16 ELEKTRO 1/2014 referáty Třešnička na seminářový dort 2013 se podávala v Ústí Loňská seminářová sezóna byla pro elektrotechniky nepochyb-ně bohatá a pestrá. Na většině významných akcí se mediálně podíle-la také redakce časopisu Elektro, což dává jistou možnost srovnávat. Většina těchto akcí měla dobrou, nebo dokonce velmi dobrou úroveň. Z tohoto dobrého standardu však přece jenom vyčnívala jedna akce, která se konala začátkem prosince 2013 v Ústí nad Labem. Tento tra-diční zimní ústecký Aktiv Elektro, pořádaný vzdělávací agenturou ENS (Ing. Bohumil Krivý), nabídl jeho účastníkům netradiční zážitek. Dovolil bych si zde zajít o trochu dále než obvykle a označil bych tento aktiv za opravdovou pravověrnou školící lázeň, propí-rání a masáž zlenivělých či lehce zrezivělých elektrotechnických mozkových závitů a permanentní smršť přesně cílených „úderů“ do „revizáckých“ slabin. Tuto dobře míněnou předvánoční vzdělá-vací nadílku nadělovala „svým“ milým revizním technikům skvě-le sehraná dvojice hlavních pro-tagonistů této akce – Ing. Jiří Sluka a Ing. Vladimír Macháček (oba z TIČR). Jejich neotřelý a „z gruntu elektrikářský“ způ-sob prezentace nenechal nikoho na pochybách o tom, že tito dva, když o něčem mluví, tak ví přes-ně proč a o čem mluví. Jejich témata mají svůj původ v praxi a v jejich přednáškách se odráží problémové oblasti, ve kte-rých revizní technici často chy-bují, ať už z nedbalosti či nevě-domosti. V případě dvojice Sluka–Macháček jde o zcela ojedinělý jev na poli vzdělávání, kdy inspektoři TIČR – sami zapálení revizní technici a školitelé v jedné osobě – dokážou spojit elektrotechnickou teorii a praxi s legislativním rámcem a všechny tyto ingredience za-balit do jednoho kompaktního vzdělávacího balíčku, který pak nein-vazně implantují do elektrikářovy mysli. Výsledkem této bezbolest-né „operace“ je nejen poučený, ale i v konečném důsledku spokojený elektrotechnik – účastník semináře, který asi již nikdy nezapomene např. vykonat před měřením systému ochrany před bleskem fyzickou prohlídku pospojování jednotlivých částí hromosvodu a vodivých ko-vových částí ani co je čtyřvodičová Wennerova metoda nebo s čím a podle jaké normy porovnat naměřenou hodnotu impedance smyčky.Tuto dvojici skvěle sehraných školitelů doplnil na této akci třetí přednášející, Martin Dostál (Schneider Electric), který rozhodně pře-kvapil nejen svou precizně připravenou prezentací na téma svodiče přepětí, ale především tím, že vnesl do svodičové problematiky „fy-Obr. 1. Ústecký Aktiv Elektro byl skvělý – Ing. Jiří Sluka (vlevo) při jed-nom ze svých mnoha doplňujících vstupů, tentokrát při přednášce Ing. Vladimíra Macháčka (vpravo)Obr. 2. Pozorně naslouchající účastníci aktivu při přednášce Martina Dostála o problematice přepěťových ochran zikální jasno“. Díky tomu získali přítomní účastníci nový pohled na přístroje, se kterými mnozí běžně pracují. Shrnuto a podtrženo: Ústecký Aktiv Elektro měl vynikající úro-veň, jak po stránce odborné, vzdělávací i organizační. Byl skuteč-nou „třešničkou na dortu“ a symbolickou tečkou za loňskou semi-nářovou sezónou.(text a foto: Kl)VOŠ a SPŠ elektrotechnická Františka Křižíka na Schola Pragensis 2013 Hlavní město Praha a Odbor školství, mládeže a sportu Magistrátu hlavního města Prahy uspořádaly ve dnech 21. až 23. listopadu 2013 v Kongresovém centru Praha XVIII. ročník výstavy Schola Pragen-sis 2013. Záštitu nad tímto ročníkem výstavy převzala Mgr. Ludmila Štvánová, radní pro školství a volný čas.Výstava byla zaměřena na prezentaci středního školství prostřednictvím výstavních expozic pražských středních škol všech druhů a typů. Součástí výstavy byla také přehlídka řemesel a cechů, v jejichž stáncích byla pro žáky základních škol a jejich pedagogický doprovod organizována soutěž v řemeslných dovednostech.Velký zájem na výstavě budil stánek VOŠ a SPŠ elektrotechnické Františka Křižíka (viz obr.). Ti, kdo do stánku zavítali, se mohli sezná-mit nejen s obory vyučovanými na této škole a aktivitami, které škola nabízí studentům nad rámec běžné docházky (sportovní vyžití, exkur-ze, výlety na zajímavá místa v ČR i v zahraničí), ale i získat informa-ce o obsahu přijímacího řízení nebo o uplatnění absolventů. Stánek oživovalo několik pultů s výukovými roboty, zařízeními ze stavebnice Merkur nebo jinými cvičnými instalacemi, které studenti v rámci prak-tické části výuky vytvořili a na výstavě zájemcům sami prezentovali.(text a foto: ov)Polygon MIEZ aktivován Ve středu 11. prosince 2013 byl na Střední škole technické v Pra-ze 4 na Zeleném pruhu za účasti partnerů školy slavnostně otevřen výukový polygon MIEZ.Škola vybudovala nové výukové centrum s využitím evropských prostředků Operačního programu Praha – Adaptabilita (OPPA). Cílem projektu s názvem Vyšší technická gramotnost oboru MIEZ je rozvoj a inovace vzdělávacího programu oboru mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení (MIEZ). Vybavení polygonu je na špičkové úrovni a drží krok s nejnovějšími technologiemi, které jsou v současné době využívány při stavbě tzv. inteligentních domů. Žáci se učí pochopit vazby funkčních systémů technického zařízení budov, jako je vytá-pění, klimatizace, alternativní zásobová-ní energií, solární systémy či rekuperace tepla, bez kterých si již nyní nelze někte-ré typy staveb vůbec představit.Na stavebních úpravách prostoru po-lygonu, financovaných z prostředků školy, se během odborného vý-cviku podíleli nejen žáci oboru MIEZ, ale také žáci ostatních oborů, které se na škole vyučují (zedníci, zámečníci, instalatéři, elektrikáři). Bylo pořízeno vybavení pro učebnu vytápění, tepelné čerpadlo, so-lární ohřev, řídicí jednotka a počítačová učebna – velín.(text i foto: mp)