20 ELEKTRO 7/2013 ze zahraničního tisku 3. Mix pohonů a nabíjení V této kapitole jsou mj. popsány různé typy nabíjení a příslušná infrastrukturní po-třeba. Elektrická vozidla existují v nejrůznějších podobách. V oblasti kolejových vozidel se elektrický pohon prosadil již dávno. V indi-viduální dopravě se elektrický pohon začíná prosazovat rovněž. Výkonnost vozidlových baterií se neustále zvyšuje. Již nyní posta-čuje kapacita akumulátorů na krytí více než průměrné potřeby dojezdu, neboť motoristé najedou v průměru denně méně než 50 km, přičemž jejich vozidlo je na cestě v průmě-ru 1 h denně (23 h je někde odstavené). Také nabíjecí doby jsou již nyní dostatečně krátké díky výkonným nabíjecím systémům. 3.1 Řešení hybridního pohonu vozidla Automobilový průmysl vyvíjí různé typy pohonů ve spojení s elektrickými pohony, aby bylo možné zajistit i při menší kapacitě bate-rie co největší akční rádius. Současně s tím však tento průmysl pracuje na vývoji výkon-nějších akumulátorů. 3.1.1 Mikro-hybrid se systémem start-stop Tato vozidla jsou vybavena automatikou start-stop a rekuperací brzdné energie (zpět-né využívání energie při brzdění). Mikro-hyb-ridy snižují spotřebu paliva až o 10 % tím, že automaticky vypínají motor při zastave-ní (např. při stání na červenou), po zařazení rychlosti (např. při naskočení zelené na se-maforu) se motor opět samočinně nastartuje. 3.1.2 Mild-hybrid s rekuperací Spalovací motor je u tohoto řešení podpo-rován elektrickým motorem. Takovéto hyb-ridní vozidlo využívá k pohonu kol po celou dobu jízdy spalovací motor, zatímco elek-tromotor se používá jako podpora v urči-tých situacích jízdního režimu, jako např. při rozjíždění nebo zrychlování vozidla. Elek-tromotor tedy není trakční jednotkou a ne-slouží k vlastnímu pohonu hybridního vo-zidla. Mild-hybridy umožňují zvýšit výkon a účinnost při zrychlování vozidla a snižují spotřebu paliva až o 20 %. 3.1.3 Full-hybrid s elektropohonem Tento typ hybridního pohonu označova-ný jako plný hybrid (nebo také silný hybrid) odpovídá svou koncepcí paralelnímu hybri-du, kde spalovací motor i elektromotor pra-cují do společné převodovky. Toto hybridní vozidlo může tedy být poháněno buď pouze spalovacím motorem, nebo pouze elektromo-torem, ale také kombinací obou systémů, tedy současně spalovacím motorem a elektromo-torem. Obvykle lze požadovaný režim jízdy navolit přímo ve vozidle. 3.1.4 Plug-in hybrid Tato hybridní vozidla (tzv. hybrid do zá-suvky) umožňují dobíjení baterie z rozvod-né sítě. Toto řešení je jakýmsi mezistupněm mezi klasickými hybridy a čistými elek-tromobily. Jde o full-hybridy, které mohou být poháněny jak pouze z baterie, tak pou-ze spalovacím motorem, popř. kombinací obou těchto systémů. Jejich předností je, že dokážou ujet např. několik desítek kilomet-rů na čistě elektrický pohon, což je výhodné zejména ve městském provozu, kdy se sni-žuje spotřeba paliva i emise. Při jízdě vyšší rychlostí (např. po dálnici) se zapne spalo-vací motor, který současně umožňuje dobí-jení baterie. Toto společně s rekuperací pro-dlužuje akční rádius vozidla, proto se někdy také označují jako elektrické vozidlo s pro-dlouženým dojezdem. Na rozdíl od mikro-, mild- a full-hybridů mají plug-in hybridní vozidla stejně jako čisté elektromobily ex-terní nabíjecí přípojku. 3.1.5 Čistá elektrická vozidla U čistých elektrických vozidel je baterie dobíjena především z vnějších zdrojů. Navíc brzdná energie a decelerační režim jízdy ge-nerují elektrickou energii, která je přiváděna zpět (rekuperace) do vozidlové (trakční) ba-terie, čímž se dosahuje velké účinnosti. Oče-kává se, že by se v budoucnu stala tato kon-cepce pohonu jedinou možnou. 3.2 Typy nabíjení Nabíjení elektrických vozidel trvá déle než dosavadní tankování vozidel s benzino-vým nebo dieselovým motorem. Z tohoto důvodu platí pro elektrická vozidla: nabíjí se tam, kde se parkuje. To je tedy doma, na pracovišti nebo během nákupu. Pro nabíjení vozidlových akumulátorů byly vyvinuty růz-né koncepce, které lze částečně kombinovat. Každá z těchto koncepcí má však své výho-dy i nevýhody. 3.2.1 Nabíjení střídavým proudem V současné době se jako standard etablo-valo nabíjení střídavým proudem. Lze ho rea-lizovat jak v soukromém sektoru, tak v polo-veřejném sektoru s relativně nízkými náklady. Z tohoto důvodu má tento typ nabíjení dlou-hodobě budoucnost. Standardní nabíjení se uskutečňuje přes střídavou přípojku a před-stavuje nejběžnější a současně nejflexibilněj-ší způsob nabíjení. Nabíjecí infrastruktura pro elektromobilitu (2. část – dokončení)z německého originálu časopisu de, 12–18/2012, vydavatelství Hüthig & Pflaum Verlag GmbH München, upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro (foto: Kl)