60 SVĚTLO 2012/4 pro osvěžení paměti Běžně se o elektrické výzbroji tramvají mluví v souvislosti s pohonem vozidla. Zmínky o ostat-ním elektrotechnickém vybavení v tramvaji se najdou málokdy. Přesto nám připadá samozřej-mé, že v interiéru vozidla se svítí, topí, větrá, že se dveře otevírají, slyšíme hlášení zastávek. Jed-ním ze systémů, který je v elektrické tramvaji pří-tomný od začátku její existence a který přinesl mnoho originálních technických řešení, je právě systém osvětlení vozidla. Od slabého žárovkového osvětlení, které bylo dobré sotva k tomu, aby ces-tující v tramvaji nezabloudili, až po dnešní do-konalé zářivkové osvětlení, umožňující používá-ní mobilů, notebooků a tabletů, urazilo osvětlení tramvajových vozidel dlouhou cestu. O technice použité v pražských tramvajích je tento článek.bilejní výstavy. Napětí v troleji v té době bylo 500 V DC. Žárovky byly zapojeny do série. První žárovky měly ještě uhlíko-vá vlákna, takže jejich spolehlivost nebyla velká. Teprve kolem roku 1905 se objevi-ly i v tramvajích žárovky s wolframovým vláknem. V interiéru tramvají se používala tvarově poměrně jednoduchá jednožárov-ková svítidla s čirým (obr. 1) nebo matova-ným (obr. 2) skleněným krytem.Postupem doby se systém žárovkového osvětlení stával propracovanějším. Podle Historie osvětlení tramvají v Praze Ing. Miroslav Peisar, FCC Public s. r. o. Obr. 1. Žárovkové svítidlo s čirým krytem ve voze z počátku dvacátého století pravních systémů [13]. Norma určuje pro osvětlení interiéru tramvají požadav-ky na intenzitu osvětlení, rovnoměrnost osvětlení, omezení oslnění a barvu světla včetně indexu podání barev. Pro vozidla MHD (tramvaje) je vyžadováno osvětlení v hodnotách uvedených v tab. 1.Nejstarší tramvaje a doba archaicky žárovková Prvními osvětlovacími systémy v nej-starších vozidlech byly žárovky, jež byly zapojeny přímo na plné trolejové napětí. Jiný zdroj elektrické energie v nejstarších vozidlech nebyl, ani akumulátor. Uvědom-me si, že je rok 1891 a František Křižík provozuje trať Oveneckou ulicí na praž-ské Letné na Výstaviště při příležitosti Ju-Obr. 2. Žárovkové svítidlo s matova-ným skleněným krytem v tramvaji z první poloviny dvacátého století Osvětlení interiéru vozidla z hlediska současných požadavků V současnosti platí pro osvětlení interiéru tramvajových vozidel norma ČSN EN 13272:2002 Železniční aplikace – Elektrické osvětlení v kolejových vozidlech veřejných do-