28 ELEKTRO 8-9/2014 téma MSV 2014; Elektrotechnická výstava 2014; For Arch 2014 Prostorové buňky a kombinované budovy šetří čas a peníze projektu Zvládnutá technologie Společnost Betonbau má ve svém výrob-ním programu modulární systém, který umož-ňuje také individuální řešení technických bu-dov, zahrnující železobetonové prefabrikáty, střechy a další konstrukční prvky, jejichž se-stavením vzniknou finální výrobky – tech-nické budovy od jednobjektových až po ví-ceobjektové. Základním prvkem železobeto-nové montované budovy je železobetonová prostorová buňka. Buňka se vyrábí metodou zvonového lití na formách ve výrobním zá-vodě. Technologický proces při výrobě je po-psán v článku [1].Tam, kde není možné technologické zaří-zení umístit do jedné prostorové buňky, bu-dova se vytvoří spojením několika buněk – na stavbě vznikne kombinovaná budova, neboli tzv. kombibudova.Kombinované budovy Betonbau se vy-značují jednoduchou a modulární konstrukcí založenou na principu stavebnice. Z různých druhů a typů prostorových buněk lze sestavit takřka libovolné prostorové uspořádání o jed-nom až třech nadzemních podlažích a s pod-zemním (standardně jedním) podlažím. Ně-kolik příkladů kombinovaných budov je na obr. 1 až obr. 4.Stavba pochozí transformační stanice Příkladem využití kombibudovy je trans-formační stanice, vybudovaná v železniční stanici Olomouc v roce 2014. Budova trans-formační stanice byla navržena jako železo-betonová prefabrikovaná montovaná stav-ba s kabelovými sklepy. Budova je složena z osmi buněk vyrobených v pražském závo-dě firmy Betonbau (obr. 5) a dopravených na místo určení (obr. 6).Dispoziční řešení budovy vycházelo z po- třeb technického vybavení; do jednoho pod-laží bylo třeba umístit rozvodnu nn a vn, sklad, kompenzační nn tlumivky a jednot-livá stání transformátorů (obr. 7). Prostor pod podlahou je využit pro vedení kabelo-vých rozvodů.Vnější dveře a ventilační jsou eloxova-né hliníkové s tříbodovým zamykáním a pa-nikovou funkcí, vše je výrobkem Betonbau.Zařízení postavená v blízkosti železnice podléhají korozním vlivům bludných proudů. Toto nebezpečí je zvlášť významné v případě stejnosměrné trakce. Ochrana proti bludným proudům je realizována zvýšeným krytím vý-ztuže a ochranou izolací. Ocelové části jsou chráněny žárovým zinkováním. Základová konstrukce je tvořena monoli-tickými pásy z prostého betonu, s vynechá-ním prostupů pro kabely. Trafostanice je na místě stavby sestavena z jednotlivých pro-storových železobetonových buněk (obr. 8). Součástí kompletizované dodávky jsou i vý-Pro stavbu technických budov, jako jsou transformační stanice, spínací stanice, domky pro telekomunikační zařízení, pro měnírny, pro řídicí systémy a další, se často používa-jí prefabrikované betonové buňky. Obecnou výhodou tohoto řešení je to, že na stave-niště je dopraven hotový objekt vyrobený na míru podle požadavku zákazníka, včetně stavebních otvorů, příček a stropů, často včetně technického zařízení namontovaného dovnitř ve výrobním závodě. Buňka se umístí na předem připravené základy – buď do štěrkového lože, nebo na vybetonované základové pásy. Odpadá tak zdlouhavý staveb-ní proces, vyžadující čas, materiál, skladovací prostor a kumulaci velkého počtu staveb-ních dělníků a dalších profesí.Obr. 1. Spínací stanice Bakov 22 kV Obr. 2. Dvoupodlažní trafostanice Vsetín II 2× 1 000 kVA Obr. 3. Zastřešené trafostání Mnichovo Hra-dištěObr. 6. Doprava části stanice Olomouc na místo stavby Obr. 5. Transformační stanice Olomouc – roz-pracované části ve výrobním závodě Obr. 4. Transformační stanice po montáži v železniční stanici Olomouc BETONBAU, s. r. o.