100 ELEKTRO 3/2013 standardizace Nové normy ČSN (133)Úvod V předcházejících číslech časopisu Elek-tro byly mj. uvedeny informace o probíhají-cích prověrkách, o revizích existujících ev-ropských norem EN (HD) a mezinárodních norem IEC v oblasti pravidel pro elektro-techniku, o jejich doplňování o nové normy a zavádění do národní normalizační sousta-vy ČSN.O normách, které jsou v dané oblasti v po-slední době vydávány, časopis Elektro postup-ně informuje. Jde o tyto normy:– ČSN 33 2000-4-442 ed. 2 Elektrické in-stalace nízkého napětí – Část 4-442: Bez-pečnost – Ochrana před rušivým napě-tím a elektromagnetickými vlivy (prosinec 2012); bližší informace byla předmětem článku v časopisu Elektro 11/2012 (Nové normy ČSN (129)),– ČSN 33 2000-7-714 ed. 2 Elektrické insta-lace nízkého napětí – Část 7-714: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech – Venkovní světelné instalace (prosinec 2012); bližší informace byla předmětem článku v časopisu Elektro 12/2012 (Nové normy ČSN (130)),– ČSN 33 2000-7-710 Elektrické instalace nízkého napětí – Část 7-710: Zařízení jed-noúčelová a ve zvláštních objektech – Lé-kařské prostory (leden 2013); bližší infor-mace byla předmětem článku v časopisu Elektro 1/2013 (Nové normy ČSN (131)),– ČSN 33 2000-7-715 ed. 2 Elektrické insta-lace nízkého napětí – Část 7-715: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech – Světelné instalace malého napětí (leden 2013); bližší informace byla předmětem článku v časopisu Elektro 2/2013 (Nové normy ČSN (132)),– ČSN 33 2000-7-722 Elektrické instalace nízkého napětí – Část 7-722: Zařízení jed-noúčelová a ve zvláštních objektech – Na-pájení elektrických vozidel (leden 2013); bližší informace je předmětem tohoto člán-ku,– ČSN 33 2000-5-559 ed. 2 Elektrické in-stalace nízkého napětí – Část 5-559: Vý-běr a stavba elektrických zařízení – Ostat-ní zařízení – Oddíl 559: Svítidla a světelná instalace (předpokládané vydání – duben 2013)); bližší informace bude předmětem článku v časopisu Elektro 4/2013 (Nové normy ČSN (134)).Předmětem tohoto příspěvku je norma ČSN 33 2000-7-722.Předmluva Problematiku napájení elektrických vozi-del řeší IEC v technické komisi TC 69 Elek-trická silniční vozidla a elektrické průmys-lové vozíky a CENELEC v technické komi-si TC 69X Elektrické systémy pro elektrická silniční vozidla. Jsou však případy, kdy se řešená problematika dotýká i jiných technic-kých komisí, a právě tento případ je vhodnou ukázkou. Návrh HD 60364-7-722 Elektrické instalace nízkého napětí – Část 7-722: Zaří-zení jednoúčelová a ve zvláštních objektech – Napájení elektrických vozidel vypracovala technická komise TC 64 Elektrické instalace nízkého napětí (CENELEC).Vydáním ČSN 33 2000-7-722 budou pro napájení elektrických vozidel platit tyto nor-my ČSN:– ČSN EN 61851-1:2002 Systém nabíje-ní elektrických vozidel vodivým propoje-ním – Část 1: Všeobecné požadavky (plat-nost končí 1. dubna 2014)Tato norma platí pro zařízení k nabíjení elektrických silničních vozidel s normalizo-vaným napájecím střídavým napětím (podle IEC 60038 – zavedena jako ČSN EN 60038) do 690 V a se stejnosměrným napětím do 1 000 V a pro získání elektrického výkonu pro jakékoliv další služby na vozidle, jsou-li zapotřebí při jeho připojení na napájecí síť.– ČSN EN 61851-1 ed. 2:2011 Systém na-bíjení elektrických vozidel vodivým propo-jením – Část 1: Všeobecné požadavky Pozn.: Tato norma s účinností od 1. dubna 2014 nahrazuje ČSN EN 61851-1:2002.Tato norma platí pro palubní a externí za-řízení pro nabíjení elektrických silničních vo-zidel s normalizovanými napájecími střídavý-mi napětími (podle IEC 60038) do 1 000 V a se stejnosměrnými napětími do 1 500 V a pro získání elektrického výkonu pro jakékoliv další služby na vozidle, jsou-li zapotřebí při jeho připojení na napájecí síť.Pozn.: Termín elektrická silniční vozidla (EV) zahrnuje veškerá silniční vozidla, včetně hybridních silničních vozidel se zásuvkovým připojením (PHEV), která odebírají veške-rou energii nebo její část z palubních baterií.– ČSN EN 61851-21:2002 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením – Část 21: Požadavky na elektrická vozidla pro vodivé připojení k AC/DC napájení V této části IEC 61851 jsou spolu s částí 1 uvedeny požadavky na elektrické silniční vo-zidlo pro vodivé připojení k AC nebo DC na-pájení, pro napětí do 690 V AC a pro napětí do 1 000 V DC podle IEC 60038, je-li elek-trické vozidlo připojeno k napájecí síti.– ČSN EN 61851-22:2002 Systém nabíjení elektrických vozidel vodivým propojením – Část 22: AC nabíjecí stanice elektrického vozidla V této části IEC 61851 jsou spolu s částí 1 uvedeny požadavky na AC nabíjecí stani-ce elektrického vozidla pro vodivé připojení k elektrickému vozidlu, s AC napájecími na-pětími do 690 V podle IEC 60038.– ČSN 33 2000-7-722:2013 Elektrické in-stalace nízkého napětí – Část 7-722: Za-řízení jednoúčelová a ve zvláštních objek-tech – Napájení elektrických vozidel (viz nová norma)Nová norma ČSN 33 2000-7-722 Elektrické instalace nízkého napětí – Část 7-722: Zařízení jedno-účelová a ve zvláštních objektech – Napájení elektrických vozidel (leden 2013)Tato norma je českou verzí harmonizač-ního dokumentu HD 60364-7-722:2012. Zvláštní požadavky této normy se použijí pro:– obvody určené k napájení vozidel při je-jich nabíjení,– zajištění bezpečnosti při zpětné dodávce elektřiny z elektrických vozidel do sou-kromých a distribučních napájecích sítí. Pozn.: Tato část nepokrývá požadavky na indukční nabíjení.V kapitole Termíny a definice jsou např. uve-deny tyto termíny a jejich definice:– elektrické vozidlo (EV); elektromobil: každé vozidlo s pohonem elektrickým motorem, napájeným buď z vestavěného, dobíjitelného akumulátoru, nebo z jiné-ho, vkládaného zdroje (který lze dobíjet ze zdroje mimo vozidlo, který je součás-tí domovní nebo veřejné služby), které je vyráběno především pro použití na veřej-ných cestách, ulicích silnicích a dálnicích,– připojovací místo: místo, kde se elektrické vozidlo připojuje k pevné elektroinstalaci. Pozn.: Místem spojení je zásuvka nebo konektor, odkud vychází napájecí kabel k vozidlu, nebo konektor, kde je tento ka-bel upevněn k EVSE (napájecímu zaříze-ní elektrického vozidla).Tato norma mj. uvádí:– soudobost koncového obvodu napájející-ho přímo připojovací místo (např. zásuv-ku) bude brána rovna 1 (pozn.: jako nor-mální využití každého připojovacího mís-ta se předpokládá, že bude provozováno se jmenovitým proudem),– soudobost napájecího obvodu vícenásob-ného připojovacího místa může být redu-kována, jestliže je použito řízení nabíjení,– k připojení elektrického vozidla musí být použit jednoúčelový obvod,– v obvodech sítí TN napájejících elektrická vozidla nesmí být použito vodiče PEN,– ochrana zábranou a ochrana polohou podle přílohy 41B ČSN 33 2000-4-41 ed. 2 není dovolena,– ochrana neuzemněným místním pospojo-váním podle přílohy 41C ČSN 33 2000-4- -41 ed. 2 není dovolena,Ing. Vincent Csirik, ÚNMZ