14 SVĚTLO 2012/4 architekturní a scénické osvětlení Rekonstrukce za provozu – noční můra všech developerů, obchodníků, ho-teliérů, bankéřů – prostě kohokoliv, kdo si nemůže dovolit zavřít, a přesto potřebu-je zmodernizovat nebo rozšířit již existu-jící prostory. Centrum Černý Most v Pra-ze v současnosti navyšuje svou prodejní kapacitu o více než 160 nových prodejen a plánuje ukončit dostavbu na jaře 2013. Stavba nových prostor pohltila také par-koviště, a hlavně přístupovou cestu mezi obchodním centrem a metrem, která je pro provoz centra důležitá. Situaci ve-dení obchodního centra vyřešilo vytvo-řením koridoru v místě staré přístupové cesty, který prochází stavbou. V principu tak člověk jdoucí koridorem vůbec netu-ší, že je okolo něj stavba v plném provo-zu. Naproti tomu byl tento koridor vy-tvořen čistě účelově, a nebylo tak možné se ubránit pocitům, které lze popsat jako „sterilní, nudný, nemocniční chodba“ atp. Nápad Jednou z pracovních variant, jak kori-dor oživit, byla simulace podvodního světa Tab. 1. Porovnání systémů řízení osvětlení DALI a DMX Charakteristika DALI DMX Počet svítidel na 1 sběrnici 64 (mono barevných)170 (RGB)Rychlost 1 200 b/s 400 kb/s Délka sběrnice 300 m 300 m (RS-485, ale teoreticky až 1 000 m)Stmívání – počet stavů254 (asi 28)256 (28), Philips ColorKinetics až 216 Spodní hranice setmění 10 % pro zářivky (teoreticky 0,1%)1/256, resp. 1/216 Čidla ano ne Ovladače, tlačítka ano ano Konverze do TCP/IP (WiFi, GSM)složitá, musí existovat ethernetová brána k systému řízení osvětlení snadná – konverze do DMX přes Ethernet (KiNET, ArtNET atd.)Adresování, nastavení pomocí PC, zpětný kanál různé podle systémů (DIP přepínače, RDM, KiNET atd.)Proplujte mořským světem do Centra Černý Most Bc. Filip Müller, Philips Česká republika, s. r. o., sektor Lighting udělaná tak, aby člověk, který koridorem prochází, jako by vešel z pláže pod vodu a z té se opět vynořil na pláži na druhé straně koridoru. Svítidla a osvětlení měla od začátku vytvářet charakteristickou at-mosféru právě pro tento druh činnosti. Podívejme se nyní na to, co se vlastně děje pod vodní hladinou a jak by se svět-la měla chovat, aby člověk získal přiroze-ný pocit podmořského světla. Je-li člověk pod vodní hladinou, všimne si zejména dvou věcí: při pohledu nahoru na hladi-nu vidí, že je nad ním kruh bílého svět-la, a když se podívá do dálky, vidí jen „modrou tmu“. Kruh bílého světla nad hlavou souvisí s indexem lomu vody, kri-tickým úhlem a absolutním odrazem. Při přechodu z prostředí opticky hustějšího do prostředí opticky řidšího se totiž ob-jeví takový úhel, pod kterým se, když se do rozhraní těchto dvou prostředí posví-tí, veškeré světlo odrazí (princip optické-ho vlákna). Pohledem z vody do vzdu-chu je tedy viditelná jen ta část prostoru, která je ohraničena kružnicí vymezující onen kritický úhel. Naproti tomu světlo ze vzduchu do vody bez problému pro-niká, proto je možné pod vodou vidět i vzdálené objekty.Umělé osvětlení dokáže vcelku jed-noduše podobnou věc simulovat sou-stavou čidel pohybu, která způsobí, Obr. 1. Vstupní koridor Centra Černý Most při vstupu od stanice metra B Černý Most Obr. 2. Popis dějů na rozhraní prostředí opticky hustějšího a řidšího; převzato z http://www.divephotoguide.com/underwater-photogra-phy-techniques/article/reflections/vzduch lomené světlo kritický úhel dopadu voda úplně odražené světlo částečně odražené světlo