24 SVĚTLO 2012/4 osvětlení interiérůByl jsem redakcí požádán o sepsání se-riálu o osvětlování bytů. Notně jsem se ošíval, leč marně. Zdráhal jsem se proto, že osobně považuji takový počin za noše-ní dříví do lesa. Není to zas tak dávno, co ve Světle vyšly skvělé texty Ladislava Mon-zera [1]. A oko se za těch pár let zas tak moc nezměnilo – tedy nezměnilo se vůbec. Jistě by postačilo jen připomenout pár no-vinek. Jako je třeba nesmyslný zákaz žáro-vek, zejména těch mdlených… Ale neubrá-nil jsem se. Takže, milí čtenáři, shovívavě a s pochopením čtěte následující řádky.Vyhnu se obecnému povídání o vlast-nostech světla, o obecných zásadách osvětlování. O tom je dostatek textů jin-de (i v [1]), jistě sepsaných lépe, než by bylo možné zde. Pouze tam, kde to bude zapotřebí, budu upozorňovat na určité zvláštnosti související právě s byty.Ještě než se budu věnovat vlastnímu pojednání o osvětlování v bytech, dovo-lím si připomenout počáteční věty z [2]. Tam jsem psal o tom, že osvětlení bytu je věcí velmi osobní. Stejně jako si lidé vy-bírají nábytek podle svého uvážení a vku-su, stejně tak volí i prvky osvětlení. Jen zřídka si někdo najme bytového architek-ta, v podstatě nikdo si nenajme světelné-ho technika. Ačkoliv by asi ani v jednom případě neškodila konzultace s profesio-nálem. Možná by se pak šťastný majitel nového bytu vyvaroval základních chyb, jako je např. použití zářivek s označením 865 (zářivka s teplotou chromatičnosti světla 6 500 K, která vedle žárovky svítí namodralým světlem) v kuchyni (vlastně téměř kdekoliv v bytě), byl by opatrnější při volbě svítidel se světelnými diodami a jistě by si nedal do obýváku rtuťovou výbojku (i takový byt jsem viděl).Osobně jsem za celou dlouhou dobu svého působení jako světelného technika navrhoval jen málo bytů. Spíš jsem pou-ze předkládal nápady, varoval před neu-váženými kroky nebo vysvětloval, proč je lepší žárovka mdlená než čirá.Tak mě napadá, když už jsem se o tu mdlenou žárovku opakovaně otřel, že by bylo vhodné vysvětlit, proč tak lkám nad jejím koncem v EU. Důvodů je mno-ho. V otevřeném svítidle mdlená žárovka méně oslňuje než čirá. Naopak ve svíti-dle uzavřeném rovnoměrněji prosvětluje difuzor, při použití čiré žárovky se často na povrchu stínidla objevuje obraz září-cí spirály. Světlo mdlené žárovky je mno-hem příjemnější.O naprostém amatérismu úředníka svědčí okamžitý zákaz mdlených baněk. Ona totiž oproti čiré navíc pohltí maximál-ně 1 % světla (mluvím o mdlených, ne o opa-lizovaných či opálo-vých žárovkách). Tedy zanedbatelná ztráta vyvážená kvalitnějším světlem. Ani ve vel-kých soustavách se žá-rovkami (např. Obecní dům) by nebyl příkon pro ono jedno procen-to navyšován. „Poško-zení“ životního pro-středí by se tedy ne-konalo.On je obecně zákaz žárovek naprostá zvů-le úředníků v Bruselu Osvětlování bytů – Část 1 Vstup do bytu, předsíň, schodiště a chodby Ing. Tomáš Maixner, Siteco Lighting, spol. s r. o.Obr. 1. „Hausnumero“ – jedno z mála svítidel, kde je sluneční pohon rozumný (foto archiv Conrad)Obr. 2. Vstup do bytu – vlevo „noc“, uprostřed „soumrak“, vpravo „den“Obr. 3. Předsíň – pozoruhodný je snad jen klobouček mé ženy; sami uznáte, že by v něm chlap vypadal přinejmenším podivně