14SVĚTLO 2012/1názory a zkušenostisoustava celkového osvětlení má za úkol rovnoměrně osvětlit daný prostor pro za-jištění dobrých pracovních podmínek pro obsluhující personál a zároveň bývá v sa-moobslužných prodejnách často využívá-na také jako jediná soustava, bez doplňu-jícího akcentového osvětlení. Pro celkové osvětlení se nejčastěji používají svítidla s lineárními zářivkami s indexem podá-ní barev Ra > 80. Svítidla jsou instalována geometricky rovnoměrně v řadách mezi re-gály s vystaveným zbožím na stropě, pod stropem nebo v podhledu. Pro dosažení vysokých hladin osvětlenosti jsou vhod-ná i svítidla s halogenidovými výbojkami.V kategorii prodejen s cenově dražším zbožím je již důležitá kombinace celko-vého osvětlení s osvětlením směrovým. Je velice důležité, aby světlo podpořilo barvy a zvýraznilo charakteristiky vysta-veného zboží. Proto se úzce vyzařované směrové světlo v těchto prodejnách uplat-ňuje více než celkové světlo s velkou rov-noměrností. Akcent světla je tedy důleži-tý pro to, aby byla v daném prostoru vy-tvořena požadovaná atmosféra vzhledem Snad všichni čtenáři časopisu Světlo znají mnohokrát opakovanou větu, že při prodeji zboží hraje světlo jednu z nejdůle-žitějších rolí – světlo pomáhá vytvořit po-zitivní psychologický vztah mezi zákaz-níkem, výrobkem a prodejcem.Proto i koncepce osvětlování prodejen a obchodních prostorů vychází z charak-teru prodeje konkrétního zboží. Podle druhu zboží a způsobu prodeje lze pro-dejny rozdělit do několika kategorií. Kaž-dé z nich přísluší i určitý typ osvětlení. Základní kategorie prodejen1. Prodejny pro denní a týdenní nákupy, kde je sortiment běžně cenově dostupný, jeho rozsah je široký a zboží je určeno pro každodenní spotřebu. Příkladem mohou být supermarkety. 2. Prodejny pro občasné nákupy, ve kte-rých je zboží specializované, cenově draž-ší, ale je určeno pro běžnou potřebu. Pří-kladem mohou být prodejny s oděvy, s obuví, s elektronikou apod.3. Kategorie prodejen určených pro uvážené nákupy. Vystavovaný sortiment je exkluzivní, drahý a velmi osobní. Pří-kladem mohou být prodejny s luxusní módou, s nábytkem, klenotnictví a au-tosalony.Pro tyto komerční kategorie je možné stanovit tato světelnětechnická kritéria: a) množství světla, vyjádřené osvětlenos-tí (lx),b) barevný tón světla, vyjádřený teplotou chromatičnosti světelných zdrojů (K),c) vjem barev, vyjádřený indexem podá-ní barev Ra (0 – barvy nelze rozlišit až 100 – věrné podání barev),d) směrovost světla, stínovost a plasticita, vyjádřené činitelem podání tvaru P (–) e) rozložení jasů v prostoru L (cd/m2), vyjádřená kontrastem babLLLK (1)kde La je jas kritického detailu (cd/m2), Lb jas bezprostředního okolí kritického detailu (cd/m2).Poznámka: Velmi dobrá rozlišitelnost před-mětů je při K > 0,8, dobrá rozlišitelnost před-mětů je pro 0,5 ≤ K ≥ 0,8, špatná rozlišitel-nost předmětů je při malém kontrastu K < 0,5.V podstatě lze říci, že pro všechny kate-gorie obchodních prostorů je třeba zajis-tit určitou minimální hladinu osvětlenos-ti ze soustavy celkového osvětlení. Světelná Osvětlení v prodejnáchIng. Jiří Pavelka, Etna, s. r. o.Obr. 2. Svítidlo Metro a) výbojko-vá verze, b) žárov-ková verzeObr. 1. Svítidlo Le Perroquet v interiéru prodejny Bibelot (foto Petr Janžura)