e-mobilita příloha časopisu Elektro XIV vozu síť rychlodobíječek, které vůz dobijí z prázdné kapacity baterií do 80 % za necelých 30 min. A co je důležité, doživotně zdarma. Tesla již zprovoznila první electric highway, jež rychlodobíječkami propojila Amsterdam s Mnichovem. Do konce roku 2014 mají být takto pokryty všechny páteřní sítě západní Evropy. S Tesla, model S Motor a převodovka Třífázový čtyřpólový asynchronní motor s měděným rotorem o výkonu 416 k (310 kW), s točivým momentem 600 N · m. Jednostupňová převodovka, pohon zadních kol.Rozměry a hmotnosti Délka/šířka/výška: 4 970/1 940/1 445 mm Rozvor: 2 960 mm Pohotovostní hmotnost: 2 100 kg Dynamika a spotřeba Zrychlení 0 na 100 km · h–1: 4,3 s Nejvyšší rychlost: 210 km · h–1 Komb. spotřeba: 23 kW · h/100 km Dojezd: 500 km Tesla S – revoluční elektromobil Tesla Motors vstoupila na trh s modelem Roadster v roce 2008. Elektromobil s dojezdem přes 300 km si tehdy dokázal představit jen málokdo. Když o čtyři roky později přišel model S, znamenal doslova revoluci v automobilové dopravě v USA. Nyní přichází i do Evropy, kde se uchází o titul auta roku a kde už třeba v Norsku patří k nejprodávanějším vozům celkově. Pětidveřová karoserie (obr. 1) typu fastback je pětimístná. Kde konveční vozy mají spalovací motor, je zavazadlový prostor. „Esko“ je vyráběno ve třech verzích s různými motory a akumulátory.Nejlépe vybavené provedení, které měl autor článku s kolegy k dispozici, je vybaveno Li-Ion akumulátory s kapacitou 85 kW · h (třeba Nissan Leaf má 24 kW · h).S velkou kapacitou baterií také souvisí nabíjení. Teslu, model S, je možné nabíjet všemi možnými způsoby, které infrastruktura umožňuje. Z domovní zásuvky 230 V/16 A trvá nabití více než 24 h, použije-li se ale 400 V/32 A, nabíjení se rapidně zkrátí a vůz je připraven pokořit dalších 500 km za asi čtyři až pět hodin (obr. 2).Třífázový čtyřpólový asynchronní motor s měděným rotorem disponuje výkonem 416 k (310 kW). Na stovku zrychlí za 4,3 s a dosahuje maximální rychlosti 210 km · h–1. Hmotnost vozu je 2 100 kg a jeho těžiště je umístěno přesně uprostřed (obr. 3). Výškově nastavitelný podvozek je tužší a řízení velmi přesné, s velkou zpětnou vazbou. V okolí Mnichova a Salcburku posádka s teslou najezdila 900 km s průměrnou spotřebou 23 kW · h/100 km, což v přepočtu odpovídá asi 2,3 l paliva na 100 km.Po usednutí za volant auto svého řidiče okamžitě pohltí. Vše se ovládá pomocí obřího sedmnáctipalcového tabletu, který je neustále on-line (obr. 4). Na monitoru je navigace, ovládání klimatizace, jízdních režimů, pneumatického podvozku, ale třeba také ovládání světel. Tedy spíše než klasický automobil tesla řidičům připomínala počítač. Nebýt absolutního ticha při jízdě, řízení tesly evokovalo 400k mercedes.Majitel vozu ušetří i na servisu, ten je totiž průběžný díky připojení vozu on-line (je v ceně vozu), odpadají i náklady na údržbu spalovacího motoru. Síť veřejných dobíjecích stanic je v Německu a v Rakousku velmi rozšířená. Automobilka Tesla navíc v Evropě uvádí do proJakub Špaček Americké ministerstvo energetiky tvrdí, že to s elektromobily nevypadá růžově. V roce 2040 bude prý jejich podíl na světovém trhu větší pouze o několik procent. Automobilka Tesla Motors je však jiného názoru a se svým modelem S způsobila revoluci v mobilitě a prode-jích osobních vozů v několika zemích Evropy.Obr. 2. K nabíjení byla využita také jedna z ve-řejných dobíjecích stanic v Německu, kterých je dostatek Obr. 3. Baterie jsou umístěny v bateriovém rámu, vzadu se nachází elektromotor a diferenciál Obr. 4. Centrální ukazatel řidiče informuje o zbývajícím dojez-du a také v případě připojení k síti o zbývající době nabíjení Obr. 1. Na první po-hled nelze poznat, že jde o elektromo-bil, v každém detailu však bylo dbáno na aerodynamiku a hospodárnost jízdy; design je velmi povedený