e-mobilita příloha časopisu Elektro XI budovy téměř o 20 %. Pokud by přijelo svými elektromobily 25 % zaměstnanců a chtěli si je během práce dobíjet, vzrostla by potřeba výkonu budovy až na dvojnásobek. Jestliže bychom z tohoto vyvodili závěr, že bude nutné dimenzovat přípojku budovy na takovýto maximální výkon, vznikly by zbytečně vysoké náklady na instalaci a pozdější odběr energie. Pro tento případ existují jiná efektivnější řešení, která dokážou tento nabíjecí proces elektrických vozidel flexibilně řídit, a přitom respektovat potřebu výkonu nabíjecí infrastruktury a celé budovy. Jednou z možných technických řešení poskytuje nabíjení v režimu 3 podle mezinárodní normy IEC 61851-1. Nabíjecí kontrolér v nabíjecí stanici sdělí vozidlu přes obdélníkový signál s pulzně šířkovou modulací, který nabíjecí proud je maximálně k dispozici. V souladu s aktuálním příkonem budovy nebo parkoviště bude nyní jednotlivým vozidlům nebo flotile přidělen přes ethernetové rozhraní vyšší nabíjecí výkon. Podle požadavků na mobilitu je možné použít různé strategie (obr. 3):– obsluha podle příchodu (kdo dřív přijde, ten dřív mele), – stejný nabíjecí výkon pro všechny, – systém priorit – upřednostňování určitých vozidel při nedostatku elektřiny nebo v zátěžových špičkách. Pokud by se měl dále optimalizovat zátěžový management, bylo by třeba znát aktuálObr. 4. Nabíjení flotily vozidel – zátěžový management potřebuje spojitá řešení počínaje sběrem energetických dat a nabíjecí vidlici konče ní nabíjecí výkony jednotlivých elektrických vozidel. Přes rozhraní k elektroměru se zjišťuje, zda jsou vozidla nabíjena jedno- nebo třífázově a kolik proudu skutečně odebírají. Toto lze realizovat při přiřazování nabíjecích proudů v rámci zátěžového managementu (obr. 4). Tímto způsobem lze také předcházet nadměrnému a nesouměrnému zatížení v instalaci. Vozidla, která se nedokážou přizpůsobit standardům nabíjecí infrastruktury, můžou být z důvodu ochrany elektroinstalace odpojena od sítě – takovéto odpojení je přípustné podle mezinárodní normy IEC 61851-1.Zátěžový management je možné spojit také s výrobou energie z obnovitelných zdrojů. Nabíjecí výkon je v tomto případě pružně přizpůsoben aktuálnímu výkonu fotovoltaického zařízení na střeše budovy. Vlastní spotřeba energie je tak optimalizována – toto je podle současného německého zákona o obnovitelných zdrojích energie (EEG) atraktivnější než napájení sítě. Kromě toho je tímto způsobem podporována mobilita s nízkými emisemi CO2. Jednodušší instalace O instalaci a uvedení do provozu nabíjecí infrastruktury v sektoru budov se většinou starají odborníci elektro – právě oni musejí na stavbě takováto řešení realizovat. Komplexní konfigurace sítě a programování by zde však asi nebyly optimální. Zmíněný nabíjecí kontrolér podporuje protokol dynamické konfigurace hostitelského počítače DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) a konfigurace sítě je automaticky přiřazena serveru DHCP. Automatizované konfigurační procesy ulehčují elektroinstalatérům uvádění elektrického zařízení do provozu – nabíjecí stanice se automaticky ohlašují serveru a elektrotechnik může nabíjecí místa snadno parametrizovat přímo v menu počítače. S Phoenix Contact nabízí novou, vylepšenou řídicí jednotku pro nabíjení elektromobilů v módu 3 podle IEC 61851-1. Na digitální výstupy modulu je možné připojit více než 30 vnitřních stavů za použití webového serveru. Řídicí jednotka tak může signalizovat různé chybové a stavové zprávy prostřednictvím LED a integrovat další systémové komponenty. Komunikační rozhraní umožňuje řídit tyto vstupy přímo z nadřazeného řídicího systému.Rozhraní Modbus TCP integruje řídicí jednotku nabíjení do systému vyrovnávání zátěže a zajišťuje plné využití energetických zdrojů. Na jednotku je možné přímo připojit elektroměry vybavené rozhraním Modbus RTU. Příslušné údaje o energii se zobrazuŘídicí jednotka nabíjecích stanic elektromobilůjí přímo na jednotce, na webovém serveru nebo jsou přenášeny přes Modbus TCP.Mnoho různých možností konfigurace a přístupu dělá z této jednotky standardní řešení pro flexibilní provoz nabíjecích stanic, které je vhodné pro široké spektrum použití, zejména pro satelitní systémy. Nabídku dále rozšiřuje volitelný odpojovač EV lock, který bezpečně odpojí vidlici při výpadku napájení.Phoenix Contact, s. r. o., Dornych 47b, 617 00 Brno tel.: +420 531 015 728 +420 542 213 401 fax: +420 542 213 701 e-mail: obchod@phoenixcontact.com http://www.phoenixcontact.cz Prohlédněte si videoklip v elektronické verzi časopisu