42SVĚTLO 2012/3veletrhy a výstavyJe to tradice a povinnost, zábava a po-učení – řeč je o Prolight+Sound ve Frank-furtu nad Mohanem. Pro neznalé, jde o veletrh osvětlovací, zvukové a pódio-vé techniky, vedle londýnské Plasashow největší evropskou akci svého druhu. (Berlínský Showtech je zaměřen spíše na jevištní a pódiovou techniku, ostat-ní výstavní akce jsou menší a zaměře-né na lokální trhy. Možná svou velikos-tí překvapí květnový Prolight+Sound v Moskvě, ale ta je přece jen trochu z ruky.) Frankfurt je nedaleko, přibliž-ně pět hodin jízdy, organizace perfekt-ní, ceny nejsou přemrštěné, město přá-telské a přívětivé. Proč zmiňuji povinnost. Akce předvá-dí novou anebo osvědčenou techniku li-dem z oboru dvou skupin. Na jedné stra-ně obchodníkům, zástupcům firem, dea-lerům jednotlivých výrobců – pro ně je akce povinnost, neboť se setkávají se svý-mi kolegy a partnery. Osobní setkání je stále základem obchodní důvěry. Na stra-ně druhé je určen profesionálům – tech-nikům, osvětlovačům, zvukařům, light designérům, sound designérům, operá-torům. Prostě všem, kteří pracují s tou-to technikou.Nutno bohužel konstatovat, že z Čes-ké republiky se sem moc nejezdí. Obje-vují se sice lidé z obchodních firem i lidé z rentalových organizací, avšak z divadla – téměř nikdo! Potkat lze lidi z Divadla Archa, někdy z Národního divadla, ale to je tak vše. Vyveďte mě z omylu, můžete-li. A zde platí myslím přímý vztah – potká-te-li někoho z divadel, je profesionálem v oboru. Přitom je to akce mimo jiné cí-lená právě na zmíněnou kategorii profe-sionálů. Nabízí ucelené srovnání výrob-ků, a to i těch, s kterými se člověk běžně nesetká. Dovoluje nahlédnout do výrob-ních řad firem, které u nás prozatím ne-zdomácněly, tzn. v ČR si je nelze vyzkou-šet, osahat, srovnat. Zkrátka, technický management by měl své lidi na tyto akce vysílat a zároveň požadovat zpětnou vaz-bu. Náklady se bohatě vrátí ve zkušenos-tech „posádky“. A platí také, že technici by mohli vyrážet sami o své vůli. Inves-tují tak do sebe, do svého profesního se-bevědomí.Vzdor zmíněnému mohu s klidem říci, že letošní rok byl na novinky chu-dý. Loňský (2011) jsem osobně považo-val za zlomový. Objevila se LED svítidla, která bylo možné označit za plně pou-žitelná. Co tím myslím? Svítidla osaze-Prolight+Sound 2012 ve FrankfurtuDaniel Tesař, WD LUXná tří- a vícewattovými diodami v mul-tichipovém osazení1). Počet diod LED v dobrém svítidle se etabloval na kom-binaci RGBW nebo RGBA2), HSV3) mí-chání barev se stalo obvyklým. Objevi-ly se první pohyblivé LED hlavy typu spot a wash4), dále první LED svítidla pro jevištní provoz (klasické typy Profil, PC, Fresnel)5). Zároveň se zdálo, že ceny i velmi dobré techniky klesly na (v praxi použitelnou) úroveň.Letošní rok byl tedy na překvape-ní chudší. Americká firma ETC uvedla svůj první LED profil Sour-ce Four CE LED ve verzích Tungsten, Daylight a Lus-tr+6). Byla okolo toho velká sláva a tlačenice. Ale – porov-návalo se s klasickým Sou-rce Four (osazený zdrojem 575 W), srovnávací plocha byla vzdálena asi 3 až 4 m. Za těchto podmínek byl úči-nek impresivní a bylo mož-né ocenit výhody LED zdro-je. Stálá teplota chromatič-nosti ve všech intenzitách a z toho vyplývající absen-ce Red Shiftu7). Homogenní podání výstupu u typu Lus-tr+ a možnost míchat barvy HSI, HSIC, RGB a Studio8) umožňují osazení diodami sedmi barev – Red, White, Amber, Green, Cyan, Blue, Indigo. Barevné podání je fantastické, odhlédne-li se od skutečnosti, že pro řízení podobných svítidel je třeba osvětlovací pult s Color Pic-kerem9). Jinak je programo-vání poměrně složité. V pl-ném rozlišení má svítidlo pat-náct DMX10) kanálů. Ovšem se vzrůstající vzdáleností kouzlo rychle vyprchává. Já osobně jsem narazil jen na je-diného výrobce, který se od-vážil předvést podobné svět-lo na vzdálenost 10 m. Byla jím americká firma REVEAL, produkt RevEAL Profil se pyšní 16 000 lm, plynulou změnou teploty od 2 600 do 10 000 K a indexem Ra11) vět-ším než 93. Ovšem příkon 350 W a z toho vyplývající velké rozměry jsou daní, kte-rou je nutné zaplatit. Jestliže vývoj půjde podobnou ces-tou, lze se dočkat příkonů přibližně 500 až 600 W; zde zmizí původní výhoda LED zdrojů v ekonomickém provozu. Zdá se, že fyziku opravdu nelze ošidit a platí zá-kon o zachování hmoty a energie.V zábavním segmentu však LED vlád-nou, jsou-li pominuty výkony od 700 do Obr. 2. Odborná prezentace produktů firem je na přehlídce samozřejmostí Obr. 1. Autor textu Daniel Tesař a jeho kolega Jonatan Vidlák nad profilem americké firmy REVEAL