e-mobilita příloha časopisu Elektro XIII BMW i3 – nová dimenze (e)mobility Design je velmi zajímavý a futuristický (obr. 2), při vývoji bylo hodně dbáno na hmotnost. Celá karoserie je z karbonu a baterie jsou umístěny v bateriovém rámu pod autem. BMW u tohoto modelu zvolila koncepci vše vzadu, tzn. že vzadu instalovaný elektromotor pohání zadní nápravu. Hmotnost vozu je tak pouhých 1 270 kg, což je na elektromobil výborné.Kapacita baterií je 18,8 kW · h, (Nissan Leaf má 24 kW · h), v dojezdu tedy toto BMW není žádným rekordmanem, 150 až 190 km však na městský elektromobil bohatě stačí. Udávaná spotřeba 12,9 kW · h/100 km je laboratorní hodnota, při testování autorem článku se pohybovala okolo 17 kW · h/100 km. Je ale nutné říci, že test probíhal při nízkých teplotách a při přesunech bylo plně využíváno topení, které funguje skvěle. Elektrický „bavorák“ nabízí tři jízdní režimy: Comfort, Eco Pro a Eco Pro +. Režim Comfort nikterak neomezuje pohodlí cestování, klimatizace, topení a všechny spotřebiče fungují bez omezení a naplno. V tomto režimu se dojezd pohyboval okolo 100 km. Režimy Eco Pro a Eco Pro + prodlužují dojezd, avšak na úkor pohodlí. Zmírní se účinnost topení, sníží se odezva na plynový pedál, a v režimu Eco Pro + BMW dokonce vypne topení a klimatizaci a elektronicky omezí maximální rychlost na 90 km · h–1. V tomto posledním režimu palubní počítač ukázal dojezd zhruba 130 km.Co je na BWM i3 inovační, je konektivita a komunikace automobilu s řidičem a také se serverem BMW on-line. Auto si zde stahuje aktuální informace o počasí, o dopravní situaci a také o výškovém profilu plánované trasy. Zadá-li tedy řidič do navigace cílovou destinaci, vůz sám vyhodnotí situaci a nabídne optimální a energeticky nejvýhodnější trasu do cíle. V úvahu bere převýšení a také teplotní rozdíly. Samozřejmostí jsou informace o dobíjecích stanicích v blízkosti, jen trochu scházely informace o příkonu a o možnostech nabíjení.Nabíjet BMW i3 lze všemi možnými způsoby, které infrastruktura dovoluje (obr. 3). Jestliže uživatel má doma pevné parkovací místo, může vozidlo zcela jednoduše nabíjet pomocí BMW i Wallboxu. Tato nabíjecí stanice, která se montuje na stěnu domu nebo garáže, nabíjí vůz BMW i3 o 30 až 60 % rychleji než nabíjecí kabel ze standardní výbavy, takže je auto za tři nebo šest hodin plně nabito (podle typu Wallboxu a dostupné elektrické sítě). Nabíjet lze také z veřejných dobíjecích stanic nebo z kterékoliv zásuvky 230 V (16 A). BMW i3 může využít také DC rychlodobíjení, kdy speciální dobíjecí stanice dokáže akumulátory dobít za 30 min z 0 na 80 % kapacity. Tyto rychlodobíjecí stanice zatím nejsou v ČR k dispozici (únor 2014). Německé automobilky totiž pro rychlodobíjení zvolily jiný typ koncovky než francouzské (Peugeot iOn, Citroen C-zero, Renault Zoe) nebo japonské (Nissan Leaf). Ty používají licencovaný systém CHAdeMO. Německé automobilky (BMW i3, VW e-UP, VW E-golf) využívají koncovku COMBO DC. Během popisovaného testu bylo auto nabíjeno z domovní zásuvky a nabíjecí cyklus trval asi osm hodin.BMW však k novému modelu i3 nabízí také službu Connected drive, kterou autor také vyzkoušel. Pomocí chytrého telefonu je možné kontrolovat některé funkce vozu: např. na dálku sledovat stav nabíjení, stav baterie, vůz na dálku pomocí telefonu odemknout, rozsvítit světla nebo zjistit jeho aktuální polohu. Funkce, která se posádce vozu nejvíce líbila: když je vůz připojen do sítě, lze na dálku ovládat také klimatizaci, v zimních teplotách tak přišlo vhod předehřátí vozu z elektrické sítě.Celkově nové BMW i3 působí velmi dospěle a použitelně. Za dva dny řidiči s vozem najezdili asi 400 km, zvládli i stokilometrovou cestu mimo Prahu a vůz si zamilovali. Vše je intuitivní, jednoduché (obr. 5), a jestliže uživatel zvládá obsluhu dotykového chytrého telefonu, také praktické. Zdá se, že vstup německých automobilek do tohoto segmentu v ČR, který BMW odstartovala, posune elektromobilitu i v našich končinách k lepším zítřkům.S Jakub Špaček Mnichovská automobilka BMW, první z německých výrobců aut, vstoupila na kon-ci roku 2013 do segmentu elektromobilů v ČR. A je nutné říci, že to v Mnichově, tedy spíše v nově vybudované továrně v Lipsku, vzali pěkně od podlahy. Zmíněná továrna v Lipsku, vyrábějící model i3 a později také i8, je zásobována energií z obnovitelných zdrojů. Materiály použité na výrobu nového elektromobilu jsou velmi ekologické – jsou zde použity např. recyklované PET lahve. Autor článku měl možnost se novým BMW i3 (obr. 1) několik dnů vozit.Obr. 3. Nabíjecí kabel je pod přední kapotou Obr. 1. BMW i3 v celé své kráse Obr. 4. Palubní počítačObr. 2. Lehce futuristický design Obr. 5. Přístrojová deska