14 ELEKTRO 2/2014 výměna zkušeností Ve čtvrté kapitole první části nadepsané-ho příspěvku bylo slíbeno, že v dalších po-kračováních bude pojednáno o jednotlivých vnějších vlivech, dále jen VV, o podmínkách pro jejich dokladové určování, jejich rozsa-zích působení v daném objektu a/nebo pro-storu, pro který se protokol o jejich urče-ní vypracovává, o vzájemných vazbách VV, o souvisejících normách nejen pro jejich ur-čení, ale i o normách, podle kterých má být elektrické zařízení, s ohledem na konkrétní VV a jeho třídu, vybráno a instalováno. Rov-něž i o tom, jak se vybraný VV promítá do úvah o volbě stanovení lhůt pravidelných re-vizí elektroinstalací.K volbě stanovení lhůt pravidelných re-vizí (Pozor: elektrických zařízení!) je tře-ba předeslat, resp. připomenout, že je dávno pryč doba, kdy bylo třeba se striktně držet lhůt podle Tabulky 1 ČSN 33 1500 (dříve podle ČSN 34 3800 z let 1967 a 1961 nebo ještě dříve podle ČSN ESČ 170-1950). Teh-dejší přístup ke stanovování period pravidel-ných revizí elektrických zařízení byl charak-terizován mottem: „Co musí být vykonáno k naplnění povinností uložených ČSN“, v té době závazných1). Přitom se nerozlišoval typ elektrických zařízení ani to, zda jde o elek-troinstalace nebo o zařízení na ně připojova-ná jako součást výrobních a pracovních pro-středků a zařízení, např. strojní zařízení, zdvi-hací zařízení, zařízení pro plynulou dopravu nákladů, průmyslové roboty apod.Pokud jde o lhůty kontrol elektrických zařízení, byly brány v úvahu, a to v uvede-ném pořadí:– ČSN,– provozní zkušenosti,– pokyny výrobce.K pokynům výrobce patří dovětek: Jestliže je výrobce vůbec kdysi (před účinností záko-na č. 22/1997 Sb.2)) dodal, anebo lépe řečeno, jestliže je jeho současný provozovatel vůbec, zejména po privatizaci a jiných majetkových převodech našel.Nový přístup, respektující prioritní odpo-vědnost výrobce stanovených výrobků3) – viz § 12 odst. 1 písm. a) zákona č. 22/1997 Sb., a u ostatních výrobků zákon o obecné bezpeč-nosti výrobků č. 102/2001 Sb. říká naopak:„Co musí být vykonáno, aby bylo zajiště-no, že zařízení bude za daných podmínek pl-nit bezpečně požadované funkce“ a dodejme, zejména aby se výrobce nemohl vyvinit z od-povědnosti za škodu způsobenou vadou vý-robku podle zákona č. 59/1998 Sb.4)To se týká nejen strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, ale i elektroinstalací. Proto také nařízení vlády5) č. 378/2001 Sb. nehovoří o periodách pravidelných revizí, ale o:– kontrole bezpečnosti provozu zařízení před uvedením do provozu – viz § 4, odst. 1),– následných kontrolách – viz odst. 2 § 4, z pohledu jejich periodicity a rozsahu.Za připomenutí rovněž stojí fakt, že jsou to zaměstnavatelé, jako provozovatelé za-ří �zení, kteří si mají sami stanovit nejen pe-riodicitu pravidelných revizí, ale mj. i roz-sah kontrol, zkou �šek, revizí, �včetně term �í-nů údržby, jak to vyplývalo z ustanovení § 3 odst. 4 písm. a) nařízení vlády č. 101/2005 Sb.6) Nyní je tomu již devět roků, co toto na-řízení vlády nabylo účinnosti (dnem 1. b �řez-na 2005).Pokud by to, jako nařízení vlády vyda-né k provedení § 134 předchozího7) z �ákoní-ku práce, zákona č. 65/1965 Sb., bylo málo důrazné, je tu ustanovení § 4 Požadavky na výrobní a pracovní prostředky a zařízení zá-kona č. 309/2006 Sb.8) odst. 1: Zam �ěstna-vatel je pov �inen zajistit, aby stroje, technic-ká zařízení, dopravní prostředky a nářadí byly z hlediska bezpečnosti a � ochrany zdra-v �í při práci vhodné pro práci, při které bu-dou používány. Stroje, technická zařízení, dopravní prostředky a nářadí musí být podle písm. c) pravideln �ě a řádně udržovány, kon-trolovány a revidovány.V logice těchto postupných změn je tře-ba se dívat na úvahy autora o volbě stanove-ní lhůt pravidelných revizí elektroinstalací, jak budou v dalších pokračováních uváděny u jednotlivých vnějších vlivů.Před pokračováním v této druhé části, která se bude zabývat kategorií VV A, tj. vnějšími činiteli prostředí a z nich ponej-prv těmito povahami VV: A – teplotou oko-lí zařízení a B – atmosférickými podmín-kami v okolí zařízení, uveďme v tab. 1 pře-hled chronologických změn v nazírání nejen na lhůty pravidelných revizí, ale i na kont-roly elektrických zařízení z pohledu norem a právních předpisů.Nutno dodat, že možnost prodloužit lhů-ty pravidelných revizí některých elektric-kých zařízení až na dvojnásobek, zavedená vydáním ČSN 33 1500 (schválené 16. červ-na 1990), ztratila po sedmi letech svou opod-statněnost ustanovením § 21 odst. 39) zákona č. 22/1997 Sb. Navíc to bylo za osm let potvr-zeno již uvedeným ustanovením § 3 odst. 4 písm. a) nařízení vlády č. 101/2005 Sb.Vraťme se ke slíbenému popisu katego-rie VV A, tj. k vnějším činitelům prostředí a z nich k následujícím povahám VV: A – teplotě okolí zařízení a B – atmosférickým podmínkám v okolí zařízení.Každý VV i s jeho třídami bude uváděn spolu s poznámkami autora popisem v těch-to částech:Vnější vlivy z pohledu soudního znalce (2. část)aneb K čemu je protokol o určení vnějších vlivůIng. Jaroslav Melen, soudní znalec z oboru bezpečnosti práce se specializací v elektrotechnice 1) Podle ustanovení § 21 odst. 3 zákona č. 22/1997 Sb. závaznost, a to i podle § 3 zákona č. 142/1991 Sb., ve znění zákona č. 632/1992 Sb., „zezávazněných“ norem ČSN, skončila dnem 31. prosince 1999!2) Zákon o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.3) Stanovené výrobky jsou výrobky, které představují zvýšenou míru ohrožení oprávněného zájmu, a u kterých proto musí být posouzena shoda s právními předpisy postupem stanoveným příslušným nařízením vlády k provedení zákona č. 22/1997 Sb.4) Zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku, ve znění pozdějších předpisů.5) Nařízení vlády, kterým se stanovují bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí.6) Nařízení vlády o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.7) Současně platný zákoník práce je zákon č. 262/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.8) Zákon, kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci).9) (3) Právnické nebo fyzické osoby oprávněné k podnikatelské činnosti a správní úřady jsou do 31. prosince 1999 povinny řídit se těmi ustanoveními norem, která jsou označena jako závazná podle § 3 zákona č. 142/1991 Sb., ve znění zákona č. 632/1992 Sb. Jestliže byla závaznost příslušných ustanovení norem stanovena na základě stanovisek ministerstev nebo jiných ústředních správních úřadů, povolují výjimky ze závaznosti uvedených ustanovení tato ministerstva nebo jiné ústřední správní úřady.K čemu je a má být projektantům, montážním technikům a revizním technikům protokol o určení vnějších vlivů, jimž jsou anebo mají být vystavena elektrická zařízení, a co by o tom také mohli, když ne měli, vědět „bezpečnostní a požární technik“?