48 ELEKTRO 6/2013 téma El. stroje, pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita Citroën Berlingo Electric – nová reference mezi elektrododávkami Model Berlingo Electric je určen přede-vším pro profesionální řidiče, kteří hledají vůz, jenž jim poskytne příjemné uživatelské funkce a klidné řízení. Splňuje potřeby této klientely, zejména díky velkému nákladové-mu prostoru, z hlediska objemu i hmotnosti. Podniky se rovněž mohou díky tomuto mo-delu představit jako firmy s pozitivní image a ukázat svou vůli chránit životní prostředí. Konstrukce využívající nejnovější technologie Konstrukce, která byla u modelu Berlingo Electric použita, nasměrovala všechny součásti elektrického pohonu pod přední kapotu na mís-to klasického motoru a bloky baterií pod pod-lahu. Baterie v podobě dvou bloků jsou plně zabudovány pod podlahou v zadní části vozu, díky čemuž zůstala plocha nákladového prosto-ru zcela rovná a nijak se neliší od podlahy ver-ze se spalovacím motorem. Tvoří je 80 článků o napětí 3,75 V seskupených do pěti modulů. Celková kapacita baterií využívajících lithium-iontovou technologii činí 22,5 kW · h. Při homo-logaci bylo dosaženo dojezdu 170 km, což je nejvíc v tomto segmentu a pro uživatele těchto vozů, kteří většinou najedou za den méně než 100 km, je to zcela dostačující.Automobil lze nabíjet dvěma způsoby – s použitím dvou různých zásuvek:– normální nabíjení – pomocí klasické jed-nofázové 230V zásuvky během asi 8,5 h (14 A); tato doba se může lišit podle po-voleného proudového zatížení zásuvek v dané zemi,– rychlé nabíjení – pomocí specifického nabí-jecího zařízení napájeného třífázovým prou-dem 400 V, k nabití na 80 % stačí 35 min.Motor, který je základem elektropoho-nu, vyvinutý ve spolupráci se společností Mitsubishi Motors Corporation, je synchron-ní s permanentními magnety. Jeho maximál-ní výkon je 49 kW (67 k) při otáčkách 4 000 až 9 200 min–1, maximální točivý moment 200 N · m je k dispozici od 0 do 1 500 min–1. Výkon je přenášen na přední kola přes re-dukční převodovku. Silný výkon motoru umožňuje i při plném zatížení rozjezd vozu na svazích se sklonem až 25 %. Ve fázích rekuperace (zpomalení a brzdění) funguje elektromotor jako generátor.Kreativní technologie ve službách Berlinga Electric Berlingo Electric poskytuje klidné říze-ní díky akustickému pohodlí a automatické-mu převodu, který tvoří redukční převodov-ka s jedním redukčním převodem. Maximál-ní rychlost 110 km · h–1 je pro uživatele zcela dostačující.Automobil Berlingo Electric, který je vý-sledkem filozofie Kreativní technologie, má ve svém segmentu zcela nové funkce:– palubní přístroje podporující ekologické řízení: – ukazatel energie, podobně jako ukazatel u modelu DS5 Hybrid4, uvádí okamži-tou spotřebu, výkon baterie, přičemž ze-lený úsek je indikátorem úsporného ří-zení; rovněž uvádí množství rekuperace energie při zpomalení nebo brzdění, – ukazatel spotřeby energie a dodatečné spotřeby – ručička na levé straně uka-zuje úroveň nabití hlavní baterie; jestliže úroveň dosáhne 20 % celkové použitel-né kapacity, rozsvítí se kontrolka a sou-časně začne být pomalu omezováno vy-tápění a nebo klimatizace, – ukazatel dodatečné spotřeby uvádí spo-třebu prvků příslušenství, které jsou na-pájeny hlavní baterií, tedy vytápění a kli-matizace, – palubní počítač vedle tradičních infor-mací uvádí i průměrnou spotřebu, – přizpůsobený navigační systém ukazu-je umístění nabíjecích stojanů a vyzna-čuje akční rádius vozu podle zbývajícího dojezdu,– energie je rekuperována při zpomalení, ale také při brzdění, podobně jako u mode-lu C-Zero,– plně elektrický systém klimatizace a vy-tápění s funkcí ECO pro snížení spotřeby, kdy je aktivní pouze systém ventilace,– asistent pro rozjezd do svahu spojený s elektronickým stabilizačním systémem ESP je součástí základní výbavy,– funkce postupného zabírání usnadňující manévry při malé rychlosti.Zachované praktické funkce Berlingo Electric je stejně jako verze se spa-lovacím motorem v nabídce ve dvou délkách: normální (438 cm) a prodloužené (463 cm).Vůz má největší nákladový prostor ve svém segmentu (3,3 m3 u krátké verze a 3,7 m3 u dlouhé verze), užitečná délka u podlahy je 180, popř. 205 cm.Je vybaveno kabinou se dvěma sedadly spolujezdce umožňujícími přepravu tří osob, ale sedadlo lze také po sklopení opěradla pro-středního sedadla využít jako mobilní kancelář. Pro převážení objemných předmětů lze boční sedadlo spolujezdce zcela překlopit a získat nákladový prostor délky 120 cm s rovnou pod-lahou a možností převážet cestujícího vpředu. Objem nákladového prostoru se v tom přípa-dě zvětší o 0,4 m3 a dosáhne 3,7, popř. 4,1 m3. Sedadlo spolujezdce lze rovněž sklopit a pře-vážet zde vysoké předměty.Užitečné zatížení modelu Berlingo Electric může být 695 kg, což je v tomto segmentu rov-něž největší hodnota.Jízdní vlastnosti zaručující bezpečí a klid Zabudování baterií pod podlahou v zadní části vozu z obou stran zadní nápravy zajišťuje dokonalé rozložení hmotnosti. Nápravový sys-tém prošel specifickým seřízením a je vybaven pneumatikami s posílenou strukturou. Jednot-livé bezpečnostní prvky, které jsou součástí sé-riové výbavy (ABS s elektronickým rozdělo-vačem brzdného účinku, brzdový asistent pro kritické situace, elektronický stabilizační sys-tém ESP spojený s funkcí asistenta pro rozjezd ve svahu), posilují pocit bezpečnosti, který ři-dič během používání vozu Berlingo Electric získá. Příjemný provoz umocňuje i ticho, kte-ré vládne na palubě vozu, a snadné řízení díky automatické převodovce.Berlingo Electric se stává novou referencí na trhu s elektrododávkami. Bude se monto-vat v továrně ve Vigu ve Španělsku. Na trh se dostává během druhého čtvrtletí roku 2013.[Z tiskových materiálů Citroën zpracovala red.]Citroën, který se na trhu s elektromobily, včetně užitkových (C 15, C25 a Berlingo první generace), pohybuje již dvacet let, představil ve světové premiéře na bruselském autosa-lonu Berlingo Electric v sériové verzi. Příchod této nové verze je dalším důkazem snahy značky snižovat emise skleníkových plynů. Citroën má v nabídce kromě městského elek-tromobilu C-Zero i několik dalších technologií, které mu k dosažení tohoto cíle pomáhají: mikrohybridní systém e-HDi, hybridní dieselovou verzi vozu DS5 Hybrid4 nebo poslední generaci benzinových motorů PureTech.