34 ELEKTRO 10/2013 téma Mezinárodní veletrhy: MSV 2013 v Brně a Elosys 2013 v TrenčíněPro materiálový tok je to prostě kvantový skok Válečkové, řetězové a pásové dopravní-ky jsou klasická zařízení využívaná v ho-rizontálních materiálových tocích, jestli-že se mluví o poměrně jednoduchých řeše-ních pohybu. Motory jsou zpravidla pevně připojeny na síť, hnací mo-menty a otáčky jsou zajiš-těny odpovídajícími druhy pohonů a převodů. Řízení je zajištěno pomocí styka-čů a spouštěčů, které jsou opět spínány řídicí jednot-kou. Celý systém je osvěd-čený a vyzkoušený a pracu-je s velkou účinností. V po-sledních letech jsou motory při vývoji strojů stále více využívány, a to nejen z dů-vodu stoupajících nároků na energetickou efektiv-nost, ale i přísnějších me-zinárodních norem. Více mědi ve vinutích pro IE2 nebo IE3 jinak úsporné motory zvětšilo a zdražilo. Kombinace s měniči frekven-ce pro řízení otáček podle potřeb zařízení s sebou nese také lepší zařazení IE. Ve vel-kém množství zařízení pro obor materiálo-vých toků to ale představuje známé „střílení z kanonu na vrabce“. Ani následující otáz-ka není méně napínavá: Je v intralogisti-ce vůbec možné šikovným managementem tu masu nejrůznějších hnacích os, variant a součástí redukovat?Velké rozběhové momenty v dopravní technice (obr. 2) následované relativně ma-lými trvalými momenty vedou k dilematu, jak pohony navrhnout bez přílišného pře-dimenzování. Čeho je moc, to bude pozdě-ji vadit při stanovování odebíraného proudu. V tomto ohledu dokázala firma Lenze svým novým motorem vyřešit jednu z největších výzev při konstruování strojů pro materiálové toky. Nové pohony totiž přinášejí maximál-ní standardizaci spolu s velkou energetickou efektivitou. Na jakém principu je založena tato nová hospodárnost?Křemík místo mědi Inovace spočívá především v „kousku in-teligence“ integrovaného do svorkovnice stří-davých motorů. Elektronika spolehlivě zvládá velké rozběhové momenty v dopravní technice díky přetížitelnosti až do čtyřnásobku jmeno-vitého momentu. Proto není pohon ani při vel-kých zrychleních při rozběhu v trvalém provo-zu předimenzován. Tato souvislost přináší hma-tatelné výhody: Protože toto chování umožňuje volit menší provedení motoru, lze vybrat kom-paktnější motory s menším výkonem. Výhodou menšího jmenovitého výkonu jsou motory bě-žící v konstantním provozu blíže optimální-ho pracovního bodu, a proto se točí s menší-mi ztrátami – podporovány dodatečnou funk-cí úspory energie, rovněž vyvinutou ve firmě Lenze. Při konstrukci pracovníci Lenze dbali na to, aby výhody motorů menší konstrukční velikosti nebyly znehodnoceny velikostí svor-kovnice. V důsledku toho je snadná také pře-stavba již provozovaných zařízení, neboť ne-jsou očekávány žádné konstrukční překážky.Jeden motor a skutečně mnoho možností Výrobci techniky pro materiálové toky tedy jednak používají pohony, které jsou optimál-ně koncipovány pro daný účel, a jednak ne-pouštějí ze zřetele standardizaci. Praxe však ukazuje téměř nepřehledný počet plně konfi-gurovaných motorů s převodovkami, které se v zásadě liší jen různými otáčkami. Množství různých typů ztěžuje práci při konstruování, do-kumentaci a také při udržování zásob náhrad-ních dílů. Toto jsou jen tři oblasti v postupu zvyšování přidané hodnoty, které lze optimali-zovat. Odborníci Lenze vypočítali, že s varian-tami Smart Motor je možné zmenšit počet typů o 60 až 80 %. Rozhodujícím důvodem pro ten-to odhad jsou jednoduše nastavitelné otáčky Lenze Smart Motor přímo na místě. Jedinou variantou motoru je možné pokrýt rozsah otá-ček 500 až 2 600 min–1 při konstantním toči-vém momentu.Další předností je vlastní nastavení, a to bezdotykově a bez adresování, stejně jako Pohony pro horizontální dopravní techniku: Lenze Smart Motor zásadně redukuje počet variant Dipl.-Ing. Thorben Steinmann, Produktmanagement Elektromechaniky, Lenze Umění spočívá vždy v jednoduchosti. Nejlepší inovace jsou právě ty, které potenciál této jed-noduchosti odkryjí a vedou ke skutečné přidané hodnotě. A přesně toto se podařilo u Lenze s nejnovějším typem výrobku Lenze Smart Motor: řešení doplňuje jednoduchost střídavého motoru technickými přednostmi elektronického řízení motoru. Tento produkt je přizpůso-ben pro pohony v horizontální dopravní technice. Uživatelé profitují z velmi malého počtu motorů, s nimiž jsou přesto zachovány flexibilní možnosti použití, a rovněž z jednoduchého parametrování bez napětí, např. prostřednictvím Smartphone aplikace.Obr. 1. Lenze Smart Motor Obr. 2. Použití Lenze Smart Motoru k poho-nu dopravníků třídicí linky