20 ELEKTRO 11/2013 referáty Seminář ČENES praskal ve švech V pátek 18. října se konal na Novotného lávce energetický semi-nář o nových blokových transformačních stanicích. Pořadatelům této akce – České energetické společnosti (ČENES) a firmě marbeton CZ, s. r. o. – se podařilo připravit natolik zajímavý a po technické stránce kvalitní program, že přednáškový sál č. 417 budovy ČSVTS na No-votného lávce 5 doslova praskal ve švech. Cílem tohoto semináře bylo seznámit odborníky z elektroenerge-tiky, průmyslu a dalších oblastí, jakož i zájemce z odborné veřejnosti s vlastnostmi těchto nových blokových transformoven, s jejich výho-dami, konstrukcí, vybavením, montáží, údržbou, provozem a možnost-mi jejich použití. Kromě toho měli účastníci také možnost dozvědět se další zajímavé novinky o komponentách transformoven, jako jsou např. rozváděče, transformátory či průchodkové systémy, o kterých je ve svých velmi dobře připravených prezentacích informovali jednot-liví přednášející. Četné dotazy účastníků jak během přednášek, tak v diskusní části svědčí o tom, že o tuto problematiku je skutečně velký zájem. Organizátorům se tak podařilo uspořádat jak po obsahové, tak po organizační stránce velmi dobrou akci s vysokou odbornou úrovní. Nejbližší příští akce ČENES na téma novelizované připojovací podmínky provozovatelů distribučních soustav se bude konat 22. lis-topadu 2013 opět na Novotného lávce.(text a foto: Kl)Obr. 2. Zajímavou přednášku o transformátorech SGB držel Ing. Michal Mrajca z Elpro Energo Praha Obr. 1. Přednáškový sál semináře byl zaplněn do posledního místa Elektrobus Siemens-Rampini svezl Brňany Během týdne, v němž se konal Mezinárodní strojírenský vele-trh, vozil místní zájemce i návštěvníky Brna elektrobus Siemens- -Rampini. Vůz byl zapůjčen z Vídně, kde je jich v provozu nyní již dvanáct. Elektrobus má rozměry midibusu, elektrický pohon za-jistila firma Siemens, karoserie je dílem italské karosářské firmy Rampini. Vozidlo délky necelých 8 m pojme 13 sedících a 33 sto-jících cestujících.Elektrický pohon dovoluje jet rychlostí až 62 km/h s dojezdem přibližně 150 km. Naprosto originálním způsobem je řešeno dobí-jení baterií (devět akumulátorů s celkovou kapacitou 96 kW · h). Vět-šina elektrobusů je odkázána na dobíjení „ze zásuvky“, a vyžadu-je tedy manipulaci s přívodním kabelem, zapnutí nabíječky i řešení problémů elektrické bezpečnosti. Popisovaný elektrobus se připoju-je na zdroj energie pantografem vztyčeným ze střechy vozidla. Lišta pantografu má dva izolované segmenty, které se připojují k troleji natažené nad vozovkou. Při výletu do Brna využil elektrobus jednu stopu trolejového vedení v trolejbusové smyčce Mendlovo náměstí. V běžném provozu ve Vídni elektrobus využívá napájecí místa při-pravená na konečných i na některých průběžných zastávkách. Díky umístění napájecích míst nad vozovkou není nutné řešit elektrickou bezpečnost, stačí použít řešení známá z trolejbusového provozu. Použitím pantografu, ovládaného řidičem z jeho pracovního místa, také odpadá jakákoliv manipulace s přívodním kabelem a ovládání nabíječky. V Brně s rozvinutou trolejbusovou dopravou bylo jedi-nou investicí, potřebnou pro nabíjení, vyznačení parkovacího místa několika čarami na vozovce.(text a foto: mp)Elektrobus Siemens-Rampini při dobíjení na Mendlově náměstí v Brně aktuality Také ÚP dává šanci mladým Celkem 450 absolventů škol z řad nezaměstnaných posílilo dočasně řady pracovníků Úřa-du práce ČR (ÚP ČR). Pro-střednictvím personální agentury ManpowerGroup, s. r. o. dává ÚP ČR mladým lidem šanci zís-kat na určitou dobu práci, a tím pádem i tolik potřebnou praxi.V období od 1. září 2013 do 31. srpna 2014 se ÚP ČR připojuje k dalším za-městnavatelům v rámci 14 regionálních projektů financovaných z Operační-ho programu Lidské zdro-je a zaměstnanost a za-měřených na podporu za-městnání mladých lidí bez praxe. Ty Úřad práce ČR realizuje už od července 2013 prostřednic-tvím svých krajských poboček pod souhrn-ným názvem Odborné praxe pro mladé do 30 let.Podstatou nově spuštěné spolupráce, díky které si mohou mladí lidé snížit svůj handicap na trhu práce, je vytvoření spole-čensky účelného pracovního místa přímo na pracovištích Úřadu práce ČR a násled-ně zaměstnávání těžko umístitelných absol-ventů škol. Vytipované uchazeče, celkem jich může ÚP ČR zařadit do projektu 465, osloví agentura ManpowerGroup a nabídne jim pracovní poměr na dobu určitou. Doba takto sjednaného pracovního poměru se po-hybuje v rozmezí šesti až dvanácti měsíců.