e-mobilita příloha časopisu Elektro I Elektrické taxi a profesionální e-flotily Některé světové metropole si ekonomickou výhodnost využívání elektromobilů pro taxislužbu již uvědomily, stejně jako skutečnost, že jde o oboustranně výhodnou kombinaci zajímavého obchodního modelu pro taxislužbu a ekologického modelu pro město, kterou lze navíc využít okamžitě. Současné elektromobily totiž již zvládají ujet na jedno nabití v městské aglomeraci asi 120 až 190 km.Již nyní existuje několik měst, která elektrická taxi úspěšně provozují, i když zatím v rámci pilotních projektů a v omezené flotile do 30 vozů. Ukazuje se nicméně, že tyto projekty jsou funkční a města je chtějí dále rozšiřovat. Je tak otázkou několika málo měsíců, než budou zahájeny standardní komerční projekty s flotilami tvořenými stovkami elektromobilů, které začnou silně konkurovat taxíkům se spalovacím motorem, až je nakonec z měst zcela vytlačí.Otázkou je, které město a která taxislužba bude v tomto rozsahu první. V Evropě se mluví zejména o Amsterdamu (obr. 1), Barceloně (obr. 2) a Londýně. Britská metropole hodlá od roku 2018 využívat výhradně elektrotaxi, samozřejmě se vzhledem klasických londýnských taxíků (obr. 3), i když na platformě Nissan e-NV200, který bude asi jasným šampionem v této oblasti. Také švýcarský Curych plánuje do roku 2015 dosáhnout 15% podílu elektromobilů v rámci taxislužeb.Využití elektromobilů je ekonomicky velmi zajímavé také pro samotnou taxislužbu. Zatímco zákaznické ceny za ujetý kilometr zůstávají stejné, provozní náklady jsou nejen podstatně nižší, ale navíc dále klesají, především díky mírnému, ale trvalému poklesu cen jak elektromobilů, tak i nabíjecích technologií. Také pořizovací náklady na elektromobil se pomalu začínají dostávat na úroveň vozů s klasickými spalovacími motory a lze očekávat, že se koncem roku 2015 cenové hladiny téměř srovnají. Zajímavé jsou zejména přímé provozní úspory.Náklady elektrického taxi přepočítané na jeden kilometr jsou oproti spalovacím verzím velmi malé, což je dáno jednak podstatně menšími náklady na údržbu vlastního vozidla, jednak přímými energetickými náklady na ujetý kilometr. Ukažme si to na konkrétním příkladu, který sice není detailní kalkulací ekonomiky provozu taxi, ale dostatečně jasně ukazuje životaschopnost tohoto modelu: Při uvažování ceny energie např. 2 Kč/ /kW · h a při průměrné spotřebě elektromobilu 16 kW · h/100 km jsou náklady ve výši 0,32 Kč/km! V případě využití spalovacího motoru a ceně paliva 35 Kč/l se cena pohybuje průměrně kolem 2,5 Kč/km. Když vozidlo taxi ujede v průměru 100 000 km/rok, dosáhne při pětiletém cyklu neuvěřitelné úspory 1,1 mil. korun. V případě flotily 30 vozů taxi jde o úsporu 33 mil. korun, přičemž se již nepočítá se zmiňovanými výrazně menšími náklady na údržbu samotného vozidla.Tato kalkulace neodráží ekonomiku provozu elektrické flotily, kde je nutné zohlednit počáteční investici atd. Celková ekonomická kalkulace je mnohem složitější a záleží i na obchodním modelu, popř. záměru případného provozovatele flotily elektrických vozů.Dalším důležitým prvkem tohoto modelu je nabíjecí infrastruktura. Protože se autor článku tomuto oboru věnuje, neodpustí si v této souvislosti zásadní tvrzení: Správně koncipovaná a spolehlivá nabíjecí infrastruktura je základem každého úspěšného projektu. Zatímco nefunkční vozidlo lze snadno a ihned nahradit jiným bez významného dopadu na provoz flotily, v případě nefunkční infrastruktury stojí a nevydělává celá flotila, a to zpravidla dost dlouho. Bude někdo věřit taxíku, u kterého nemá jistotu, že přijede?Nabíjecí systémy jsou jádrem celého projektu, a přitom je na ně vynakládáno pouze 4 až 8 % celkových nákladů. Spolehlivé jádro znamená „život“, nespolehlivé „smrt“ projektu a vyhozené peníze. Kvalitně navržená infrastruktura dovede spolehlivě sloužit dvanáct či více let a vystřídá se na ní několik flotil elektromobilů, jejichž životnost se v průměru pohybuje mezi čtyřmi a pěti lety. Navíc vše lze velmi dobře ekonomicky sdílet s dalšími subjekty. Autor si je jist, že spolehlivé a vhodně umístěné rychlonabíjecí místo se brzy stane významnou obchodní komoditou s rostoucí hodnotou. Mohlo by to např. vypadat tak, Ing. Miroslav Kuželka, ABB, s. r. o.Ekonomické propočty poukazují na skutečnost, že plné použití elektromobilů je ekono-micky rentabilní právě ve velkých profesionálních flotilách s velkým denním nájezdem ki-lometrů a v městském provozu.Obr. 1. E-taxi Amsterdam Obr. 2. E-taxi Barcelona