ELEKTRO 6/2013 5 EDITORIAL Vážení čtenáři.Zvláštní prozřetelnost je v pádu vrabce – to alespoň tvrdí Dánský princ Hamlet v jednom ze Shakespearových dramat. Lidé zkrátka mají tendenci věřit v existenci nějakého vyššího spravedlivého řádu, ale také v to, že vše, co se děje, má svou logiku a svůj čas. Také my elektrotechnici věříme v logiku věcí a rovněž v to, že čas pro příchod a realizaci dobré věci musí „uzrát“. Člověk je asi jediný tvor na této planetě, který se dokáže pohybovat pomocí nejrůznějších vlastnoručně vyrobených dopravních prostředků rychlostmi, které mnohonásobně převyšují jeho vrozené možnosti. Pohyb je fenomén, který lidstvo provází od nepaměti. Člověk se naučil nejprve využívat jiných živých tvorů pro své rychlejší, ale také pohodlnější ces-tování. Později s rozvojem vědy a techniky ovládl nejen cesty na pevnině, ale také cesty po mořích a ve vzduchu, a dokonce již zvládl i pionýrské cestování vesmírem. Za svůj uskutečněný sen o mobilitě však platí lidstvo krutou daň – nevratně vyčerpává zásoby paliv na Zemi. Současná celosvětová mobilita je velmi závislá na ropě, která kryje zhruba 95 % všech dopravních výkonů. U nás tvoří podíl fosilních paliv v energii pro dopravu 97 % (v Evropě je to 96 %). Fosilní paliva, v našem případě především ropa, se vytvářela na Zemi biologic-kou transformací energie ze Slunce 200 milionů let a lidé pravděpodobně spotřebují tuto energetickou konzervu – nebudou-li přijata roz-hodná opatření – za pouhých dvě stě let. Někdy na přelomu 19. a 20. století stála na jedné startovní čáře vozidla s různými pohony, včetně těch se spalovacími i elektrickými motory. Vyhrálo to ropné lobby a elektromobily na nějaký čas – do doby první velké ropné krize – zmizely veřejnosti z očí. V období rop-né krize hledají výrobci vozidel vždy nějakou pohonářskou alternativu a většinou se uchýlí k vývoji elektromobilů. Elektromobilita to ale nejsou pouze elektromobily. Jde především o efektivní využívání elektrického pohonu u jiných dopravních pro-středků, jako jsou např. kolejová vozidla (železnice, metro, tramvaje aj.). Vývoj mobility v EU by mohl bez omezení pokračovat (i přes prudký růst cen ropy) např. v elektrické trakci, kdy by byla z hromadné dopravy vyloučena vozidla se spalovacími motory, dálková ná-kladní doprava by přešla ze silnic na elektrifikovanou železnici, stejně jako příměstská a meziměstská silniční doprava, říční přeprava nebo letecká doprava nad pevninou. Vytěsnění kapalných fosilních paliv elektrickou trakcí by přineslo vzrůst potřeby elektrické energie až ca o 45 %, což je opravdu hodně, ale není to neřešitelný problém. Je k tomu třeba jen konkrétní cíl, jasná koncepce, ale hlavně jedno-značné politické rozhodnutí nezávislé na čtyřletém volebním cyklu.Je-li nějaká „prozřetelnost v pádu vrabce“, pak by to mohlo znamenat v tomto kontextu jediné – nadešel čas k ústupu od ropy a logika věcí říká, že racionální elektromobilita by mohla být jednou z dobrých cest, jak řešit udržitelnost mobility a „nevyjídat“ do dna ropnou konzervu. Zdůrazněným tématem tohoto čísla Elektra je mj. také elektromobilita. Je to téma, které se po počátečním radostném přehřátí dostalo do stádia jistého zmrazení. To však jistě neubírá nic na atraktivnosti této tematiky, což dokazují také některé zajímavé příspěvky zveřej-něné právě v tomto čísle, k jejichž přečtení vás tímto, milí čtenáři, srdečně zvu. Ing. Josef Košťál, šéfredaktor josef.kostal@fccgroup.cz Veletrhy Brno, a.s.Výstaviště 1 647 00 Brno Tel.: +420 541 152 926 Fax: +420 541 153 044 msv@bvv.cz www.bvv.cz/msv 55. mezinárodní strojírenský veletrh MSV 2013 MSV 2013 7.–11. 10. 2013 Brno – VýstavištěMěřicí, řídicí, automatizační a regulační technika Stále se můžete přihlásit!