ELEKTRO 6/2013 45 téma Volvo sází na paralelní hybrid Funkční prototyp takového autobusu pro evropské zákazníky byl v městském provo-zu předveden již před čtyřmi lety v Bruselu.Zatímco ostatní výrobci hybridních auto-busů zvolili strategii jít cestou externích vý-vojářů a výrobců hybridních pohonů, kte-ré zakomponovali do svých již vyráběných autobusů, Volvo vyvinulo své vlastní řeše-ní (obr. 1).Patří sem nejen hlavní komponenty jako převodovka, hnací skupina a motor, ale také ostatní přídavné systémy: vzduchový kom-presor, klimatizace, posilovač řízení a elek-trické otevírání dveří. Tato technologie byla vyvinuta Volvem pro Volvo. Znamená to, že zákazníci společnosti Volvo dostávají velmi spolehlivý hybridní systém speciálně vyvinu-tý a přizpůsobený pro autobusy Volvo. Toto v průběhu životnosti autobusu představuje vý-hodu v podobě servisu a údržby, kdy servisní personál pracuje s robustní standardní techni-kou Volvo, kterou zná.Hnací jednotka, tzv. I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor – integrovaný starto-vací alternátorový motor), byla vyvinuta tak, aby byl autobus schopen samostatné jízdy na pohon vznětovým motorem, kdyby elektrický pohon nebyl v činnosti. Systém paralelního hybridu je v provozu méně zranitelný než tzv. sériový hybrid. Výhodou paralelního řešení je skutečnost, že autobus se chová lépe také v pří-městském provozu s méně zastávkami. Důvo-dem je mechanické spojení mezi vznětovým motorem a hnací hřídelí, které minimalizuje ztráty při konverzi mechanické energie na elek-trickou a obráceně. Úspory paliva podle refe-rencí zákazníků jsou do 35 % v hustém měst-ském provozu a 25 až 30 % na linkách, kde je méně za-stávek (obr. 2). Znamená to, že operátoři používající auto-busy v kombinovaném pro-vozu nejen v centrech měst pocítí výhodu menší spotře-by paliva.Hybridní autobus Volvo je konstruován na osvědče-ném podvozku nízkopod-lažního městského autobusu a je vybaven malým vzněto-vým pětilitrovým motorem spolu s elektromotorem. Elektromotor odebírá proud z baterií, které jsou dobíjeny brzdnou energií. Jde o tzv. paralelní hybrid, kde autobus může k pohonu používat buď pouze vznětový motor, nebo elektromor nebo oba pohony současně. Autobus v běžném provozu využívá k rozjezdu pouze elektromotor. Jakmi-le dosáhne jízdní rychlos-ti 15 až 20 km · h–1, automa-ticky se startuje a připojuje vznětový motor. Toto řešení je hlavní výhodou v měst-ském prostředí. Cestující, chodci a ostatní účastníci provozu jsou ušetřeni hluku a emisí (obr. 3).V dubnu letošního roku byl odborné ve-řejnosti představen sériový kloubový hyb-ridní autobus a tzv. plug-in systém se zvětše-nou kapacitou baterií a dobíjením na zastáv-kách prostřednictvím střešních pantografů (obr. 4). Tyto hybridní autobusy byly využity ve zkušebním provozu v Göteborgu u operá-tora Vastrafik. Očekává se omezení spotřeby o 60 % v porovnání s klasickými naftovými autobusy. Dojezd autobusů na elektropohon by měl činit 70 % trasy linky. Nepochybným přínosem je omezení hlučnosti a neekologic-ké zátěže měst.Technické údaje hybridní hnací jednotky:– vznětový motor D5F215 o výkonu 161 kW,– elektromotor/generátor na napětí 600 V AC, výkon 120 kW,– trakční baterie lithium-Ion, napětí 600 V, ka-pacita 1,2 kW · h, 120 kW, hmotnost 193 kg.http://www.volvobuses.com Radko Manda, Volvo Truck Czech, s. r. o.Společnost Volvo Bus Corporation již více než dva roky vyrábí v sériové produkci hybridní autobusy do městského provozu. Více než 1 000 prodaných a přes 500 hybridních auto-busů Volvo v provozu potvrzují deklarované parametry, zejména úsporu paliva a provoz-ní spolehlivost. U tohoto skandinávského výrobce je samozřejmostí, že nejde pouze o vý-robek samotný, ale také o rozsáhlou nabídku poprodejních služeb, včetně školení řidičů, výukového materiálu, kompletně zpracované dokumentace pro autorizované servisy, ja-kož i zajištění náhradních dílů v servisní síti Volvo.Obr. 1. Blokové schéma hybridního pohonu Volvo hlavní součásti hybridního autobusu:1. vznětový motor, 2. spojka, 3. elektromotor/generátor, 4. převodovka, 5. elektronická řídicí jednotka, 6. měnič DC/AC, 7. baterie Obr. 4. Systém dobíjení hybridního autobusu Volvo v prove-dení plug-in Obr. 3. Hybridní autobus na předváděcí jízděObr. 2. Graf úspory paliva v závislosti na průměrné rychlosti paralelní hybrid*)*) běžné hybridní pohony na trhu průměrná rychlost na trase (km/h)0 10 20 30 40 50 60 40 30 20 10 0 úspora paliva (%)sériový hybrid*)Volvo ISAM na autobusu 7700 hybrid podle informací od zákazníků