e-mobilita příloha časopisu Elektro IV magnetického pole, v němž je vozidlo způsobilé správně pracovat.Konektory pro nabíjení Většina elektromobilů používá k dobíjení akumulátorů klasické spojení s napájecí sítí kabelem s konektorem. Mezi výrobci elektromobilů však nedošlo ke shodě, a tak existuje několik různých druhů konektorů, používaných vesměs v rámci jednotlivých kontinentů. V Evropě jsou používány konektory typu 2 normy IEC 62196 (obr. 4), v Severní Americe typ SAE J1772-2001 (obr. 5) a v Asii typ CHAdeMO automobilové asociace se stejným názvem (obr. 6). Požadavky na konektory jsou pak ověřovány podle příslušných norem.http://ezu.cz/elektromobilita Elektrická bezpečnost Homologace silničních vozidel na elektrický pohon podle předpisu Evropské hospodářské komise OSN č. ECE 100 je ověřováním vozidel z hlediska jejich konstrukční a funkční bezpečnosti. Vztahuje se na kategorie vozidel M a N s maximální konstrukční rychlostí převyšující 25 km · h–1, která jsou vybavena jedním nebo více hnacími elektromotory. Motory nejsou trvale připojeny na elektrickou distribuční síť a ani jejich části a systémy vysokého napětí nejsou galvanicky napojeny na vysokonapěťovou sběrnici elektrického rozvodu.Podle předpisu ECE 100 jsou ověřovány např.:– elektrická pevnost,– izolační stav,– ochrana před dotykem živých části,– nabíjecí a vybíjecí vlastnosti.Předmětem zkoušek je i použitý akumulátor, který u elektromobilů představuje nejslabší prvek těchto vozidel. Elektromobil musí být před započetím zkoušek v dobrém mechanickém stavu a musí mít v průběhu posledních sedmi dnů před zkouškou ujeto nejElektrická vozidla z pohledu homologace Ing. Jarmil Mikulík, Elektrotechnický zkušební ústav, s. p.Vlastnosti motorových vozidel, jejich součástí a příslušenství, které mohou ovlivnit bez-pečnost silničního provozu, jsou v České republice regulovány zákonem č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Vozidla lze uvést na trh v Čes-ké republice pouze poté, co jsou schválena ministerstvem dopravy. Ke schválení stanove-ných výrobků je nutné předložit osvědčení o homologaci vydané autorizovanými a pově-řenými laboratořemi v České republice nebo v zahraničí. Tento článek poskytne základní informace o požadavcích na homologaci elektromobilů.méně 300 km. Po tuto dobu musí být vozidlo vybaveno trakční baterií, která je předmětem zkoušek z hlediska emisí vodíku.Je-li baterie užívána za teplot vyšších, než je teplota okolí, musí provozovatel dodržovat postup podle výrobce tak, aby byla teplota trakční baterie udržována v obvyklých funkčních mezích. Výrobce musí být schopen zaručit, že systém tepelné stabilizace trakční baterie není porušen a že kapacita baterie je v předepsaných mezích.Elektromagnetická kompatibilita Elektromobil je stroj, ve kterém vzniká silné elektromagnetické rušení. Zároveň obsahuje citlivá elektrická zařízení, jejichž funkce může být rušena již poměrně slabým vyzařováním.Proto musí motorové vozidlo odolávat elektromagnetickému rušení přicházejícímu zvenčí a současně nesmí být zdrojem elektromagnetického rušení takové intenzity, aby rušilo provoz elektrických zařízení v okolí. Elektromagnetická kompatibilita elektromobilů pro účely homologace se ověřuje podle předpisu č. ECE 10.03 Dohoda o přijetí jed-notných technických pravidel pro kolová vo-zidla, zařízení a části, které se mohou mon-tovat a/nebo užívat na kolových vozidlech, a o podmínkách pro vzájemné uznávání ho-mologací udělených na základě těchto pravi-del. Předpis ECE 10.03 proto stanovuje meze maximálního povoleného vyzařování vozidla i jeho součástí a parametry vnějšího elektroObr. 1. Homologační značka udělovaná v ČR Obr. 2. Motor elektromobilu Obr. 3. Zkoušky elektromagnetické kompa-tibility Obr. 4. Konektor IEC 62196, typ 2 Obr. 5. Konektor SAE J1772-2001 Obr. 6. Konektor CHAdeMO