ELEKTRO 4/2013 51 inovace, technologie, projekty GA Energo technik: konkurenceschopnost podstatně zvyšuje technologická vybavenost Společnost GA Energo technik působí již dvacet let v oboru elektromontáží. V rámci svých činností pokrývá všechny procesy jed-notlivých dodávek, a to od zpracování všech stupňů projektové dokumentace, přes inže-nýrskou činnost ve výstavbě, realizaci staveb, montážní práce, zkoušky a revize až po ná-slednou údržbu a servis. Společnost vedle špičkové kvality práce sází také na technolo-gickou vybavenost a podle jejího generálního ředitele Zdeňka Židka se investice do tech-nologií vyplácejí v praxi. Díky tomuto tren-du nyní společnost poskytuje vedle standard-ních činností také technologické postupy pro elektromontáže např. v těžko přístupném te-rénu v podobě pontonové cesty či výstavbu stožárů tzv. štokováním. Vlastní také systém dočasného vedení elektrické energie vhodný jak při haváriích, tak jako provizorní připoje-ní výrobních areálů či vyvedení výkonu z vý-roby elektrické energie.Pontonová cesta Vzhledem k časté nutnosti manipulace těžkou technikou v mokrém či měkkém te-rénu při elektromontážních pracích zařadila společnost GA Energo technik do své nabíd-ky použití pontonové cesty (obr. 1). Ta zajis-tí přístup na místo stavby a zároveň je velmi šetrná z hlediska ochrany půdy.„Pontonová cesta je sestava z velmi za-tížitelných protiskluzových elastických de-sek vyrobených z plastu získaného recyklací elektrických kabelů. Z desek je možné sesta-vit jak dvě samostatné koleje, tak pás na šíři nákladního vozu, který je pevnější,“ vysvět-luje Židek.Budování dočasných cest je používanou technologií nejen v energetice. Pravidelně se k tomuto účelu používají betonové pane-ly, které se podsypou štěrkem. Jejich užití je tak zvláště v zemědělské půdě problematic-ké. Pontonová cesta se nepodsypává a vzhle-dem ke své mnohonásobně menší hmotnosti je i její instalace dvakrát až třikrát levnější.Štokovací jehla K výstavbě stožárů od napěťové hladiny 110 kV výše využívá společnost GA Energo technik v těžko přístupných terénech tech-nologii tzv. štokování (obr. 2). Pomocí što-kovací jehly umístěné uvnitř stožárové kon-strukce jsou postupně vyzvedávány jednotlivé díly stožáru, které se montují na již usaze-né části. „Nejde ani tak o novou technolo-gii, jako spíš o její nové využití. Štokováním totiž byly stavěny stožáry v minulosti, když nebyly k dispozici vysoké jeřáby. V součas-nosti tento způsob již řada firem zapomněla. Použití jeřábu však limitují možnosti terénu a ve špatně přístupných místech, kam není možné s těžkou technikou zajet, je štokování vedle poměrně nákladného použití helikopté-ry jedinou možností výstavby. V konkrétních případech navíc může štokování stavbu opro-ti jeřábu i výrazně zlevnit,“ popisuje Židek.Náhradní přenosová trasa Pro případy rozsáhlejších havárií elek-trického vedení používá společnost systém náhradní přenosové soustavy, tzv. by-pass (obr. 3). Stavebnicově sestavené stožáry jsou v maximální velikosti zhruba poloviční opro-ti stabilnímu vedení a jsou složeny z ocelo-vých dílů dlouhých 1,5 a 3 metry spojených šrouby. Celá konstrukce stojí na osmi dřevě-ných pražcích a je vyvázána minimálně osmi lanovými kotvami, tedy bez nutnosti budo-vání betonového základu. Náhradní přeno-sová trasa je využitelná pro vedení všech napěťových hladin a je schopna nést i vodiče největšího standardně používaného průřezu 450 mm2.„Jelikož dlouhodobě spolupracujeme se spo-lečnostmi ČEZ a ČEPS na zajištění pohoto-vostní havarijní služby na přenosové a distri-buční soustavě, začali jsme by-passy použí-vat především k obno-vení dodávek elektřiny po závažnějších havá-riích, které si vyžáda-jí delší čas na opravu. S rozvojem obnovitel-ných zdrojů však využíváme dočasné vedení např. také při haváriích na vedení vyvádějí-cích výkon z těchto zdrojů elektrické energie. Odstávka takového zařízení totiž přináší pro-vozovateli značné finanční škody,“ upřesňuje Židek. Své využití nachází náhradní přenoso-vá trasa také např. jako dočasné připojení vel-kých provozů, kde by čekání na projednání elektrického připojení zbrzdilo počátek pro-vozu, ale i jinde.http://www.gaenergo.cz Obr. 3. Náhradní přenosová trasa Obr. 1. Pontonová cesta Obr. 2. Použití štokovací jehly pro výstavbu stožáru GA Energo technik, s.r.o., Plzeň