26 ELEKTRO 8-9/2013 ze zahraničního tisku Udržitelná elektromobilita I když je již nyní jisté, že nabíjecí elek-trická energie pro elektrovozidla bude přitékat mj. také z fotovoltaických elektráren, je třeba ještě předtím objasnit některé otázky spojené s podporou jednotlivých oborů. Pouze tímto způsobem lze plánovat vhodné individuální řešení nabíjení.Odborníci z oboru elektro budou mít při konzultacích možnost dokázat svou kompe-tentnost odpovídajíce na otázky, jako např.:– má se elektrické vozidlo nabíjet ve vnitř-ním prostoru objektu, nebo venku? – plánuje se napojení do systému řízení bu-dov? – počítá se s dodatečným vybavením, jako např. s čítačem pro evidenci spotřeby prou-du?– jsou stávající vedení a bezpečnostní opat-ření dostatečná? – jaké přicházejí v úvahu možnosti uložení pro elektrické přívody, měření elektrické energie a jištění a jaké se uvažují způsoby montáže? – požaduje se spíše pragmatické, nebo repre-zentativní řešení? – mělo by se instalovat pevné nabíjecí vede-ní, nebo nabíjecí zásuvka k uchycení zá-suvného vedení.Vedle těchto otázek je důležité také ná-kladové hledisko. Jsou-li tyto základní otáz-ky objasněny, jde u vnitřního prostoru ob-jektu především o dostatek místa, zatímco ve venkovní oblasti je třeba vzít dodatečně v úvahu další hlediska, jako jsou např. odol-nost proti povětrnostním vli-vům, bezpečnost proti van-dalismu nebo omezení pří-stupu (obr. 1). Dimenzování nabíjecí infrastruktury Pro soukromý sektor se v souvislosti s fotovoltaic-kými zařízeními nabízejí in-dividuálně konfigurovatelné modely. Produktová řada Ro-bust-Line poskytuje ve sta-bilní skříni z jakostní oceli dostatečný prostor pro jisticí prvky, jako jsou např. chráni-če či jističe, a pro volitelné čítače pro odečet „projetého“ (spotřebovaného) proudu. Nabí-jecí proud 16 A je dostatečný pro v současné době běžné rozsahy výkonů elektrických vo-zidel, které jsou nyní k dostání na trhu. Kdo se však chce již nyní vyzbrojit pro budouc-nost, může u všech produktových řad zvolit variantu, která umožňuje nabíjení nabíjecími proudy až 32 A. Režim nabíjení V oblasti privátních zákazníků se často hovoří o nabíjení v režimu 2. Jde o běžnou domovní nebo CEE zásuvku, tedy o součást existující elektrické instalace. Někteří výrob-ci elektrických vozidel dodávají ještě i nyní nabíjecí vedení pro nabíjení v režimu 2 jako součást standardní výbavy elektrovozidel. Řízené nabíjení znamená, že stanovení ma-ximálního nabíjecího proudu k elektrickému vozidlu, jako je to např. třeba pro inteligent-ní energetický management, předpokládá ko-munikaci mezi vozidlem a nabíjecím zaříze-ním, a tím ovšem také nabíjení v režimu 3 (režimy nabíjení podle IEC 61851-1, odpo-vídá ČSN EN 61851-1 ed. 21)) s E-BoxX2) nebo nabíjecími stojany. Takováto odborní-kem nově instalovaná nabíjecí místa s odpoví-dajícími proudovými chrániči, průřezy vedení atd. poskytují mj. také výhodu kratších nabíje-cích dob a větší bezpečnost. Na přání je možné osadit nabíjecí stojany více nabíjecími body. Ochrana proudovým chráničem S ohledem na ochranu proudovým chráni-čem je ze strany norem u nových instalací pro nabíjení elektrických vozidel téměř nezbytně požadováno použití proudových chráničů cit-livých na univerzální proud typu B. Důvodem je skutečnost, že proudové chrániče typu A jsou neúčinné, jsou-li v případě poruchy ge-z německého originálu časopisu pv-praxis.de 1/2013, vydavatelství Hüthig & Pflaum Verlag GmbH München, upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro Elektromobilita, obnovitelné zdroje energie a energetický management spolu souvisejí, jde-li o nulový vývoj oxidu uhličitého (CO2). Návrat k modulárně instalovaným systémům umožňuje modifikovat řešení nabíjení podle individuálních požadavků a přizpůsobovat je také budoucímu vývoji a měnícím se potřebám.1) Tato norma platí pro palubní a externí zařízení pro nabíjení elektrických silničních vozidel s normalizovanými napájecími střídavými napětími (podle IEC 60038) do 1 000 V a se stejnosměrnými napětími do 1 500 V a pro získání elektrického výkonu pro jakékoliv další služby na vozidle, pokud jsou třeba při jeho připo-jení na napájecí síť. Termín elektrická silniční vozidla (EV) zahrnuje veškerá silniční vozidla, včetně hybridních silničních vozidel se zásuvkovým připojením (PHEV), která odebírají veškerou energii nebo její část z palubních baterií.2) E-BoxX (wall box, nástěnná skříňka) je nabíjecí jednotka pro elektromobily, která je určena pro nástěnnou montáž. Instaluje se především v garážích, krytých stáních apod. Obr. 1. Ikony elektromobility – jejich prostřed-nictvím jsou na první pohled pochopitelné charakteristické vlastnosti vybavení jednotli-vých variant řešení nabíjení, ikony poskytují orientační pomoc pro projektanty a elektro-instalatéry