ELEKTRO 10/2014 49 e-mobilita Hlavnou výhodou je vyrovnávanie napätia na jednotlivých článkoch, ktoré sú zapoje-né paralelne. V prípade poškodenia jedné-ho článku v skupine sú schopné zostávajúce články absorbovať prúdové zaťaženie po ich maximálnu únosnosť a tým sa zabezpečí op-timálna napäťová úroveň pre trakčné moto-ry. Každý akumulátorový systém musí mať určitú ochranu aby nedochádzalo k poškode-niu článkov. Tú zabezpečuje systém riadenia akumulátorov (BMS), ktorého jednou z úloh je snímanie napätia na každom článku sys-tému. V aplikácii pre malé elektromobily sa často striedajú nabíjacie a vybíjacie cykly. Pre udržiavanie dostatočnej kapacity pri re-kuperačnom brzdení a pri požiadavke veľké-ho krútiaceho momentu v prípade akcelerá-cie, musí byť hodnota stavu nabitia akumu-látorov (SOC) udržiavaná medzi 40 a 75 %.Model riadenia trakčného akumulátora v prostredí Matlab/Simulink umožňuje zvoliť si z rôznych typov akumulátorov, ako sú napr. olovené akumulátory, Li-Ion, Nikel-Kadmi-um a Nikel-Metal-Hydrid. Po zhodnotení vý-hod a nevýhod a na základe príslušných vý-počtov boli vybrané ako najvhodnejšie zdroje energie Li-Ion akumulátory, konkrétne s tech-nológiou LiFePO4 od firmy Wina. Na zákla-de tohto modelu je možné simulovať vybíja-nie, prípadne nabíjanie akumulátorov a získať tak približný odhad o výdrži zvolených ener-getických zdrojov. Záver Účelom práce študentov bolo na zákla-de poznatkov získaných aplikovaným výsku-mom navrhnúť a experimentálne vyvinúť sys-tém pohonu vrátane príslušných podsystémov riadenia pre ultraľahký elektromobil. Na Ústa-ve automobilovej mechatroniky boli vypraco-vané diplomové práce, ktorých súčasťou bol aj experimentálny vývoj jednotlivých podsysté-mov vrátane ich zástavby do podvozkovej plat-formy ultraľahkej motokáry. Dôležitou časťou práce bolo navrhnutie mechatronického systé-mu riadenia dvoch elektromotorov na základe zvolenej koncepcie ultraľahkého vozidla. Ne-menej významnou úlohou bolo vytvorenie ma-tematických a simulačných modelov v prostre-dí Matlab/Simulink. Navrhnutý mechatronický systém bol implementovaný do reálnej apliká-cie ultraľahkého vozidla, pričom výsledky si-mulácií slúžili ako teoretické predpoklady pre praktické skúmanie odoziev systému. Dôleži-tou časťou práce je návrh manažmentu akumu-látorov za účelom riadenia jednotlivých člán-kov. Výsledky metodiky vzdelávania budúcich tvorivých inžinierskych pracovníkov pre oblasť elektromobility potvrdzujú vysokú efektívnosť pedagogického procesu predovšetkým v inter-akcii so zapojením študentov do aplikovaného výskumu vzdelávacieho pracoviska.S Silní partneři pro elektromobilitu Elektromobilita je v Německu tématem číslo jedna, a to jak pro politiku a ekonomi-ku, tak i pro společnost. Přesto bylo dosud věnováno poměrně málo pozornosti výzku-mu infrastrukturních předpokladů pro zave-dení celoplošné elektromobility. Toto by se mělo nyní změnit v rámci projektu Výkladní skříň elektromobility: Bavorsko–Sasko elek-tromobilita spojuje. Součástí tohoto projek-tu je stejnosměrná nabíjecí stanice futuris-tického designu, jejíž instalace je plánována v prostoru výstavního multifunkčního areá-lu BMW Welt v těsné blízkosti Olympijské-ho parku (Mnichov, Bavorsko). Tato stanice bude tvořit propojovací můstek mezi dálko-vou a municipální elektromobilitou a umož-ní také vstup do příměstské veřejné dopravy i dopravy elektrickými koly. V rámci toho-to projektu budou použity inovační techno-logie stejnosměrného nabíjení s napájením obnovitelnou energií. Nabíjecí stojany bu-Střípky ze světa elektromobility dou vybaveny účetním a zúčtovacím systé-mem s doplňkovými informacemi o energe-tické bilanci. Navíc bude uživatel při nabí-jení svého vozidla informován o aktuálním dojezdu, který bude vycházet z údajů o vo-zidle, externích informací a z posledních aktualizovaných zpráv o dopravní situaci. U dálkových jízd (po zadání cíle) bude uži-vateli poskytnuta nabíjecí strategie s dopo-ručením, kde, jak dlouho a kolik bude třeba dobíjet, aby se dostal co nejrychleji a bez ri-zika do cíle své cesty.Na rozdíl od výhradního prodeje proudu, resp. nabíjecího času u konvenčního střídavé-ho nabíjení (nabíjení AC proudem) je u rych-lonabíjení DC proudem možný ekonomic-ký provoz nabíjecích stanic na bázi prodeje elektřiny, a to díky krátkým nabíjecím do-bám do 30 min. [Tiskové materiály EIGHT.]KULAN – odlehčený elektro-mezek Fraunhoferův ústav pro obráběcí stroje a tvářecí techniku (IWU – Institut für Wer-kzeugmaschinen und Umformtechnik) před-stavil na mezinárodní automobilové výstavě inovační vozidlo lehké konstrukce s názvem KULAN (pozn.: Kulan je jinak také poddruh osla asijského equus hemionus kulan). Zemědělství představuje jeden z nejdů-ležitějších trhů budoucnosti, a to zvláště s ohledem na rychle se rozrůstající světo-