110 ELEKTRO 3/2013 repetitorium Vlivem momentu Ma se motor rozbíhá. Má-li být zachován rovnovážný stav, musí platit, že při vzrůstu otáček n má Ma zápor-nou hodnotu (motor zpomaluje) a při pokle-su otáček n má Ma kladnou hodnotu (motor zrychluje). Při nestabilním chodu je tomu právě naopak, jak je znázorněno na obr. 9.K dokreslení vlastností stejnosměrného motoru s cizím buzením je na obr. 10 jeho zatěžovací charakteristika, z níž je patrné, že charakteristika je tvrdá, tzn. že otáčky n v závislosti na proudu kotvy v podstatě ne-klesají a moment roste lineárně až do stavu nasycení.Variantou cize buzených motorů jsou mo-tory menších výkonů, u nichž je budicí vinutí nahrazeno permanentními magnety. Používa-jí se zejména pro pohon ventilátorků chlazení výpočetní techniky, pro pohon hraček, mode-lů apod. Výhodou jsou malé rozměry a úspo-ra napájecího zdroje buzení. Otáčky se mění změnou napětí kotvy.2.2. Stejnosměrný motor derivační Derivační motor je obdobou cize buzené-ho motoru s tím rozdílem, že jeho budicí vi-nutí není napájeno ze samostatného stejno-směrného zdroje, ale je připojeno paralelně přes regulační rezistor Rb k napájecímu zdro-ji kotvy. Jinak všechny vztahy uvedené pro motor s cizím buzením jsou platné i pro mo-tor derivační (obr. 11).Jestliže je motor napájen konstantním na-pětím, jsou mu úměrné jak otáčky n, tak ve-likost budicího proudu Ib, tedy tok Φ. Mo-ment je přímo úměrný proudu kotvy a mag-netickému toku Φ.Ui ~ nΦ (6)M ~ IaΦ (7)Není-li statorový magnetický tok v na-syceném stavu (tj. při menším napájecím napětí než jmenovitém a tomu odpovídají-cím menším Ib), je otáčková charakteristika hyperbolická a momentová charakteristika parabolická, jak je patrné z obr. 12. Otáčky se zatížením tedy klesají – otáčková cha-rakteristika je měkká. V nasyceném stavu však již otáčky se zatížením téměř neklesa-jí a momentová charakteristika se napřimu-je. Záběrný moment je velký, proto se pou-žívá k pohonům s častými rozběhy a rozběhy s velkou zátěží, kde však nezáleží na přes-nosti otáček (dopravní pásy, zdvihací zaříze-ní atd.). Otáčky lze řídit předřazeným rezis-torem v obvodu buzení, a to jen jejich sni-žování. Je však nutné dbát na to, aby nebyla odpojena zátěž, neboť, jak je vidět z charak-teristiky motoru, otáčky by vzrostly nad po-volenou mez a motor by byl zničen. Rever-zace otáček se většinou vykonává přepólo-váním budicího vinutí.Díky použití moderních měničů frekven-ce jsou tyto motory nahrazovány regulova-nými pohony s asynchronními motory.2.3. Stejnosměrný motor sériový Stejnosměrný motor má budicí cívku za-pojenou do série s vinutím kotvy, pomoc-ných pólů a popř. kompenzačním vinutím. Zatěžovací proud je tedy zároveň proudem budicím. K předvedení základních vlast-ností stejnosměrného motoru pro zjedno-dušení budou zanedbány činné úbytky na-pětí. Tímto zanedbáním zmizí rozdíl mezi Ui kotvy motoru a napájecím napětím Us a nelineární závislost mezi proudem Ia a to-kem Φ, takže posledně jmenované veličiny jsou si úměrné.Ia ~ Φ (8)Z rovnic Ui ~ nΦ a M ~ IaΦ a za předpo-kladu Us = konst. platí tyto vztahy:Φ ~ 1/n (9)n ~ 1/Ia (10)M ~ Ia 2 (11)Ze vztahů (10) a (11) vyplývá průběh za-těžovacích charakteristik sériového motoru znázorněných dále na obr. 14.(pokračování)Elektrické motory (3. část)Ing. Ivan Kubie Přehled, vlastnosti, řízení, zálohování Obr. 9. Změna momentové charakteristiky n M Mm Mz Obr. 10. Zatěžovací charakteristika M n Ia M = f(Ia)n = f(Ia)Obr. 11. Zapojení derivačního motoru Ia Ib budicí vinutí Ub Rb n Ui R1 Us pomocné vinutí kotvy Obr. 12. Pracovní charakteristiky derivačního motoru M n Ia M = f(Ia)n = f(Ia)