ELEKTRO 5/2013 15 referáty Nedávno jsem měl možnost navštívit měs-to na pobřeží francouzské Riviéry, kde spo-lečnost Auto Bleue ve spolupráci s automo-bilkou Peugeot provozuje půjčovnu elektro-mobilů Peugeot iOn. Do celého systému je zapojeno město Nice v čele se starostou, kte-rý je vášnivým elektromobilistou. Měl jsem možnost toto vyzkoušet a iOna jsem si v pře-krásné Nice vypůjčil. Jak celý systém fungu-je, na to mi odpověděl pan Thierry Chiocca, ředitel společnosti Auto Bleue v Nice.Kolik aut provozuje vaše společnost v Nice?Aktuálně provozujeme 120 vozidel Peugeot iOn a 40 dobíjecích míst po ce-lém Nice. Jakmile bude celý projekt dokon-čen, bude to 200 aut a 80 dobíjecích míst.Jak celý systém funguje v případě, že jsem návštěvník Nice a chci si půjčit elektromobil?Principiálně systém Auto Bleue není pro turisty. Každý, kdo chce systém využívat, se musí zaregistrovat a do čtyř dnů od registra-ce obdrží ID kartu, pomocí které potom celý systém ovládá. Pro turisty je to tedy velmi zdlouhavé a komplikované. Systém je pri-márně pro rezidenty.První, co musíme udělat, je zkontrolovat váš řidičský průkaz, do deseti minut od regis-trace můžete začít systém využívat, buď po-mocí rezervačního systému na internetu, nebo pomocí aplikace ve smartphonu. Po úspěšné rezervaci vozu můžete vůz použít tak, že do-razíte na místo, kde jste si vůz rezervoval. Pomocí karty vůz odemknete a používáte. Při návratu vypůjčeného vozu si pomocí naviga-ce ve voze, popř. prostřednictvím smartpho-nu naleznete nejbližší volné parkovací místo a vůz zaparkujete. Připojíte vůz k dobíjecímu stojanu a pomocí karty uzamknete.Smyslem celého systému Auto Bleue je zajistit co nejekologičtější a nejekonomičtější mobilitu obyvatel v rámci města Nice. V na-pojení na městskou hromadnou dopravu tak systém zajišťuje kompletní obslužnost celé-ho města, včetně míst, která nejsou dostupná autobusy, popř. tramvajemi.Jak funguje spolupráce s Peugeotem? Elektromobily nejsou levné a 120 vozidel vy-žaduje jistou investici. Máte auta ve vlastnic-tví, nebo pronajatá?Detaily nemohu prozradit, ale jistou in-vestici to vyžadovalo, nicméně uživatel svou platbou za pronájem platí jen jistou část ná-kladů na provoz celého systému, zbytek je hrazen radnicí města a místní samosprávou.Používáte při nabíjení vozů také dobíjení stejnosměrným proudem systémem Chade-mo? Nebo jsou vaše nabíjecí stanice vyba-veny pouze dobíjením 230 V 16 A?Ne, nepoužíváme Chademo. Všechny naše stojany jsou umístěny na ulici a z bezpečnost-ních důvodů je ve Francii zakázáno použí-vat na ulici stojany se stejnosměrným prou-dem, nebo chcete-li, nabíjecí stanice Chade-mo, musíte mít spoustu souhlasů a povolení. V případě velkého počtu stanic je to zdlouha-vé, složité a také finančně náročnější.Děkuji za rozhovor.Po rozhovoru s panem ředitelem jsem si tedy iOna na jedno odpoledne vypůjčil. Mu-sím říct, že jsem byl překvapen tím, jak intuitivně celý systém funguje. První věc, která mne zarazila, byla skutečnost, že v autě jsou stále umístěny klíče v zapalování. Auto ode-mykáte a zamykáte pouze čipovou kartou. iOn byl v podstatě totožný s tím, který zná-me z ČR a se kterým jsem já osobně najel v ČR spoustu kilometrů. Pár změn zde však je. iOn v Nice má zabudovanou navigaci, kte-rá monitoruje polohu, a v případě nedostatku kapacity baterie je připravena varovat a do-vést k nejbližšímu nabíjecímu stojanu. Tato navigace také po nastoupení do vozu identi-fikuje řidiče a zkontroluje stav baterie a stav vozu. Musíte tedy potvrdit, že vůz je zvenku OK a uvnitř OK, že nemá žádná poškození. Potom můžete vyrazit. Nice je pro používání elektromobilů ideální oblast, nejsou zde velké zimy, reliéf města je rovinatý. Já jsem se ale rozhodl, že vyrazím do 30 kilometrů vzdále-ného Monte Carla. Cesta vede podél pobřeží a na internetu jsem se dočetl, že centrální par-koviště v Monte Carlu disponuje několika do-bíjecími stanicemi Chademo. A opravdu tomu tak bylo. Auto jsem tedy zaparkoval mezi ně-kolik dalších elektromobilů, které v garážích parkovaly, nechyběly zde ani dva supersporty Tesla Roadster, kterých v Monaku údajně jez-dí desítka. Po procházce městem jsem iOnem vyrazil v podvečer zpět a vrátil ho na nabíjecí stojan. Druhý den ráno jsem odjel hybridním vozem zpět do ČR.Jestliže porovnám e-mobilitu ve Fran-cii (viděl jsem podobný systém i v Paříži) a v ČR, musím říci, že e-mobilita v ČR je na úrovni nula. Problém není v infrastruktu-ře, jak mnozí tvrdí, ani v chuti či systému, je spíše v tom, že vládnoucí garnitura ve vel-kých městech má jiné starosti a nepřemýš-lí nad tím, jak ulevit městské dopravě a jak zpříjemnit obyvatelům život.V Nice žije 400 000 obyvatel a zdejší rad-nice projekt Auto Bleue opravdu podporuje. Nezávisí to jen na penězích, ale roli hraje i to, že tyto elektromobily mají vyhrazená parko-vací místa, že si nikdo nedovolí na tomto mís-tě zaparkovat jiné auto, že auta volně stojící na ulici nikdo neničí, nekrade kabely od na-bíjecích stanic, a další maličkosti, které v naší kotlině bohužel brání čemukoliv pokrokové-mu, včetně e-mobility.S Elektromobilita za hranicemi českých všedních dnů; toto není sci-fi, ale Francie roku 2012 Jakub Špaček Obr. 1. Každé nabíjecí místo je pro tři vozy, každý vůz má svůj dobíjecí stojan Obr. 2. Elektromobilů Peugeot iOn jezdí v Nice 120 a opravdu jsou pro toto letovisk velmi vhodná Obr. 3. Každé vozidlo se obsluhuje čipovou kar-tou, kterou automobil odemykáte i zamykáte, návod je na každém voze na zadním okénku, kam se také karta přikládá