14 ELEKTRO 5/2014 referáty Stoprocentně elektricky i v KolíněMalokapacitní elektrobus EVC First Electric byl testován na přelo-mu března a dubna letošního roku ve středočeském Kolíně „v dresu“ provozovatele místní MHD, firmy Arriva Východní Čechy. Na závěr testovacího období se uskutečnilo vyhodnocení spojené s předvede-ním vozidla novinářům.Testovací jízdy proběhly na těch linkách městské hromadné dopra-vy, které by pro jeho provoz přicházely v úvahu, tzn. v historické zá-stavbě centra Kolína, případně ve vilových čtvrtích. Vzhledem k ob-saditelnosti vozidla není jeho nasazení na vytíže-ných linkách vedoucích do průmyslové části měs-ta vhodné.Konstrukce karoserie testovaného elektrobusu vychází ze sériově vyrá-běného autobusu stavě-ného na podvozku Iveco Daily. Tím je zaručena spolehlivost a dostupnost servisu i náhradních dílů. Vozidlo je určeno pro celkem 31 cestujících, z toho devět stojících a jeden invalidní vozík. Pro nástup cestujícího na invalidním vozíku, popř. dětského kočárku, je určena výklopná plošina u zadních dvou-křídlých dveří. Tato část vozidla je nízkopodlažní. Elektrobus je v zájmu nižší spotřeby energie a delšího dojezdu vybaven naf-tovým topením.Trakční energie je skladována ve čtyřech bateriích typu NMC, umístěných pod podlahou vozi-dla. Pro dobíjení stačí třífázo-vá přípojka na 16 A/400 V, popř. 32 A/400 V, přičemž nabíječka je instalována ve vozidle – není tedy nutná žádná externí infra-struktura. Doba dobíjení je maxi-málně osm hodin. Přípojný kabel je součástí vybavení vozidla, ko-nektor je pod čelní maskou. Předpokládaný dojezd vozu je až 190 km. Konkrétně při testování v Kolíně elektrobus každý den ujel 120 až 130 km, a vystačil si tak s nabíjením během noční přestávky. Dobí-jení během služby nebylo nutné. Vozidlo disponuje rekuperací, která je funkční jak při brzdě-ní, tak při jízdě výběhem. Elektrobus je poháněn asynchronním elektromo-torem typu TEM 132L-04 o výkonu 100 kW, spotře-ba se pohybuje mezi 0,6 a 0,8 kW · h/km. Zkouše-ný prototyp vozidla byl vybaven šestistupňovou mechanickou převodov-kou (shodnou s vozidlem Iveco Daily). Pro vozidla dodávaná jako sériová se předpokládá řešení s pevným převodem, bez nutnosti ma-nuálního řazení. Všichni, kdo se do testování elektrobusu zapojili, tj. provozovatel MHD i zástupci radnice, kteří testování zorganizovali, zhodnotili tes-tovací provoz jako úspěšný. Testované vozidlo splnilo všechny před-poklady a jeho nasazení v běžném provozu by bylo více než žádoucí. Během předváděcí jízdy v kolínských ulicích tento názor potvrdili i cestující, kteří čekali na svou pravidelnou linku.(text a foto: mp)Češi neumí patenty Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) uspořádal pro novináře od-borných médií tiskovou konferenci se záměrně provokativním ná-zvem Jak vydělat na patentech. Jejím cílem bylo prostřednictvím médií seznámit širší veřejnost se situací v oblasti využívání průmys-lového práva v praxi. Již z prvních slov zástupců ÚPV bylo jasné, že Češi neumějí svůj inovační a vynálezecký potenciál využívat a silně zaostávají v počtu patentových přihlášek a udělených patentů nejen za technologicky vyspělými státy, ale také např. za sousedním Ra-kouskem, které je na tom v této oblasti téměř desetkrát lépe než my. Tuto situaci velice trefně komentoval předseda Úřadu průmyslového vlastnictví Mgr. Ing. Josef Kratochvíl, když řekl: „Češi by se neměli bát investovat do ochrany svých kvalitních nápadů. Kvůli neznalosti mnohdy prodávají svou kůži příliš lacino a ze svých skvělých nápadů nechají profitovat druhé.“ V čem je tedy problém? V první řadě je to více než 40leté pře-rušení kontinuity soutěže v tržním prostředí díky dlouhému období s centrálním řízením ekonomiky s orientací na východní blok v rám-ci tehdejšího RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci). Tato ab-sence ekonomické a technologické soutěže a s tím spojeného využí-vání průmyslového práva v praxi je také příčinou mnoha mýtů (pa-tentování je drahé, vydělávají na něm jen velké podniky, patent vše ochrání apod.). Za více než dvacet let, tj. od roku 1989, kdy se nám opět otevřela cesta svobodného podnikání, se Češi nedokázali adap-tovat na nové podmínky, pochopit význam a široké možnosti vyu-žívání a ochrany průmyslového práva v praxi pro úspěšné podniká-ní. Přes všechnu příslovečnou českou šikovnost, zlaté české ručičky a všeobecný invenční potenciál obyvatelstva se Češi v této problema-tice neumějí orientovat, převážná většina se však o tuto oblast, ať už z neznalosti nebo nevědomosti, vůbec nezajímá. Mnozí ani netuší, že mohou zcela bezplatně během několika málo hodin v pohodlí své kanceláře nebo svého domova vyhledat naprosto originální a špičková technická řešení ze svého oboru v mezinárodní volně přístupné data-bázi Espacenet, která obsahuje na 80 mil. celosvětových technických řešení, přičemž mnohá z nich nemají v ČR právní ochranu, a lze je tedy u nás legálně využít. Další informace jak o možnostech využití patentových rešerší, tak o celé problematice průmyslového práva lze získat přímo na webových stránkách Úřadu průmyslového vlastnic-tví (www.upv.cz nebo www.patentuj.cz).Časopis Elektro již tradičně podporuje tyto snahy o osvětu a pozvednutí úrovně v oblasti duševního vlastnictví, a to jak na stránkách časopisu, tak také formou odborných seminářů. Ne-bližší připravované akce jsou květnový seminář Autorské právo v praxi v Praze (http://bit.ly/FCC_ autorske_ pravo_ 2014) a říjno-vý seminář Průmyslové právo v praxi III v Brně v rámci MSV (http://bit.ly/FCC_ TRIZ).(text a foto: Kl)Na tiskové konferenci, kterou pořádal Úřad průmyslového vlastnictví pod názvem Jak vydělat na patentech, se novináři odborných médií dozvěděli o aktuálním stavu patentování v Čechách – na obr. zleva: Mgr. Ing. Josef Kratochvíl, předseda ÚPV, a Ing. Josef Dvornák, ředitel kanceláře ÚPV