14 ELEKTRO 6/2014 téma Elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence Flexibilní konstrukce motoru Poskytuje zcela nové možnosti volby při instalaci. Všechny součásti nacházející se vně konstrukce lze instalovat v ideální po-loze. Hlavní svorkovnici a pomocnou svorkovnici je možné podle potřeby namontovat na kteroukoliv stranu či kterýkoliv konec motoru. Tentýž mo-tor tak lze používat na různých mís-tech a pro různé účely, což je v mno-ha případech ekonomicky výhodné.Větší výkon při menších rozmě-rech díky optimalizované konstrukci rámu, efektivnímu využití materiálů a aktivnímu chlazení.Lepší vnitřní i vnější chladicí systém Provozní teplota uvnitř motoru je dobře vyvážená mezi přední a zadní stranou motoru, a proto jsou život-nost ložisek a mazací intervaly delší.Optimalizovaná konstrukce žeber Tvar, velikost i umístění chladicích žeber jsou díky promyšlenému vývoji nyní zcela optimální. Během vývoje byla rovněž maxi-málně zvětšena plocha chladicího povrchu.Flexibilní a zároveň robustní konstrukce Využití konstrukčních materiálů bylo opti-malizováno pomocí modelování metodou ko-nečných prvků. Z něj vyplynuly detaily, jako např. širší patky a menší rám, které vytvářejí velmi pevnou strukturu s minimálními vibra-Novinky z ABB ABB, přední společnost v oboru ener-getiky a automatizace, nedávno předsta-vila nový vysokonapěťový motor s žebro-vým chlazením, který se vyznačuje ma-lými rozměry, velkým měrným výkonem, vyso-kou spolehlivostí, snad-nou údržbou a malými celkovými provozními náklady. Tato nová gene-race motorů s označením NXR (obr. 1) navazuje na osvědčenou řadu HXR a nastavuje novou laťku v kategorii motorů s žeb-rovým chlazením. Díky využití rozsáhlého know-how, optimálnímu využití materiálu, lepšímu prou-dění vzduchu a inovační konstrukci je motor přes-ně vyladěný a poskytu-je nejen větší výkon při stejné velikosti kostry, ale také větší výkon na kilogram hmotnosti. Rovněž provozní teplota motoru je vyvá-ženější, což prodlužuje interval mezi po-třebnými servisními zásahy.„Je potěšující, že náš motor nejen dis-ponuje větším výkonem, ale také obsahuje více know-how na kilogram hmotnosti než všechny předcházející typy motorů s žeb-rovým chlazením,“ uvádí Thomas Ek, pro-duktový manažer pro vysokonapěťové mo-tory ABB. „Byl to významný inženýrský úkol, při němž jsme důkladně promýšleli celý životní cyklus motoru se všemi jeho podrobnostmi.“cemi a vyhovují všem hlavním mezinárodním normám. V konečném výsledku vznikl velmi spolehlivý motor, který se snadno instaluje, udržuje i provozuje.Připravené montážní body Montáž doplňků na motory je velmi jed-noduchá díky připraveným montážním bo-dům po stranách motoru (obr. 2).Monitorování stavu a mnoho standardních doplňkůK dispozici je množství standardních do-plňků, včetně zařízení pro sledování stavu ABB MACHsense-P a ABB MACHsense-R, které lze snadno namontovat na předem sta-novené upevňovací body na motoru.Nová konstrukce vinutí Pro zvýšení měrného výkonu doznala zlepšení i konstrukce vinutí. Společnost ABB vyvinula nové, velmi přesné nástroje na vý-robu vinutí s cílem zajistit optimální využití aktivního materiálu. Vinutí a ložiska lze kon-trolovat endoskopem bez nutnosti demonto-vat ložiskové štíty.Mnohé technické detaily jako oválné montážní otvory v širších patkách a ka-belová lišta pro pomocnou elektroinstala-ci usnadňují montáž a dosažení dokonalé-ho výsledku.Snazší servis a větší disponibilita Nové motory usnadňují servis a monito-rování provozu. Jejich konstrukce umožňu-je snadný přístup ke všem součástem, které je třeba udržovat, i rychlou výměnu maziv.Tab. 1. Technické parametry motorů NXR Parametr Hodnota výkon (kW)100 až 900 osová výška (mm)355 a 400 (později budou dostupné i motory větších osových výšek a větších výkonů)počet pólů2 až 81)napětí (kV)do 11,52)frekvence (Hz)50 chlazení/krytí IC411/IP55 materiál kostry litina ložiska valivá nebo kluzná montážhorizontální standard IEC 1) osm pólů pouze u osové výšky 400 2) osová výška 400: 2 až 6 pólů, 7,3 až 11,5 kV, 8 pólů do 6 kV Nová koncepce motorů s žebrovým chlazením Obr. 1. Motor NXR L2 v celkovém pohledu Obr. 2. Motor NXR L2 z boku ABB, s. r. o.