48 ELEKTRO 11/2013 trh, obchod, podnikání i malé trhliny. Bylo rozhodnuto použít ba-revnou kameru o rozlišení 2 Mpx. Velké rozlišení kamery použité pro kontrolu spo-jů umožňuje dosahovat vysoké kvality kon-troly. Objektiv o průměru clony 50 mm je Studium elektrotechniky na VOŠ a SPŠ dopravní Praha 1 VOŠ a SPŠ dopravní Praha 1, Masná 18, škola s téměř šedesátiletou tradicí, vychová-vá technické pracovníky v oborech Provoz a ekonomika dopravy, Dopravní prostředky a také v oboru Elektrotechnika.Pedagogický sbor, odpovídající vybavení technických učeben i dílen, široká zájmová činnost žáků, moderně koncipované učební plány na základě nejnovějších poznatků vědy a techniky, to vše zaručuje absolventům od-povídající uplatnění jak v průmyslových pod-nicích, tak při dalším studiu na vyšší odbor-né škole nebo na vysokých školách (FEL, FS, FD ČVUT, VUT, ZČU, Dopravní fakulta Jana Pernera v Pardubicích apod.).Výuka elektrotechniky je od nového školního roku 2013/14 rozdělena do za-měření: Výpočetní a komunikační techni-ka a Automatizace a elektronické systémy v dopravě.Názvy jsou voleny tak, aby bylo zřejmé, jakým směrem bude absolvent profilován. Zaměření Výpočetní technika je rozšířeno o programování, mikroprocesorovou techni-ku, programové vybavení a telekomunikač-ní zařízení. Nové zaměření Automatizace a elektronické systémy v dopravě je profilo-váno v automatizační technice v dopravních prostředcích, energetice, elektrických zaříze-ních hnacích vozidel, zabezpečovací technice a silnoproudé elektrotechnice.Od nového školního roku je elektrotechni-ka vyučována v nové elektrolaboratoři (obr. 1), zcela rekonstruované během letních měsí-ců. Laboratoř je vybavena novými pracovní-mi stoly s nástavbou, ve které jsou umístěny zejména laboratorní stejnosměrné a střídavé zdroje pevného a proměnného napětí. Měři-cí technika využívá externí přístroje. K obec-ným měřením jsou používány nejmodernější digitální osciloskopy Agilent Technologies, Tektronix a Siglent (LeCroy), generátory libovolných průběhů Tektronix a Siglent, programovatelné laboratorní zdroje a spek-trální analyzátory Aaronia. K silnoproudým měřením jsou určeny analyzátory sítí a re-vizní přístroje z produkce Chauvin Arnoux, Metrel a Sonel. K měření neelektrických ve-ličin jsou k dispozici přístroji firem Greisin-ger, Sonel a Fluke. Většina přístrojů je připo-jena k počítačům, které jsou součástí každé-ho pracoviště.V učebnách výpočetní techniky jsou si-mulovány základní průmyslové procesy v ja-zycích MultiSIM, C a LabVIEW (obr. 2) s praktickými výstupy a ovládáním vybra-ných zařízení dopravních systémů (autoblok u traťového zabezpečovacího zařízení, do-pravní proud a řízení světelné křižovatky v silniční zabezpečovací technice).Teoretické a praktické znalosti si studen-ti prohloubí ve třetím a čtvrtém ročníku na praxích v podnicích zabývajících se doprav-ními systémy, např. AŽD Praha, ELTODO, AERO Vodochody. Praxe většinou navazuje na maturitní práci.V listopadu 2013 a lednu 2014 budou mít potenciální zájemci o studium možnost se-známit se (v rámci dne otevřených dveří) s vedením školy, pedagogy odborných před-mětů a s vybavením školy.Lze říci, že odborníků se zaměřením Elektrotechnika v dopravních systémech není mnoho, takže absolvování VOŠ a SPŠ dopravní Praha 1, Masná 18, otevírá dve-ře průmyslových podniků i vysokých škol. Bližší informace o škole i jednotlivých obo-rech jsou na webových stránkách:http://www.spsdmasna.cz kolektiv autorů VOŠ a SPŠ Praha 1, Masná 18 Obr. 1. ElektrolaboratořObr. 2. Výuka LabVIEW aktuality Ultrakompaktní kamery Keyence Závod Společnost Schneider Electric v Alès používá vysokorychlostní inspekč-ní zařízení pro kontrolu kontaktů pájených spojů ve velmi omezeném prostoru. Kon-trolují se elektrické kontakty jističů C60. Jističe mají modulární konstrukci a jsou určeny pro ochranu elektrických obvodů v průmyslových a účelových budovách.Kontroluje se přítomnost pájeného spo-je a jeho možné závady. Pájený spoj za-jišťuje elektrický kontakt a kontrolou se zjišťuje, zda je schopen správně vést elek-trický proud. Inspekční systém musí být přesný, protože jeho cílem je odhalit umístěn 100 mm od snímaného předmětu. To umožňuje detekovat i velmi malé trh-liny v pájeném spoji, o rozměru přibližně desetiny milimetru.Systém Keyence byl vybrán ze tří dů-vodů. Za prvé, systém CV-5000 umožní udržovat výrobní proces pod kontrolou. Je dostatečně jednoduchý na to, aby ho bylo možné v případě potřeby plně přeprogra-movat bez konzultace s dodavatelem nebo výrobcem. Za druhé, systém od firmy Keyence je cenově dostupný. V neposlední řadě, miniaturní kamery jsou jediné, kte-ré se vejdou do omezeného prostoru, který je k dispozici.