e-mobilita příloha časopisu Elektro III Řešení pro nabíjení elektrických autobusůSoučasná diskuse týkající se nabíjecích zasunovacích konektorů a jejich standardizace svědčí o významu tohoto problému, a to nejen v odborných kruzích, ale také mezi širokou veřejností. To se týká nejen rozhraní mezi vozidlem a nabíjecí stanicí, což je pouze jedna část širokého oboru spojovacích technologií pro elektrické automobily. Tento široký obor zahrnuje např. spojení v celé elektrické trakční soustavě vozidla i připojení baterie pro nabíjecí účely. Také zahrnuje kontakty pro připojení elektrických a elektronických komponent k testovacím stanicím během výrobního procesu.Dosavadní řešení kontaktů na tomto mladém a náročném trhu brzy narazí na své limity. Rostoucí potřeba nových koncepcí se odráží ve zvyšujícím se počtu žádostí zákazníků o příslušná spojovací řešení. Mnohé požadavky, které musí zasunovací konektory pro elektrická a hybridní vozidla splňovat, jsou vyžadovány téměř každým uživatelem a jsou známé již z elektrických systémů konvenčních vozidel: schopnost odolávat náročnému prostředí, odolnost proti vibracím, nárazům a otřesům, tepelná odolnost a odolnost proti palivům. Další požadavky, obzvláště ty, které se týkají nepřetržitého nebo krátkodobého proudu nebo sdružených cyklů, jsou vysoce specifické podle konkrétního použití.Společnost Multi-Contact vyvinula a během tematické konference v průběhu veletrhu Amper 2014 představila i zájemcům v České republice speciální vysokokapacitní nabíjecí konektor pro automatické a velmi rychlé nabíjení. Díky robustnímu designu a zvláštnímu důrazu na bezpečnost napojení je vhodný k řešení nabíjení vozidel městské hromadné dopravy na zastávkách podél trasy. Proto je možné instalovat do vozidel menší baterie, a tím pádem ušetřit mnoho peněz na samotných bateriích, a jelikož je autobus následně ještě lehčí, snižuje se tím jeho spotřeba. Podoba tohoto konektoru může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a zvládne i kombinaci různých nabíjecích dob a výkonů v závislosti na parametrech dopravní sítě, vzdálenostech jednotlivých zastávek a rozmístění nabíjecích stanic. Je tedy zcela na zákazníkovi, jak chce svou síť koncipovat, což zásadně usnadňuje zavedení tohoto systému v již existujících podmínkách. Na jedné straně spektra stojí řešení s bateriemi o větší kapacitě a dobíjecími stanicemi např. pouze na konečných zastávkách, kde je následně i více času pro dobíjecí cyklus. Na straně druhé je volba kompaktních baterií s menší kapacitou a umístění rychlého dobíjení na zastávkách podél celé trasy autobusu – zde jde o kratší a intenzivnější dobití než v první variantě. Volba bude vždy záležet na mnoha specifikách, zejména na vozovém parku, počtu elektrických autobusů, dostupných finančních prostředcích a rovněž i na zeměpisných podmínkách, kdy spotřeba energie např. při jízdě do kopce prudce roste. Důležitou kapitolou je i bezpečnost, proto konektor poskytuje ochranu před náhodným dotykem a splňuje také velmi vysoké požadavky na přesnost spojení a ochranu před vniknutím vody, a to jak ve spojeném, tak i v rozpojeném stavu.Multi-Contact Czech c/o Stäubli Systems, s. r. o.tel.: +420 466 616 126 fax: +420 466 616 127 http://www.multi-contact.cz Multi-Contact Czech ▪ ▪ ▪ ▪