6 SVĚTLO 2012/4 světelnětechnická zařízení V polovině května letošního roku byla v prostorách Veletržního paláce v Praze otevřena dlouho očekávaná výstava cyklu obrazů Slovanská epopej od českého ma-líře Alfonse Muchy. Alfons Mucha (1860–1939) získal mezinárodní slávu a uznání v Paříži na přelomu 19. a 20. století díky svému originálnímu secesnímu dekora-tivnímu stylu. Smysl své tvorby ale spat-řoval v jiném díle, jež považoval za mno-hem závažnější – v souboru dvaceti mo-numentálních obrazů Slovanská epopej, na kterém pracoval v letech 1912 až 1926. Dokončený cyklus byl jako celek popr-vé představen veřejnosti na podzim roku 1928 při příležitosti oslav deseti let samo-statnosti československého státu ve vel-ké dvoraně tehdy právě dobudovaného Veletržního paláce. Tematické rozpětí Slovanské epopeje sahá od působivých představ slovanského dávnověku a uctí-vání pohanských božstev, přes znázornění historicky doložených událostí až po zá-věrečnou vizi duchovního významu Slo-vanstva pro celé lidstvo. Cyklus dvaceti obrazů inspirovaných slovanskou myto-logií a dějinami Čechů a Moravanů se tak vrací na místo, kde byl v roce 1928 poprvé představen veřejnosti. Současná instalace vychází z Muchova původního obsahové-ho rozvržení Slovanské epopeje, z časo-vého sledu jednotlivých témat, odkrývá vnitřní vazby mezi obrazy a vyzdvihuje hlavní záměr rozsáhlého díla. Náročnost realizace výstavy spočíva-la nejen v zajištění odpovídajícího pro-storu pro exponáty tak velkých rozměrů, největší plátna mají rozměry 8,1 × 6,1 m (obr. 1), ale také ve vhodném dispozič-ním a výtvarném řešení a v zajištění od-povídajících mikroklimatických podmí-nek, jejichž součástí jsou také podmínky světelné. Z pohledu ochrany vystavených exponátů bylo požadováno, aby osvětle-nosti na exponátech nepřekročily hod-notu 150 lx a aby bylo eliminováno UV záření. Z pohledu vizuálního měly být obrazy plynule a rovnoměrně osvětle-ny, bez výrazného a zřejmého světelné-ho zdůrazňování. Původní stav Velká dvorana je halový prostor o rozmě-rech 75,6 × 21,3 m s výškou 13,8 m. V prů-běhu dne je prostor osvětlen dvanácti sed-lovými světlíky s výstupními otvory o roz-měrech 21,3 × 4,75 m. Vzhledem k poloze světlíků a dispozici okolní zástavby prochá-zí světlíky jak oblohová, tak v letních mě-sících také sluneční složka denního světla. Přibližná hodnota činitele denní osvětlenos-ti na stěnách (h = 1,5 m) je 1,4 %. To zname-ná, že při venkovní osvětlenosti na nezaclo-něné horizontální rovině kolem 11 000 lx se bude osvětlenost na stěnách pohybo-vat okolo 150 lx. Vzhledem k tomu, že v letních měsících může úroveň denního osvětlení od oblohové složky dosahovat až 40 000 lx, může se příspěvek denní složky v interiéru přiblížit k hodnotě 600 lx. Pů-vodní umělou osvětlovací soustavu tvoři-lo 180 světlometů pro halogenové žárovky 300 W, umístěných ve vrcholech sedlových světlíků. Tato soustava zajišťovala průměr-nou hodnotu osvětlenosti na svislých plo-Osvětlení výstavy Slovanská epopej Ing. Petr Žák, Ph.D., Etna s. r. o.Obr. 1. Triptych Kouzlo slova – Pravda vítězí (rok 1916)Obr. 2. Vjem exponátů při osvětlení pouze celkovým osvětlením