e-mobilita příloha časopisu Elektro IX Každá instalace se musí zkontrolovat a odzkoušet, než je uživatelem uvedena do provozu. Veškeré informace, které požaduje německá norma DIN 0100-510 (odpovídá ČSN 33 2000-5-51 ed. 35)), jakož i další informace potřebné pro výchozí revizi musí dostat k dispozici revizní technik. Jsou-li zjištěny odchylky od zřizovacích ustanovení, musí se revize po odstranění nedostatků opakovat. Než zřizovatel prohlásí, že daná instalace vyhovuje požadavkům souboru norem DIN VDE 0100, musejí být dány do pořádku všechny zjištěné závady a doplněny všechny chybějící části. Tato revize obsahuje opatření, pomocí kterých se ověřuje shoda elektrické instalace s požadavky normy DIN VDE 0100. Revize zahrnuje vizuální prohlídku, měření a odzkoušení.Zpráva o revizi Po ukončení revize nové nebo rozšířené, popř. jinak změněné instalace musí být vypracována zpráva o výchozí revizi. Tato zpráva musí obsahovat podrobnosti rozsahu instalace spolu se zápisem o vizuální kontrole, měření a odzkoušení. Revizní zpráva musí dále minimálně obsahovat obecné údaje, jako např. jméno a adresu zadavatele, jméno a adresu dodavatele, označení jednotlivých protokolů pro hodnoty měření, popis objektu (instalace, budova apod.), jakož i použité měřicí a zkušební přístroje. Vyhodnocení revize obsahuje místo, jméno revizního technika, datum revize a podpis. Zpráva o výchozí revizi musí také obsahovat záznamy o vizuální kontrole, o zkoušených proudových obvodech a výsledky těchto zkoušek. Záznamy o zkoušených proudových obvodech a výsledky zkoušek musejí obsahovat každý dílčí proudový obvod včetně příslušných ochran a výsledků požadovaných měření a zkoušek. Literatura:[1] ČSN EN 61851-1 ed. 2:2011 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením – Část 1: Všeobecné požadavky.[2] ČSN EN 61851-21:2002 Systém nabíjení elek-trických vozidel vodivým propojením – Část 21: Požadavky na elektrická vozidla pro vodivé připojení k AC/DC napájení.[3] ČSN EN 61851-22:2002 Systém nabíjení elek-trických vozidel vodivým propojením – Část 22: AC nabíjecí stanice elektrického vozidla.[4] Tiskové materiály Mennekes.5) Norma ČSN 33 2000-5-51 ed. 3:2010 Elektrické instalace nízkého napětí – Část 5-51: Výběr a stavba elektrických zařízení – Všeobecné předpisy je českou verzí harmonizačního dokumentu HD 60364-5-51:2009. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Zabývá výběrem a zařizováním elektrického zařízení. Elektrická zařízení musejí být volena a zřizována v souladu s opatřeními k ochraně z hlediska bezpečnosti, s požadavky na řádnou funkci pro určené užití v instalaci a s požadavky na přiměřenou odolnost proti předpokládaným vnějším vlivům. V současné době přicházejí na trh další elektrická vozidla. Jejich nabíjení je řešeno většinou v soukromých a průmyslových objektech. Protože potřebnou nabíjecí infrastrukturu je třeba zohlednit již v projektové fázi výstavby, množí se na toto téma dotazy projektantů, architektů a stavitelů. Ne vždy je snadné najít odpovědi na otázky jako: Kdo patří k okruhu uživatelů? Kolik vozidel by se mělo nabíjet? Jaké jsou kladeny požadavky na mobilitu? Vyžaduje se zúčtování, nebo dokonce revidovatelná evidence trakčního proudu? Velmi důležitou roli hraje také otázka různých typů vozidel a jejich nabíjecích technologií, jejichž parametry musejí být vzaty v úvahu již při projektování nabíjecí infrastruktury. Při hledání odpovědí na tyto a další otázky by měla pomoci směrnice Svazu německých inženýrů (VDI) s názvem Projektování elektrických instalací v budovách – pokyny pro elektromobilitu, která se v současné době zpracovává za účasti průmyslu.Škálovatelná řešení Jen v ojedinělých případech jsou budovy stavěny od začátku s kompletní nabíjecí Elektromobilita a technika budov z německého originálu časopisu de, 7/2014, vydavatelství Hüthig & Pflaum Verlag GmbH München, upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro infrastrukturou. Většinou se začíná s několika nabíjecími místy, aby bylo možné později pružně reagovat na budoucí potřeby elektromobility. Uložením jalových trubek pro napájecí a datová vedení je možné realizovat včasná opatření pro pozdější flexibilní dovybavení infrastruktury podle aktuální potřeby. Tato první nabíjecí místa nemusejí být ještě napojena na systémy řízení a zúčtování. Budoucí provozovatel by ale měl mít takovouto instalaci stále na zřeteli a dbát na to, aby zvolené řešení bylo škálovatelné a integrovatelné do systému řízení. Pro vytvoření dobrých předpokladů v této oblasti upřednostňuje např. firma Phoenix Contact u svých řešení řízení pro elektromobilitu Ethernet jako komunikační platformu. Jen vzácně jsou nabíjecí stanice instalovány již při stavbě nové budovy. Tyto stanice lze sice in-stalovat i dodatečně, což však může v některých případech představovat z hlediska zatěžování elektrické instalace budovy určitý technický problém. Pokud by totiž na pracovišti v typické kan-celářské budově nabíjelo svá elektrická vozidla 5 % všech zaměstnanců, odpovídalo by to při jednofázovém nabíjení proudem 13 A zvýšení stávající elektrické zátěže budovy téměř o 20 %.