34 ELEKTRO 8-9/2013 téma ET výstava 2013; Elektroenergetika a OZE; Záložní energetické zdroje iNet rádio – nové rádio do zdi Zmiňovaný přístroj je letošní novinkou v nabídce společnos-ti ABB s. r. o., Elek-tro-Praga. Poskytuje zajímavou alternati-vu k zesilovači s tune-rem FM známému jako „rádio do zdi“. S tímto přístrojem má i někte-ré společné vlastnosti. Na pohled vypadá stej-ně, designové ovláda-cí kryty jsou shodné, stejná je i možnost vý-běru reproduktorů. Je k dispozici jak zapuštěné s kryty ve stejném designu jako samotné rádio, tak i jako vestav-né do normálního nebo do vlhkého prostředí. Tatáž je i možnost externího spínání tradič-ním spínačem nebo za použití snímače po-hybu i možnost připojit externí zdroj zvuku.Zcela odlišná je ovšem funkce přístroje. Pro příjem vysílání nepoužívá pásmo FM, nýbrž domácí síť WiFi a připojení k interne-tu. Samotná instalace je velmi jednoduchá. Po zapnutí přístroj funguje jako „přístupo-vý bod“, ke kterému se lze připojit z počíta-če prostřednictvím internetového prohlíže-če. V dalším kroku je třeba zadat jméno sítě WiFi s připojením na internet a heslo. Násle-duje restart přístoje a přechod do standardní-ho režimu „rádia“.V přístroji je předdefinováno osm paměťo-vých pozic s adresou internetového vysílání konkrétní krabice. Tyto pozice lze uživatelsky nastavit, stačí se pouze přihlásit k přístroji po-mocí prohlížeče a na paměťové místo uložit adresu podle vlastního přání. Další možností je využít vestavěnou funkci tunein, se kterou se otevírá možnost nalézt jakoukoliv stanici na světě, která vysílá na internetu.Kromě milovníků rádiových stanic z ce-lého světa lze iNet využít i v budovách, kde je z technického hlediska jejich konstrukce špatný příjem rádiového pásma FM – ale in-ternet je v současné době v podstatě všude.Pomocí prohlížeče lze samotný přístroj také ovládat – měnit stanice, nastavovat hla-sitost, budík nebo jazyk ovládacího menu, aniž jeho uživatel opustí svou pohovku. Tím je myšlen jakýkoliv přístroj s rozhraním WiFi a prohlížečem, může tedy jít i o tablet nebo smartphone, který tímto plní funkci dálko-vého ovládání.Internetové rádio je k dispozici v desig-nových řadách ABB – Element ® , Time ® , Time ® Arbo, Neo ® , Neo ® Tech, alpha exclusi-ve ® , solo ® , solo ® carat a future ® linear.Více na: http://www.abb.cz/elektropraga Ing. Pavel Mony, ABB s. r. o., Elektro-Praga Člověk by nevěřil, co všechno se vejde do malé krabičky o průměru 68 mm. Třeba všech-na rádia z celého světa. A zrovna toto je tak snadné, stačí prostě jen vzít internetové rádio Busch-iNet, připojit k němu reproduktory, napájení a s pomocí domácí sítě WiFi a internetu je hotovo. Nakonec člověk zjistí, že nejtěžší úkol je výběr designového provedení a barvy, ve které bude zdobit pokoj.Sestava přístrojů internetového rádia iNet aktuality Škodovka a ABB přinášejí elektro-busy do českých měst. Společnosti ABB a Škoda Electric v červenci 2013 oznámily podepsání dohody o spolupráci na dodáv-ce systémového řešení elektrického autobu-su, včetně nabíjecí infrastruktury pro město Plzeň. Celkové řešení zahrnuje vlastní vo-zidlo vybavené elektrickou výzbrojí a po-hony od Škoda Electric. Na straně doprav-ní infrastruktury jde o systém ARCS (Au-tomatic roof-top Connection System), který zajišťuje bezobslužné propojení vozidla s inteligentním nabíjecím systémem ABB TERRA E-BUS. Ten je vyvinut na standar-du Combo 2, který se od roku 2017 stane zá-vazným pro všechny výrobce elektromobilů z pohledu jeho následného schválení k pro-vozu na veřejných komunikacích. Spoluprá-ce obou koncernů je přirozenou reakcí na sí-lící požadavky trhu na nové ekologické tech-nologie ve veřejné dopravě.Mnoho světových metropolí, jako např. Brusel, Hamburg či Tallinn, se zavázalo na-hradit postupně od roku 2015 klasické auto-busy elektrickými. Cílem je zcela vyloučit dieselový pohon z MHD ve výhledu dalších deseti let, tedy do roku 2025. Řešení ABB E-BUS umožňuje dopravním podnikům pře-chod k ekologické hromadné dopravě a cel-kovému omezení provozních nákladů v bu-doucnosti. Několik nezávislých studií po-tvrdilo, že v průběhu několika let budou elektrické autobusy z pohledu celkových ná-kladů na provoz linky (tzv. TCO) nejlevnější přepravní platformou pro dopravní obsluž-nost měst a obcí.