14 ELEKTRO 5/2013 referáty Chytrá a zdravá městská veřejná doprava V Plzni se na začátku dubna konal již druhý ročník odborné kon-ference zaměřené na novinky veřejné dopravy ve městech. Na akci organizovanou Plzeňskými městskými dopravními podniky dorazilo více než tři sta účastníků z ČR i ze zahraničí (obr. 1).Přednášky byly věnovány především organizaci městské dopravy, koordinaci veřejné a individuální dopravy s cílem dosáhnout plynulé-ho provozu a způsobům, jak přitáhnout k používá-ní veřejné dopravy dosud váhající cestující.Už úvodní přednáška demonstrovala nezvyk-lý způsob možného vy-užití mobilních telefonů ke zlepšení veřejné dopra-vy. Firma, která zpracová-vá návrhy na nové linkové vedení veřejné dopravy, po mnoho měsíců monitorovala pohyb osob ve městě pomocí zařízení GPS instalovaných v mobilech. V tomto případě šlo o dobrovolníky, kteří se sledováním souhlasili, a tedy byli zjevně motivováni ke zlep-šení dopravy. Množství shromážděných údajů bylo tak velké, jakého by běžnými metodami průzkumu nebylo možné dosáhnout. Takové-to údaje lze považovat za objektivní a síť veřejné dopravy skutečně byla na jejich základě modifikována.Dvě přednášky z dopravně velmi odlišných měst (Londýn a Plzeň) potvrdily, že platební systémy ve veřejné dopravě vycházejí vstříc ces-tujícím. V obou městech se „průkazky“ na veřejnou dopravu „sbližují“ s bankovními platebními kartami. V Londýně ab-solutně – platit za dopra-vu bude možné jednodu-še ve vozidle přímo bez-kontaktní platební kartou. V Plzni zatím bude možné tzv. Plzeňskou kartu ale-spoň dobíjet v bankoma-tech, podobně jako se nyní dobíjí kredit na předplace-ných kartách v mobilních telefonech.Několik přednášek se zabývalo veřejnou dopravou zcela obecně, z hlediska jejích městotvor-ných funkcí jako součástí městské krajiny. Asi nejlepším přednášejí-cím byl architekt Patrik Kotas.Vystoupení zástupců městských správ z Leedsu (VB) a Montre-alu (Kanada) prokázala, že elektrifikované systémy městské dopra-vy, jak jsou známy i z měst v ČR, mají v moderním světě budouc-nost. V Leedsu je vlastně již rozhodnuto o vybudování trolejbusové sítě, která nahradí dosavadní autobusový systém. Montreal projektuje a chystá se alespoň modelově vyzkoušet elektrobusy a hybridní au-tobus. Ve fázi ekonomického prověřování je znovuzavedení trolejbu-sové a tramvajové sítě.Součástí konference byly také prezentace dodavatelů vozidel, jako např. hybridní autobus Škoda (obr. 2), autobusy Solaris, i firem do-dávajících informační a platební terminály i komponenty pro výrobu vozidel. V rámci doprovodného kulturního programu měli účastníci možnost zúčastnit se vyhlídkových jízd historickými vozidly PMDP, jako jsou tramvaje T1 a T2 nebo čerstvě zrestaurovaný autobus Ško-da 706 RTO.Záběr témat konference Chytrá a zdravá městská veřejná doprava byl skutečně široký. Za dva roky, už v roce 2015, se mohou zájemci těšit na další ročník.(text a foto: mp)Obr. 1. Plzeň vítala účastníky konference Obr. 2. Vystavený hybridní autobus je v Plzni dlouhodobě ve zkušebním provozu Česko-německá konference o mobilitěČesko-německá obchodní a průmyslová komora pořádala 23. dubna 2013 v Praze odbornou konferenci s názvem Energeticky efektivní kon-cepce mobility pro soukromý a veřejný dopravní sektor, jejímž cílem byla výměna znalostí a zkušeností mezi českými a německými odbor-níky a navázání obchodních kontaktů mezi společnostmi z obou zemí. Česko-německá obchodní a průmyslová komora je největší a nej-aktivnější zahraniční obchodní komorou, která v České republice pů-sobí. Je součástí sítě osmdesá-ti německých obchodních ko-mor AHK působících v zahraničí a má oficiální pověření německé vlády reprezentovat zájmy ně-meckých společností v Česku.Stejně jako u nás tak i v Ně-mecku chybí jasná a konkrétní politická rozhodnutí vlády s pev-ně daným „jízdním řádem“. To však neznamená, že se s elektro-mobilitou nepočítá. Naopak. Dů-kazem toho, že elektromobilita je stále živým tématem, byla mj. i tato konference, která se uskutečnila v rámci programu na podporu exportu energeticky efektivních technologií (Exportinitiative Energieeffizienz) financovaného Spolkovým ministerstvem hospodářství a technologie (BMWi – Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie). Do pro-gramového rámce této konference se vešla rozhodně zajímavá téma-ta, mezi jinými např. energeticky efektivní koncepce německé mobility a perspektivy elektromobility v Německu, vývoj elektromobility v České republice, mezinárodní trendy v mobilitě a dopravě, ale také koncepce rychlonabíjení pro osobní elektromobily a elektrobusy aj. Velký úspěch měly také neformální diskuse s přednášejícími, stejně jako osobní jednání a navazování obchodních kontaktů zástupců českých a německých firem.(text a foto: Kl)Úvodní slovo konference držel Jens Hildebrandt, zástupce výkonného člena představenstva Česko-němec-ká obchodní a průmyslové komory Seminář ve Zbraslavi překvapil V pražské Zbraslavi se konal 10. dubna v nově renovované restau-raci Nad královnou sice v komorním prostředí, ale zato velmi zají-mavý seminář nazvaný Elektroinstalace od přívodu elektrické energie po spotřebiče. Tento seminář byl určen pro širokou elektrotechnickou veřejnost od učňů po soudní znalce. Na programu byla velmi aktuální témata, jako např. elektrická in-stalace jako součást stavby, uzemňovací soustava staveb a druhy zem-ničů, měření při revizích v souladu s ČSN 33 1600 ed. 2 či rozdíly v připojovacích podmínkách re-gionálních provozovatelů dis-tribučních soustav pro osazení a připojení měřicích zařízení. Pod taktovkou odborného garanta akce, kterým byl JUDr. Zbyněk Urban, se o vynikající odbornou úroveň posta-rali zkušení a praxí ostřílení pro-tagonisté Miroslav Šnobl, reviz-ní technik, místopředseda Unie soudních znalců a člen rady Sek-ce elektrotechniků Středočeské-ho kraje, Václav Macháček, spe-cialista na energetiku, a Ing. Leoš Koupý, expert na měřicí přístroje. Přidanou hodnotou pro účastníky tohoto semináře pak byly technické informace a zkušenosti z praxe přednášejících, které se z žádných no-rem vyčíst nedají. Také proto je možné tento seminář označit za vel-mi zdařilý. Ten, kdo přišel, určitě nelitoval. A ti, kteří to nestihli, by si příště takovouto akci rozhodně neměli nechat ujít. (text a foto: Kl)Zbraslavský seminář měl skvě-lou úroveň – stojící zprava: Miro-slav Šnobl, organizační garant, JUDr. Zbyněk Urban, odborný garant, a Ing. Leoš Koupý, odborník na měřicí přístroje