54SVĚTLO 2012/2názory a zkušenosti„Skutečný optimismus nespočívá v přesvěd-čení, že všechno půjde dobře, ale v názoru, že ne všechno půjde špatně.“J. Dutourdv ČR a na Slovensku, kde nedošlo k ta-kovému přemnožení velkých prodejců a poměr se ustálil na 70 % malých a 30 % velkých (v ČR je tento poměr v opačném pořadí – 30 : 70). Další komplikací u nás je v podstatě neomezená prodejní doba. V německých a rakouských obchodech je přísně regulována zákonem, kdy v době pracovního volna mohou prodávat pou-ze obchody s udělenou výjimkou. Závě-rem této úvodní části nechci komento-vat další a další výhody pro přemnožené obchodní řetězce v podobě vybudované infrastruktury, daňových prázdnin, pří-spěvků na nabírání zaměstnanců a jiné. Výsledkem toho všeho je skutečnost, že zákazník žije v krásné době, neboť zboží je nadbytek a zájemce si je může koupit v kteroukoliv denní i noční dobu (např. v e-shopu).Jak tedy skutečně vypadal minulý rok v naší společnosti?Kromě očekávaných propadů v trž-bách (asi 20 %) jsme ostatní ukazatele udr-želi ve stále vyhovujících mezích. Byla otevřena šestá prodejna s nabídkou novi-nek v technickém a dekorativním osvětlení. Personál se podařilo posílit o další dva vy-soce kvalifikované absolventy ZČU, kteří jako jedni z posledních měli to štěstí, že mohli studovat u našeho kamaráda, skvě-lého odborníka doc. Ing. Josefa Lindy, CSc. Cesta, kterou chceme a musíme po-kračovat, je stále stejná: vysoká odbornost prodeje, provázaná pravidelnými kon-zultacemi, semináři přímo v prodejnách, včetně letošní horké novinky spojené se zpracováním jednoduché světelnětech-nické dokumentace s případnou vizua-lizací – vše bychom chtěli udržet v ceně prodávaných výrobků. Jednou z nejvýznamnějších událos-tí uplynulého roku bylo období Vánoc. Každoročně se v tomto čase stává spo-lečnost Osvětlení hučícím úlem a přípra-vy s blížícím se adventem vrcholí. Ani o loňských Vánocích tomu nebylo jinak. Ovšem přece se něco změnilo. Tím, co bylo pro tyto svátky jiné a nové, byl po-žadavek na netradiční dekorace a nasví-cení hlavního vánočního stromu u chrá-mu sv. Bartoloměje na náměstí Repub-liky v Plzni. Požadavek a zadání výběrového řízení zněly – strom bude mít naprosto odlišný design, bude dynamicky řízený a bude osazen výhradně LED světelnými řetězy. Po intenzivním vyhodnocování výběru jsme vlastní přípravné práce zahájili již v květnu. Zde jsme projednávali možnos-ti a trendy s našimi zahraničními dodava-teli. Vzniklo několik variant, z nichž nej-lepší byl opět předložen městu k výběru. Všechny možnosti však spojovalo hned několik skutečností. Tou první a dnes již zcela běžnou bylo použití LED světel-ných dekorací, a to v podobě jak řetězů, tak i ostatních prvků. Druhým společným znakem byly řídicí jednotky, které měly umožnit animovat strom podle určitého stylu. Požadavkem na výrobce z naší stra-ny byla variabilnost celého systému, a to jak na jednotlivé dekorace, tak i na řetě-zy, u kterých byla podmínkou možnost výměny jednotlivých sekcí. Jako finální návrh byla zvolena varianta se studenou bílou a světelnými koulemi na stromečku i v jeho bezprostředním okolí. Takto ojedinělý nápad bylo možné rea-lizovat právě díky použití diod LED. Jak je všeobecně známo, diody LED v těchto dekorativních aplikacích již dávno pře-braly štafetový kolík od občas ještě pou-žívaných žárovkových prvků. Oproti nim mají LED zejména pro Vánoce zásadní vý-hodu, a tou je možnost zvolit si barevný tón světla. Od teple bílé až po studenou Rok ve společnosti Osvětlení spol. s r. o.Miroslav Tichý, ředitel společnosti Osvětlení spol. s r. o.Obr. 1. Osvětlení hlavního vánočního stromu u chrámu sv. Bartoloměje na náměstí Republiky v PlzniÚvodJak bojovat proti přesile?Je vůbec v dnešním světě, plném ob-chodních center, možné uspět?Lze se v nastavených nerovných pod-mínkách udržet na trhu?Jak vzdorovat a bránit se nekorektním obchodníkům?Začínám tento článek psát v době, kdy je již vlastně rozhodnuto. Většina menších obchodních firem s ryze domácím kapi-tálem se postupně vytrácí z našich očí, a to nejen v osvětlovací technice. Důvo-dem není jen krize, která ovládla celý zá-padní svět, ale také spousta dalších fak-torů, z nichž jsme bohužel některé způ-sobili i my sami. Zákazník totiž určuje, co, kde, kdy, jak a za kolik se bude pro-dávat, resp. nakupovat. Ale pozor, tyto skutečnosti neovlivní pouze zákazník, ale i k tomu vytvořené zákony, vyhláš-ky a povolení od námi volených zastupi-telů. Pro upřesnění situace uvedu srov-nání vybudovaných obchodních řetězců