96 ELEKTRO 8-9/2014 celoživotní vzdělávání Nový občanský zákoník z pohledu elektrotechniků (4. část)Předchozí díly seriálu se mimo jiné zabý- valy pojmem spotřebitel a obecnými pojmy závazkového práva, v tomto dílu budou představeny novinky týkající se uzavírá-ní smluv se zákazníkem mimo řádné pro-vozovny (mimo obchodní prostory) a di-stančním způsobem. Asi nikdo nepochy-buje o tom, že při tvorbě této části zákona měli autoři na zřeteli skutečnost, jak zabrá-nit pochybným praktikám prodejců na před-váděcích akcích. Po přečtení této části lze dospět k závěru, že se vás jakožto elektro-techniků zmíněný problém vůbec netýká. Jestliže si to myslíte, prosím, zbystřete. Tato problematika se týká téměř všech elektro-techniků – nejen těch, kteří vykonávají ja-koukoliv činnost pro spotřebitele a zakázku se spotřebitelem nesjednají ve své kancelá-ři. V praxi to totiž velmi často funguje tak, že elektrikáři zavolá zákazník, elektrikář po telefonu zjistí pouze základní informa-ce a číslo telefonu a veškeré další náležitos-ti s tímto klientem řeší na místě samotném, tj. někde v bytě, na chalupě či v jakémko-liv jiném soukromém objektu. Se zákazní-kem (spotřebitelem) na místě podepíše ob-jednávku, smlouvu či si jen plácnou rukou a zahájí činnost. V této souvislosti je nutné opět zopakovat, že i ústní dohodu považu-je NOZ za ústně sjednanou smlouvu, a jsou tedy na ni uplatňovány veškeré náležitosti písemné smlouvy. Co tedy vlastně nová právní úprava přiná-ší? Nová právní úprava stanovuje, jaké veš-keré skutečnosti je nutné sdělit spotřebiteli před uzavřením smlouvy. Mezi tyto skuteč-nosti patří např. informace o tom, zda bude muset spotřebitel zaplatit zálohu, informace o tom, jaká je minimální délka trvání smlou-vy v případě, že jde o opakované plnění (čin-nost), jasně specifikované informace o ceně za dané množství, úkony či období, informa-ce o možnosti odstoupit od smlouvy, o lhů-tě pro odstoupení a o způsobu, jak odstoupit, a to ve všech případech, kdy je podle záko-na odstoupení možné, informace spotřebite-le o nutnosti uhradit poměrnou část za plnění v případě, že již bylo plněno a smlouva byla předčasně ukončena, mimo jiné také infor-mace o tom, kde a za jakých okolností může spotřebitel vyřešit mimosoudní vyřízení své stížnosti. Zákon připouští, že většinu těchto náležitostí může mít podnikatel připravenu formou obecného poučení, které může pře-dat klientovi v tištěné podobě, čímž je pova-žována jeho povinnost za splněnou. V přípa-dě, že je smlouva uzavírána distančním způ-sobem, tj. elektronicky nebo po telefonu, platí ještě další povinnosti, kterými se ovšem autor nyní nebude zabývat, protože toto není ob-vyklý způsob dojednávání smluv v elektro-technickém oboru.Uvedené povinnosti se mohou na první pohled zdát jako nedůležité a lehce splni-telné, nicméně minimálně jedna povinnost, tedy spíše právo spotřebitele, může půso-bit značné potíže. Jde o právo odstoupit od smlouvy ze strany spotřebitele ve lhůtě čtrnácti dnů, přičemž v případě, že spotře-bitel v této lhůtě od smlouvy odstoupí, je na tuto smlouvu nahlíženo, jako by vůbec nevznikla. V případě, že podnikatel řádně neupozorní spotřebitele na jeho právo od-stoupit od smlouvy, prodlužuje se spotře-bitelovo právo na odstoupení od smlouvy o jeden rok. Jde-li nikoliv o dodání zboží, ale o službu, což je v případě elektrotech-niky velmi časté, zákon přímo stanovuje, že poskytování služeb ve lhůtě pro odstoupe-ní od smlouvy může začít pouze na základě výslovné žádosti spotřebitele učiněné v tex-tové podobě (§ 1823). Zákon rovněž stano-vuje, že pro podání odstoupení od smlou-vy musí při uzavření smlouvy podnikatel spotřebiteli předat formulář, kterým může spotřebitel od smlouvy odstoupit ve stano-vené lhůtě. Nová právní úprava zná i výjim-ky z práva na odstoupení od smlouvy, které jsou uvedeny v § 1837. Jeden z bodů tohoto paragrafu stanovuje, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy o opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost, což ovšem neplatí v přípa-dě provedení i jiných než vyžádaných oprav či dodání jiných než vyžádaných náhradních dílů. Toto ustanovení může elektrotechni-kům sice poskytnout určitou ochranu, avšak jeho znění je napsáno natolik vágně, že by v případě sporu musel rozhodnout soud či jiná oprávněná instituce, což je mnohdy běh na velmi dlouhou trať.Na co tedy nezapomenout v případě, že vykonáváme služby pro spotřebitele a pod-mínky zakázky dojednáváme mimo naši řád-nou provozovnu? Rozhodně se vždy vypla-tí mít minimálně základní body smluvního vztahu písemně zachyceny a oběma strana-mi podepsány. Kromě toho je vhodné mít nachystáno poučení, které bude obsahovat předepsané náležitosti, které je nutné každé-mu spotřebiteli sdělit, a to včetně připrave-ného formuláře pro odstoupení od smlouvy. Rovněž je vhodné mít od spotřebitele pode-psáno prohlášení, že žádá zahájení prací ve lhůtě pro odstoupení a že si je vědom, že tím pozbývá práva na odstoupení. Možná něko-mu výše napsané přijde jako přehnaná byro-kracie, nicméně lze se tak vyvarovat přípa-dů, které asi nebudou zrovna obvyklé, jenže nastat mohou. Takovým sice málo pravděpo-dobným, ale možným případem, může být si-tuace, kdy si vás zavolá paní do svého bytu, řekne vám, že by potřebovala „natáhnout“ no-vou zásuvku od rozváděče do kuchyně, vy jí odpovíte, že to není problém, že to bude stát tolik a tolik korun českých, a rovnou se pus-títe do práce. Těsně před dokončením dora-zí domů manžel, který rozhodně nejeví pře-míru nadšení nad tím, že mu doma „pobíhá“ jiný muž, natož řemeslník. Po chvíli brblá-ní s manželkou manželka pod tlakem svého manžela k vám přistoupí a sdělí vám, že si vše rozmyslela a že odstupuje od vaší ústní dohody. Vzhledem k tomu, že jste na začát-ku nesplnili své počáteční povinnosti, nein-formovali spotřebitele o právu na odstoupení od smlouvy, nenechali si potvrdit, že spotře-bitel výslovně žádá provedení prací ve lhůtě pro odstoupení od smlouvy, nezbude vám nic jiného, než v lepším případě se sebrat a odejít bez zaplacení, v horším případě uvést veškeré věci do původního stavu a teprve poté odejít bez zaplacení, protože v takovém případě se podle zákona pohlíží na smlouvu, jako kdy-by nevznikla.Výše uvedené může znít jako velmi ne-pravděpodobné strašení, nicméně zákon ta-kovýto scénář umožňuje. Po případech, které se udály na předváděcích akcích v minulos-ti, je takovýto posun ve prospěch práv spo-třebitele asi i pochopitelný a ospravedlni- telný. Zákony tu jsou přece proto, aby byly dodržovány, a v případě, že si podnikatelé osvojí novou právní úpravu, stanou se nové povinnosti v podstatě rutinou. Opět si tak dovoluji připomenout, že podle nové práv-ní úpravy je nutné si uvědomit, s jakým ty-pem zákazníka jednáme, a v případě, že jde o spotřebitele, je nezbytné dbát na do-držení náležitostí souvisejících výhradně se spotřebiteli. Uzavíráte-li jakýkoliv kontrakt s podnikatelským subjektem, výše uvede-né splnit nemusíte, jde o výsadní ochranu spotřebitele.(pokračování)Uzavírání smluv se spotřebitelem mimo řádnou provozovnu Mgr. Radek Roušar, prezident ESČ