20 ELEKTRO 6/2013 ze zahraničního tisku Nabíjecí infrastruktura pro elektromobilitu (1. část)1. Tržní potenciál a normalizace Elektromobilita v sobě zahrnuje obrov-ský potenciál pro jednotlivé oblasti činností v elektrořemeslném oboru. Tento trh příleži-tostí pro elektrosektor se v rámci celé Evropy vytváří postupně již několik let. Německo je v oblasti zelených technologií tradičně o mí-lový krok před ostatními evropskými zeměmi a elektromobilita je toho typickým důkazem (a to i přes to, že v posledních dvou letech je zde patrné jisté zmrazení počáteční elektro-mobilní euforie). Tento příspěvek může být pro ty, kteří si nechtějí nechat ujít šanci nebo přemýšlí o možnosti rozšířit pole své profesní působnosti v tomto zajímavém trhu, jakým-si prvním nahlédnutím do této problematiky a současně inspirací pro další odborný rozvoj. 1.1 Elektromobilita hýbe Německem Do roku 2020 má po německých silni-cích jezdit na milion elektrovozidel (obr. 1) a do roku 2030 to má být dokonce deset mi-lionů. Tolik alespoň poslední velkorysé plá-ny německé vlády, která počítá s tím, že se elektromobil bude nabíjet tam, kde bude par-kovat – doma, na firemním parkovišti, u ná-kupního střediska atd. Přitom se zde vychází z toho, že na jedno elektrické vozidlo bude třeba ca 1,6 dobíjecích míst. Podle obecných studií bude minimálně 80 % těchto nabíje-cích míst zřízeno u místní síťové přípojky v soukromém a poloveřejném sektoru. Toto v Německu představuje potenciál přibliž-ně 1,3 milionu nabíjecích míst v nejbližších letech. Zde se tak otevírá pro velkoobchod elektro a elektrořemesla nový, atraktivní tržní segment. Kdo se této příležitosti chopí včas, získá nejlepší předpoklady pro další úspěšné podnikání v této oblasti. Dosud byla a stále je naše mobilita zá-vislá na využívání fosilních forem energie, především ropy. Přestože se historicky již minimálně ve třech vlnách (většinou v ob-dobí velké ropné krize) objevovaly snahy o zavedení elektrické mobility, vždy nako-nec zvítězilo ropné lobby. Zásoby zdrojů ropy jsou však stále omezenější. Podle světo-vých odhadů může v roce 2050 čítat populace lidí na naší planetě okolo de-seti miliard (v současnos-ti je to ca 7 mld.). Při tom-to tempu růstu by mohly zásoby ropy vystačit asi 80 let, přičemž její získá-vání bude stále náročnější a dražší. Kromě toho s je-jím rostoucím využíváním se bude dále zvyšovat za-tížení životního prostře-dí emisemi CO2. Exploze cen ropy v posledních le-tech a problematika biopa-liv vyráběných z potravin vedly tedy opět k tomu, že výrobci automobilů hleda-jí intenzivněji alternativní pohony. V tomto kontextu a ve spojení s obnovitelnými zdroji energie má největší šance na masové využití (opět) elektrický pohon.1.1.1 Elektrický pohon s lepší energetickou bilancí Elektrický motor dokáže přeměnit pri-mární energii mnohem efektivněji na pohyb než benzinový nebo dieselový motor. S elek-tromotorem je také možné dojet při stejném množství primární energie téměř dvakrát tak daleko. 1.1.2 Využití obnovitelných zdrojů energie Bude-li pro elektrickou mobilitu vy-užívána elektřina vyrobená z obnovitel-z německého originálu časopisu de, 12–18/2012, vydavatelství Hüthig & Pflaum Verlag GmbH München, upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro výroba elektrické energie z obnovitelných zdro-jů energie (OZE) – scénář Spolkového minis-terstva životního prostředí (BMU)výroba elektrické energie podle alternativního scénáře odvětví OZE do roku 2020 elektrická energie z OZE nutná ke krytí potřeby elektřiny elektrických vozidel Obr. 1. Prognóza vývoje elektromobility a ener-getické potřeby v Německu elektrická energie (mld. kW · h) 700 600 500 400 300 200 100 0 2008 2020 2030 2050 letopočet 1 mil. elektrických vozidel 10 mil. elektrických vozidel 40 mil. elektrických vozidel ekvivalent CO2 na km (g)350 300 250 200 150 100 50 0 –50 133 benzin nafta 132 saldo:71 l saldo:41 l bionafta (B100)z řepky*)bioetanol (E-85)z obilí*)*) negativní hodnoty přípravy využitím vedlejších produktů výroby (glycerin, slám, výpalky)spotřeba energie: 4 l/100 km benzin, 18 kW · h/100 km elektřina primárně: emise při těžbě, výrobě a přepravěprovoz: přímé emise u vozidla elektromobilita 162 107 5 309 elektřina z černého uhlí německý elektro-energetický mix elektřina z OZE syntetická nafta z uhlí Obr. 2. Emise růz-ných paliv a typů pohonů