ELEKTRO 12/2014 7 se bezpochyby projevuje vliv vyšší účinnosti pohonů tramvaje oproti pohonům v podvoz-ku experimentálního vozidla.Závěr Výsledky výzkumu synchronizovaného ří-zení pohonů v podvozku kolejového vozidla s nezávisle otáčivými koly spolu korespondu-jí v etapách teoretických i experimentálních. Z rozboru výsledků je zřejmé, že synchroni-zovaným řízením lze dosáhnout nezanedba-telného efektu v redukci vodicích sil, a tím i v redukci opotřebení kol a kolejnic a zvý-šení bezpečnosti proti vykolejení. Aplikace synchronizačních algoritmů do řízení expe-rimentálního vozidla umožnila jejich detailní vyladění v podmínkách tohoto vozidla, v pod-mínkách tramvaje 15T byla na základě usku-tečněných testů ověřena funkčnost řízení a po-tenciál významných efektů při snižování opo-třebení kol a kolejnic. Určení dalšího postupu vývoje je především v kompetenci firem sku-piny Škoda jako výrobce vozidla, popř. v kom-petenci provozovatelů a zákazníků.Poděkování Příspěvek vznikl za podpory Technologické agen-tury České republiky v rámci projektu Výzkum jízdních vlastností a řízení pohonů trakčních kolejových vozidel s nezávisle otáčivými koly TA01030391.Recenze: doc. Ing. Josef Kolář, CSc.Literatura:[1] ČERNÝ, O. – DOLEČEK, R. – LENOCH, V. – NOVÁK J. – SÝKORA, P.: Testování jízdních vlastností experimentálního vozidla s nezávisle otáčivými koly. In Sborník z konference SEKEL 2013, Moravská Třebová 2013.[2] NOVÁK, J. – SÝKORA, P. – LENOCH V.: Výzkum řízení kolejového vozidla s nezávisle otáčivými koly. In Sborník z XXXIII. Celo-státní konference o elektrických pohonech, Česká elektrotechnická společnost, Plzeň 2013.[3] NOVÁK, J. – ČERNÝ, O. – ŠIMÁNEK, J.: Regu-lace synchronního motoru pro lehkou kolejovou trakci. Elektro 2008, roč. 18, č. 6, s. 4 až 10.[4] SÝKORA, P. – ČAPEK, J. – ČERNÝ, O. – LENOCH V.: Control of Traction Rail Vehicle with Free Wheels. Transactions on electrical engineering 2012, roč. 1, č. 4.[5] ČAPEK, J.: Optimalizace jízdních vlastností nízkopodlažních tramvají, doktorská disertační práce. FS ČVUT v Praze, 2013.The paper presents the method for the optimized synchronized electrical drives control in the rail vehicle underframe with the in-dependent rotated wheels. The purposes of synchronized control is the wheels and rails wearing reduction and drive safety increase. The metohd is for tramcars mainly designated. The paper contains the research and measuring results from the experimental rail vehicle and from the low-floor tramcar 15T ForCity.Studenti ČVUT pořádali Den iKariéra Dne 26. listopadu 2014 pořádala student-ská organizace IAESTE ČVUT Praha čtvrtý ročník Dne iKariéra. Akce se konala na Fakultě elektrotechnické a Fakultě strojní Českého vysokého učení technického v Pra-ze. Firmy měly možnost nabídnout studen-tům témata diplomových prací, pracovní pozice a cenné rady.V průběhu dne organizátoři ve spolupráci s firmami připravili kromě stánků poučné se-mináře a prezentace. Studenti tak mohli zjis-tit, jak funguje systém samořídicích vozů, co obnáší kybernetická bezpečnost v praxi, jak správně napsat životopis nebo co je potřeba zařídit k vycestování na zahraniční stáž. Vy-stavujícími společnostmi byly Škoda Auto, Hewlett-Packard, Accenture, Valeo a IAESTE.„Jsem ráda, že jsem na Den iKariéra při-šla,“ komentuje akci studentka fakulty bio-medicínského inženýrství Pavla. „Každý stá-nek měl něco do sebe. U Accenture se mi lí-bila barevnost stánku, HP přišlo se zajímavou hackerskou soutěží, u Valea mě zaujaly meto-dy automatického parkování a na prezentaci Škodovky nám paní personalistka zodpově-děla všechny otázky týkající se pohovoru,“ hodnotí akci studentka.Prezentací firem se celkově účastnilo 138 studentů, přičemž největší návštěvnost měly semináře firmy Škoda Auto. Největší zastou-pení studentů bylo z oboru strojírenství (40 %), elektrotechniky (24 %) a informatiky (14 %). „Mile nás překvapil zájem studentů z ostatních fakult a jiných vysokých škol, kteří tvořili na seminářích kolem 22 % návštěvníků,“ komen-tuje Jakub Marek, koordinátor Dne iKariéra.http://www.dik.iaeste.cz Markéta Jílková, IAESTE ČVUT Praha