ELEKTRO 3/2013 65 trh, obchod, podnikání Bez vzdělání to nejde …Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze nabízí to nejlepší Současná doba vyžaduje od absolventů vysokoškolského studia velkou flexibilitu z pohledu jejich budoucího uplatnění. Ros-te poptávka po odbornících s technickým vzděláním. Platí to i pro obory elektrotech-nika, elektronika a informační a komunikač-ní technologie. Zaměstnavatelé často hledají nové pracovníky, technicky vzdělané vyso-koškolské odborníky se širšími interdisci-plinárními znalostmi. Z toho vyplývají vel-ké požadavky na vzdělávací instituce, které by měly vychovávat mladé odborníky s po-třebnými znalostmi. Tomu na mnoha vyso-kých školách odpovídají i nově koncipované studijní programy. Jeden z takto univerzál-ně pojatých programů, které mohou studenti studovat na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze, je nazván Komunikace, multimé-dia a elektronika.Velkou konkurenční výhodou tohoto pro-gramu je široce a univerzálně pojatý teore-tický a praktický základ studia a na něj na-vazující specializace v jednom ze čtyř oborů zahrnujících přenos informací (komunikace), aplikace interakce lidského subjektu s fy-zikální realitou (multimédia) a konstrukce a návrh elektronických zařízení (elektronika). Student si tak během bakalářského a navazu-jícího magisterského studia nejen osvojí teo-retické základy, ale naučí se je, v podobě sys-témů a nástrojů, také používat při samotném navrhování finálních zařízení. Vedle toho na-bude i znalostí v oborech řízení, právo i eko-nomie. Tímto přístupem absolvent získá po-třebnou pružnost a univerzalitu, vyžadované současným pracovním trhem.Absolventi bakalářského studia (Bc.) se uplatní především v pracovních a nižších ma-nažerských funkcích ve výrobě, vývoji, při ře-šení projektů a při správě systémů i technic-ké podpoře prodeje podle zvoleného oboru. Hlavním cílem je profesní příprava absolven-tů pro potřeby technické praxe. Ale bakalář-ské studium je zároveň dobrým základem pro navazující magisterské studium, jehož absol-venti (Ing.) se navíc uplatní při řízení projek-tů, ve výzkumu a ve vyšších manažerských funkcích. Studium poskytuje nejvyšší formu technického vzdělání v daném oboru, a pro vědecky orientované absolventy se tak ote-vírá možnost pokračovat v doktorském stu-diu (Ph.D.), kde fakulta nabízí mnoho atrak-tivních oborů.Co výjimečného nabízí FEL ČVUT svým studentům:– studium na nejvýše hodnocené technické univerzitě u nás (podle zahraničních žeb-říčků),– možnost absolvovat několika semestrů na zahraničních univerzitách,– možnost absolvovat v rámci libovolného magisterského oboru specializaci Eko-nomika a management, absolvovat certi-fikované kurzy (např. Cisco Networking Academy, Juniper, Huawei Academy),– studium při zaměstnání v podobě kombi-nované výuky,– spolupráci na projektech s mnoha význam-nými společnostmi v oboru, a to i v rámci řešení bakalářských a diplomových prací,Nabídka moderního studijního programu vychází z klasických oborů telekomunikace, radiotechnika a elektronika. Nyní, v době po-dávání přihlášek ke studiu na vysoké školy, je jedinečná příležitost k rozhodnutí (http://www.cvut.cz/zajemci-o-studium). O možnos-tech, které FEL ČVUT nabízí, se lze přesvěd-čit na dnech otevřených dveří a dalších akcích (kme.fel.cvut.cz/propagace, http://www.go2fel.cz).VOŠ a SPŠ dopravní, Praha 1, Masná VOŠ a SPŠ dopravní, Praha 1, Masná 18, škola s téměř šedesátiletou tradicí ve výcho-vě odborníků, rozšířila výuku elektrotechniky v novém zaměření. Nová koncepce byla vy-pracována na základě konzultací s odborníky z průmyslových podniků, které jsou smluvní-mi partnery školy.Škola vychovává technické pracovníky v oborech Provoz a ekonomika dopravy, Do-pravní prostředky a také v oboru Elektro-technika.Pedagogický sbor, odpovídající vybavení technických učeben i dílen, široká zájmová činnost žáků, moderně koncipované učební plány na základě nejnovějších poznatků vědy a techniky, to vše zaručuje absolventům od-povídající uplatnění jak v průmyslových pod-nicích, tak při dalším studiu na vyšší odbor-né škole nebo na vysokých školách (FEL, FS, FD ČVUT, Dopravní fakulta Jana Per-nera v Pardubicích apod.).Výuka elektrotechniky bude probíhat od no-vého školního roku 2013/14 ve dvou zaměře-ních – Výpočetní a komunikační technika a Au-tomatizace a elektronické systémy v dopravě.Názvy zaměření byly zvoleny tak, aby bylo zřejmé, jakým směrem bude absolvent profilován. Všeobecně vzdělávací předmě-ty budou shodné, odlišnosti budou v před-mětech odborných. Obor výpočetní technika bude rozšířen o programování, mikroproce-sorovou techniku, programové vybavení, te-lekomunikační zařízení apod. Nový obor au-tomatizace a elektronické systémy v dopravě je profilován v automatizační technice v do-pravních prostředcích, energetice, elektric-kých zařízeních hnacích vozidel, zabezpečo-vací technice a silnoproudé elektrotechnice.Výuka elektrotechniky probíhá v odbor-ných učebnách. Elektrolaboratoř bude v roce 2013 vybudována nově jak po stránce základ-ního vybavení, tak z hlediska modernizace měřicí techniky a měřicích úloh. V učebnách výpočetní techniky jsou simulovány základ-ní průmyslové procesy v jazycích MultiSIM a LabVIEW s praktickými výstupy a ovládá-ním vybraných zařízení dopravních systémů.Závěrem lze říci, že odborníků se zamě-řením na elektrotechniku v dopravních sys-témech není mnoho, takže absolvování VOŠ a SPŠ dopravní, Praha 1, Masná 18, otevírá absolventům dveře průmyslových podniků i vysokých škol.Další informace o škole i oborech na:http://www.spsdmasna.cz Ing. Josef Ineman, Ing. Lubomír Harwot, CSc.