e-mobilita příloha časopisu Elektro XII i-CHARGE Easy Pack Tato stanice je originálním řešením pro elektrokola vybavená záložní baterií. Zatímco uživatel jede na jednu z baterií, druhá se zatím bezpečně nabíjí. Hliníková skříň je určena pro samostatné nabíjení dvou baterií, lze ji namontovat na stěnu, a to i ve venkovním prostředí.Dvířka jsou po dobu nabíjení či cyklistovy nepřítomnosti uzamčena klíčem na podobném principu, jenž je znám např. z plaveckých bazénů. Po vložení mince je možné skříňku uzamknout a klíč vyjmout. Po odemčení je mince uvolněna a klíč nelze vyjmout. http://www.schrack.cz Společnost Schrack Technik, spol. s r. o., je velmi dobře připravena na rychle narůsta-jící počet elektrokol, a to nabíjecími stani-cemi pro všechny oblasti využití.i-CHARGE Bike Solar Když sluníčko roztáčí pedály Toto komplexní řešení propojuje energii z obnovitelných zdrojů s elektromobilitou. I-CHARGE Bike Solar využívá příznivé klimatické podmínky. Za pomoci čtyř izofotonických solárních panelů, které jsou pod úhlem 8° nakloněny směrem k jihu a mají rozlohu 6,6 m2, je možné současně nabíjet až šest elektrokol. Tato solární nabíjecí stanice je vybavena šesti zásuvkami 16 A/230 V AC a informačním displejem s vizualizací energetických hodnot. Celé zařízení je testováno i na případné zatížení sněhovou pokrývkou. Alternativně může být stanice vybavena zadními i bočními plexisklovými kryty a LED osvětlením.i-CHARGE Bike Schrack Technik, spol. s r. o.i-CHARGE Bike Wall Box Nabíjecí stanice i-CHARGE Bike Wall Box je určena k nabíjení až šesti elektrokol zásuvkami 16 A/230 V AC, které se nacházejí pod robustními kovovými kryty. Je vyrobena z korozivzdorné oceli, její krytí je IP44 a rozměry pouhých 600 × 400 × 210 mm (v × š × h). Je určena pro nástěnnou montáž ve venkovním či vnitřním prostředí. Tato nabíjecí stanice je vybavena vestavěným elektroměrem pro odečet spotřebované elektrické energie. Lze ji naprogramovat na týdenní cyklus po jednotlivých dnech, a vymezit tak na první pohled viditelnou spotřebu i čas nabíjení. Zelené kontrolky slouží k indikaci nabíjecích zásuvek. Aktivní sloty nabíjení svítí zeleně. e-Quickie – elektrická tříkolka. Čtrnáctičlenný tým studentů Univerzity v Karlsruhe sestrojil unikátní elektrickou tříkolku. Elektromotor je umístěn v zadním kole, stabilitu tříkolce zajišťují dvě přední kola. Víc než cokoliv jiného připomíná e-Quickie „lehokolo“ s kapslí pro řidiče. Na rozdíl od jiných elektrokol nebo elektromobilů nemá tato tříkolka jako hlavní zdroj energie baterii. Energii získává z vodiče položeného na zemi, podobně jako autíčka na autodráze. Rozdíl je v tom, že mezi vodičem a e-Quickie nemusí být žádné pevné spojení. Energie je přenášena na elektromagnetickém indukčním principu. Veškeré komponenty, včetně řízení, brzd a šasi navrhli studenti z oboru meaktuality chatroniky a mechanického inženýrství. Kapsle pro řidiče je vyrobena z uhlíkových vláken a díky tomu je hmotnost vozidla pouze 60 kg. Pohon je řešen elektromotorem s výkonem 2 kW, max. rychlost je 50 km · h–1. [http://www.hybrid.cz; foto: Univerzita v Karlsruhe] Vědci vyvíjejí elektrické dálnice. Stanfordská univerzita pracuje na projektu velmi účinného bezdrátového dobíjení elektromobilů. Dlouhodobým cílem výzkumu je navrhnout elektrické dálnice, které budou dobíjet elektrická auta za jízdy. Velmi účinného bezdrátového dobíjení chtějí vědci ze Stanfordu dosáhnout spřaženou magnetickou rezonancí. První návrh byl již zveřejněn ve vědeckém časopise Applied Physics Letters. Navrhují v něm zařízení, které dokáže přenášet elektrický výkon 10 kW na vzdálenost až 2 m s účinností 97 %. Využívají při tom dvě měděné cívky rezonující na stejné přirozené frekvenci. Cívka připojená na zdroj elektrické energie vytváří elektromagnetické pole. Druhá cívka umístěná v tomto poli energii přijímá a dobíjí akumulátory elektromobilu. Podobný princip přenosu prezentovali vědci z MIT (Massachusetts Institute of Techno-logy, Massachusettský technický institut) v roce 2007. Následně vznikla soukromá společnost WiTricity, která nyní vyvíjí stacionární dobíjecí systémy i stanice pro elektromobily, které dosahují účinnosti až 95 %. Vědci ze Stanfordu chtějí svůj systém dále testovat, nejprve v laboratořích a teprve poté i v reálných podmínkách. [http://www.hybrid.cz; foto: IBM]