ELEKTRO 2/2014 9 krátké zprávy Pomník Emila Kolbena V pražských Vysočanech, nedaleko místa, kde český elektrotechnik a podnikatel Emil Kolben otevřel roku 1896 svoji firmu Kolben a spol., připravuje městská část Praha 9 stav-bu Výtvarného díla k uctění památky průmyslníka Emila Kolbena, jak zní oficiální název. Vybrané místo je na pěší trase mezi stanicí metra a radnicí Prahy 9, v sousedství rušné Sokolovské ulice. V roce 2013 proběhla veřej-ná soutěž na podobu pomníku, jejímž vítězem byl Martin Suchánek. Základem díla je foto-grafie mladého Emila Kolbena v čele skupiny inženýrů a dělníků Edisonových dílen, poříze-ná v roce 1889. Fotografie v životní velikosti bude natištěna na desku z kaleného mléčného skla, v noci nasvícenou. [Tiskové materiály ÚMČ Praha 9.] Stromeček, který jen tak neopadá Nejspíše jako zbytečné plýtvání přišlo Olafu Rehmovi, inženýru společnosti Sie-mens, vyhazovat vánoční stromeček už na Tři krále. Rozhodl se tedy problém vyřešit jednoduchým způsobem – vyrobil si strome-ček vlastní, který nejenže neopadá, ale vydrží v podstatě vše. Stromeček je totiž vytištěn na speciální 3D tiskárně z oceli legované niklem, která patří k nejhouževnatějším druhům oceli a odolává teplotám do 1 300 ° C. Primárně je proto využívána např. ve spalovacích komo-rách plynových turbín. Stromeček, na kterém si vyláme svůj pověstný zub i sám čas, tak hezky demonstruje možnosti 3D tisku, s je-hož pomocí je možné vyrábět i součástky ji-nak jen těžce dosažitelných tvarů.[Tiskové materiály Siemens.] Nové elektronické motorové spouštěče EMS Nová řada multifunkčních elektronických motorových spouštěčů (EMS) s integrovanou ochranou motoru od společnosti Eaton Elek-trotechnika, s. r. o., spojuje čtyři funkce v je-diném přístroji: přímý rozběh (DOL – Direct On Line), spuštění s reverzací, ochranu motoru a nouzové zastavení motoru. Zdířková techni-ka zapojení minimalizuje čas spojený s insta-lací až o 60 % a hybridní technologie spínání založená na polovodičích prodlužuje životnost EMS až desetinásobně v porovnání s klasický-mi elektromechanickými spouštěči.Díky minimální montážní šířce zařízení, která je 30 mm, je optimalizováno využití pro-storu v rozváděči. Ve srov-nání s konvenčními motoro-vými spouštěči a elektrome-chanickými stykači se také výrazně snižují požadavky na kabeláž (až o 60 %).EMS jsou na trh uve-deny ve dvou verzích, a to v provedení AC-53A, umož-ňujícím pokrytí proudové-ho rozsahu 0,18 až 6,5 A, a v provedení AC-51, které umožňuje pokrytí až do 9 A. Spouštěč je tak vhodný pro univerzální průmyslové použití, zejména ve strojírenství, při manipulaci s ma-teriály, v logistických systémech nebo v bali-cích strojích. [Tiskové materiály Eaton.] V Písku se jezdilo elektromobilem Pracovníci firmy s.n.o.p. v Písku testovali jeden rok elektromobil smart fortwo elect-ric drive. Ten byl zapůjčen energetickou spo-lečností E.ON.Nejvíce bylo vozidlo využíváno k jízdám mezi závodem, průmyslovou zónou, kde fir-ma sídlí, a externím skladem. Ale sloužilo také k jízdám do Českých Budějovic, Stra-konic a Blatné. Celkem bylo najeto 4 126 km bez nehod a za dobu používání se nevyskyt-la žádná závada. Společnost E.ON, ve spo-lupráci se společností Mercedes-Benz, jako první uvedla na české silnice elektromobily smart ed již v roce 2010. Většinu z 25 tako-výchto vozů zapůjčuje bezplatně ke zkušeb-nímu provozu, a tak např. se smartem jezdí pražská záchranná služba, lze jej vidět také v ZOO Praha či s logem humanitární orga-nizace ADRA.Energetická společnost E.ON i nadále in-tenzivně pokračuje v podpoře a rozvoji ekolo-gické dopravy. Má k dispozici auta na pohon CNG (stlačený zemní plyn), postupně vzni-ká i síť nabíjecích stanic a plniček CNG. Je to další krok být zákazníkům partnerem pro energeticky úsporná řešení a efektivní využí-vání energetických zdrojů.[Tiskové materiály E.ON.] Elektrobus Siemens-Rampini v Praze Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ově-řoval ve dnech 22. až 26. ledna 2014 v reál-ném provozu elektrobus Siemens-Rampini. Stejné vozidlo bylo v říjnu 2013 zkoušeno již v Brně a Pardubicích. Vozidlo bylo zapůj-čeno z Vídně, kde je jich v běžném provozu dvanáct. Elektrobus je svou délkou necelých 8 m vhodný i do úzkých ulic, kde jsou za-tím provozovány naftové midibusy. S těmi je srovnatelný i obsaditelností 40 osob. Výho-dou tohoto vozidla je originální způsob dobí-jení pomocí pantografového sběrače na stře-še. Deseti- až patnáctiminutové dobíjení na konečné zastávce je pro provoz plně posta-čující. V městech s trolejbusovou dopravou se elektrobus při zkouškách dobíjel z trolej-busové napájecí sítě. V Praze bylo na dobu zkoušky vybudováno na konečné zastávce Bořislavka „trolejbusové“ vedení o délce při-bližně 6 m. Příjemnou vlastností vozidla je i elektrické vytápění a klimatizace salónu vo-zidla. Elektrobusy, které dříve v Praze jezdi-ly, měly nezávislé naftové topení.[Tiskové materiály DPP.] Velký výkon za skvělou cenu S novým relé DW-H uvádí Panasonic na trh produkt vyvinutý speciálně pro potřeby automatizace budov, moderních technologií LED osvětlení a halogenových systémů s vel-kými spínacími proudy. Technické parametry předurčují relé pro použití v oblasti bílé tech-niky a zároveň je mimořádně vhodné pro in-teligentní elektroměry.Nové relé DW-H spolehlivě sepne až 100 A na 5 ms v obvodech do 16 A/277 V AC, a tím ideálně doplňuje nabídku dosavadních bistabilních výkonových relé společnosti Panasonic. Malé rozměry tohoto relé (24 × × 10 × 18,8 mm) a nízká úroveň ztrát jedné cívky – 200 mW nebo 400 mW pro dvě cív-ky bistabilního relé jsou zajímavé parametry pro použití ve výrobě automatických praček, myček, sušiček.[Tiskové materiály Panasonic.]