Jak ale vytvo-řit příjemnou atmosféru pomocí světla?Hlavní osvětlení Hlavní osvětlení je určeno k orientaci v prostoru. Intenzita hlavního osvětlení musí být vyvážená s efektovým a akcent-ním osvětlením. Technicky je hlavní osvět-lení s efektovým v kolizi – efektové fun-guje lépe, když je hlavního osvětlení málo. Jestliže je hlavního osvětlení málo, přestá-vá se člověk v prostoru cítit dobře, ztrácí orientaci a po krátké době se cítí unavený.Pro hlavní osvětlení jsou v obchodě použita původní zářivková svítidla. Elek-tronické předřadníky těchto svítidel ale neumožnovaly regulaci, proto byly na-hrazeny elektronickými předřadníky se stmíváním (DALI).Efektové osvětlení Efektovým osvětlením se v případě projektu Vivion rozumí osvětlení stěny, která celému prostoru dominuje. Prá-vě tato stěna byla zvolena jako pokusná pro „malování světlem“. Je-li tedy speci-ficky vymalovaný prostor, ať už obývací pokoj, ložnice či koupelna, světla nasta-ví podobnou barvu na této zdi. Osvětle-ní této stěny může být velmi dobře vyu-žito také pro hru s pocity tepla či zimy, kdy teplé barvy pomáhají navodit pocit pohodlí, domova, zatímco chladné vzbu-zují pocit čistoty, ostrosti a také chladu.K osvětlení této konkrétní stěny jsou vhodné dvě metody, a sice tečné osvětlení – z dolní části, a reflektory s širokým vyza-řováním v horní části stěny. Pro tečné osvět-lení perfektně poslouží svítidla ColorFuse – LED RGB svítidla s diskrétními barevný-mi diodami a eliptickou optikou 10° × 60°, Dynamické barevné osvětlení pro obchody (AmbiScene)Bc. Filip Müller, Philips Česká republika, s. r. o., sektor Lighting Obr. 1. Barevné světlo místo barvy a štětce Obr. 2. LED svítidlo ColorFuse (vlevo) a ColorBlast (vpravo)