50 ELEKTRO 10/2013 krátké zprávy ABB koupila tureckou společnost ELBI Elektrik ABB, přední světová společnost v obo-ru energetiky a automatizace, odkoupila od investiční společnosti Ahlström Capital tu-reckou společnost ELBI Elektrik. Smyslem akvizice je zlepšit v Turecku postavení ABB v segmentu výrobků pro nízké napětí a rozší-řit její dosavadní činnost ve východní Evropě. Společnost ELBI Elektrik má sídlo v Istan-bulu a zaměstnává přibližně 450 lidí. Zabývá se konstrukcí a výrobou elektroinstalačního materiálu pro turecký trh a prostřednictvím vlastní prodejní organizace vyváží výrobky i do východní Evropy.Doplněním současného sortimentu elek-troinstalačního materiálu o výrobky ELBI Elektrik bude společnost ABB moci dodávat na ty evropské trhy, na které s dosavadní vý-robkovou řadou neměla přístup.[Tiskové materiály ABB.] VUT v Brně otevírá Vědecko-technický park profesora Lista Vysoké učení technické v Brně dokonči-lo vybudování dalších nových prostor urče-ných výzkumu a vývoji. Vědecko-technický park profesora Lista budou využívat také věd-ci z regionálního Centra výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Fa-kulty elektrotechniky a komunikačních tech-nologií VUT v Brně.Významným přínosem pro práci vědců jsou především dvě strategické laboratoře, a to Laboratoř spínacích přístrojů a Labora-toř velmi vysokého napětí. Laboratoř spína-cích přístrojů funguje jako zkratová zkušebna, v níž se pomocí vhodných zdrojů elektrické-ho proudu testují elektrická zařízení a pří-stroje na průchod velmi vysokými proudy. Takto lze testovat např. jističe a další spínací přístroje. Laboratoř disponuje několika zku-šebními zdroji proudu, z nichž nejvýkonnější je speciální generátor, vyrobený společností Siemens Drásov. Toto padesátitunové zaří-zení dokáže krátkodobě vygenerovat střída-vý elektrický proud až 150 kA.[Tiskové materiály Siemens.] Panasonic: Inteligentní měřicí přístroj s rozšiřujícími moduly Panasonic Electric Works disponuje ši-rokou nabídkou inteligentních elektroměrů. Nejnovější řada KW2G je unikátní z důvodu možnosti připojit rozšiřující moduly. Základ-ní jednotka funguje jako standardní elektro-měr s displejem, ovládacími tlačítky, komuni-kačním rozhraním a možností připojit měře-nou zátěž. Nad rámec standardu je elektroměr vybaven konektorem pro možné připojení až sedmi externích modulů, výhradně určených pro měření spotřeby elektrické energie. Zá-kladní jednotka pak může zobrazovat a na datový výstup předávat informace z jednot-livých modulů, anebo souhrnně. KW2G lze k PC připojit prostřednictvím USB a s jiný-mi zařízeními může komunikovat za použi-tí RS-485. [Tiskové materiály Panasonic.] Prezident republiky Miloš Zeman na návštěvě v SOR Libchavy Prezident republiky Miloš Zeman zaví-tal v rámci své návštěvy Pardubického kra-je do společnosti SOR Libchavy, která je vý-znamným českým výrobcem moderních au-tobusů a trolejbusů různých modelových řad. Setkal se s vedením společnosti, obeznámil se s kompletním výrobním programem a za-jímal se o technické parametry vyráběných vozidel, včetně záležitostí spojených s vývo-zem autobusů. Na setkání se zaměstnanci fir-my přijel český prezident elektrobusem SOR EBN 9,5, se kterým slaví společnost úspěchy doma i v zahraničí.Tento elektrobus představila dopravní spo-lečnost Arriva Morava společně s výrobcem autobusů SOR zástupcům Moravskoslezského kraje, Správy Chráněné krajinné oblasti Jese-níky a státní správy a samosprávy. Zkušební jízda vedla z Karlovy Studánky na Ovčárnu a zpět. Vozidlo je z velké části nízkopodlaž-ní, je vybaveno mechanickou plošinou pro nástup pohybově handicapovaných občanů nebo rodičů s kočárky, neprodukuje emise a pohybuje se velmi tiše, protože v ostrém provozu je hluk snížen o 12 dB. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový, s kapacitou 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezba-riérovým prostorem pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku. Vozidlo pohání elektromotor o maximálním výkonu 180 kW, dojezdová vzdálenost na jedno nabití se po-hybuje mezi 140 až 160 km. Provozní hmot-nost elektrobusu je 9 600 kg.[Tiskové materiály SOR + Arriva.] Třímetrový proudový motor GE, nej-větší na světěLufthansa se stane prvními aerolinkami na světě, které do své flotily zařadí Boeing 777X nové generace poháněný moderními moto-ry GE9X společnosti GE. Celková hodnota motorů pro 34 letadel je více než 2,5 miliar-dy dolarů. Motory GE9X využívají špičko-vé komponenty a materiály, jako např. pali-vové trysky vytištěné na 3D tiskárně, lopat-ky z kompozitních materiálů čtvrté generace a speciální kompozitní materiály s keramic-kou matricí. Motor GE9X je výsledkem více než dva-ceti let výzkumu a vývoje a práce stovek in-ženýrů a vědců zkoumajících a posouvajících hranice vědy o materiálech, termodynamiky a projektování proudových motorů. Poprvé v historii letectví byly lopatky motoru vyro-beny z kompozitních uhlíkových vláken mís-to z oceli. Díky použití tohoto materiálu moh-li konstruktéři zmenšit počet lopatek, a posta-vit tak větší motor.[Tiskové materiály GE.]