ELEKTRO 3/2013 59 inovace, technologie, projekty Prvních 15 000 km elektromobilních Jak ECD ke smartovi přišla?Koncem roku 2011 byl ECD zapůjčen je-den smart fortwo electric drive (smart) k tes-tování a zjištění dopadů a možností dalšího využití elektromobility pro potřeby budou-cích inteligentních sítí (Smart Grids). Krát-ce elektromobil smart představme. Jde o dru-hou generaci tohoto populárního 100% elek-tromobilu, kterého bylo vyrobeno 1 500 kusů. Základní technické vlastnosti: délka 2,7 m, hmotnost 890 kg, dvoumístný elektromobil s Li-Ion baterií a dojezdem asi 135 km, s do-bou nabíjení z klasické 230 V zásuvky 8 h.Vůz měli zpočátku možnost otestovat všichni kolegové z distribuce. Po prvotním ostychu proběhly i první zkušební jízdy té-měř všech brněnských pracovníků ECD. Poté následovalo jeho běžné používání převážně na kratší vzdálenosti a zároveň pokračovaly mnohé testy a zkoušky, např. ve spolupráci s kolegy z Kontroly kvality byly prověřová-ny zpětné vlivy na síť a spotřeba při nabíje-ní. Prvních několik měsíců byl smart nabíjen v nadzemních garážích v Brně na Lidické uli-ci z běžné zásuvky. Nyní již má své vlastní místo vybavené nástěnnou dobíjecí stanicí E.ON WAVE combo se specializovanou zá-suvkou pro elektromobily typu 2 Mennekes a přídavnou klasickou zásuvkou na 230 V.Zaměstnanec ECD Petr Koláček popisuje konkrétní zkušenosti z provozu Plno lidí zajímá především dojezd, jak dlouho se to nabíjí a jak se s tím jezdí. S elek-trickým smartem se jezdí stejně jako s autem s automatickou převodovkou, žádné řazení, žádná spojka, jen brzda a plyn, kterému se u elektromobilů odborně říká „proud“. Na jíz-du se smartem si každý velmi rychle zvykne. Vždy je ale třeba mít na paměti bezpečnost. Pro chodce je totiž smart v nízkých rychlos-tech téměř neslyšitelný. S dojezdem a nabíje-ním je to složitější, proto přikládám přehled našich dosavadních zkušeností (tab.).Měřil jsem opakovaně vždy na stejné tra-se z Brna do Olomouce, při stejném zatíže-ní i stylu jízdy. Doba nabíjení z 0 na 100 % a výsledná celková spotřeba elektřiny „od zásuvky po kola“ jsou silně závislé na teplo-tě. V zimě je nutné topit, v létě klimatizovat, a to nejen interiér, ale i samotné baterie. Je-jich pracovní teplota je totiž mezi 20 a 50 ° C. Především topení o příkonu 4 kW má vel-ký vliv na výslednou spotřebu, tedy i do-jezd. Je třeba uvést, že smart má podle vý-robce spotřebu v evropském kombinovaném cyklu 18,5 kW · h/100 km při teplotě 25 ° C. Vzhledem k tomu, že baterie má kapacitu 16,5 kW · h, to znamená, že účinnost nabíjení je v průměru pouze 68 %. Tento problém dru-hé generace smartu by měl být v té třetí, která je nyní v prodeji i v ČR, již odstraněn. Nej-novější modely elektromobilů totiž dosahují účinnosti 90 až 95 %. Nutno říci, že během celých 15 000 km smart vždy bezpečně do-jel do cílové destinace! Průměrný měsíční ná-jezd činil na elektromobil slušných 1 200 km.Kam až se smart podíval?Kolegové na ECD, od plánovačů až po vedoucí pracovníky, smarta používají přede-vším na krátké cesty po Brně a okolí. Ti od-vážnější se vydávají na trasy do 50 km. Nej-delší trasu zvládl smart ed z Brna na úpatí Nízkého Jeseníku, kdy na jedno nabití ujel 158 km. Teoreticky by při ustálené rychlosti 50 km · h–1 bylo možné ujet i 200 km, to už by ale bylo trápení. Nejdelší služební ces-tu smart zvládl z Brna do Otrokovic a zpět, celkem 215 km. Na otrokovické rozvodně E.ON se vůz musel osm hodin nabíjet a ces-tou zpět bylo topení raději vypnuté. To při venkovní teplotě 11 ° C nebylo příliš velké pohodlí, ale dalo se to bez problémů zvlád-nout. V létě smart cestoval po vlastní ose na měsíční testování do Bratislavy. Na této tra-se dlouhé 130 km jsme ale raději smarta bě-hem oběda v Podivíně nechali chvíli nabíjet. Vždy je dobré mít v baterii rezervu alespoň na dalších 10 km jízdy.V čem by se měl smart zlepšit?Smart je ideální auto do města. V tomto ohledu tedy podle názoru autorů není moc co zlepšovat. Snad jen v zimním období by bylo vhodné výkonnější, a především úspor-nější topení, např. tepelné čerpadlo místo přímotopu. Se smartem lze všude projet, bez problému zaparkovat, je velmi mrštný a při jízdě nevypouští ani gram čehokoliv škod-livého. Podvozek je naladěn spíše sportov-ně, je tužší a hůře tlumí nerovnosti. Dojezd asi 130 km v létě a asi 80 km v zimě ve měs-tě nijak neomezuje. Plnohodnotné služební auto ale smart zatím rozhodně není. V tomto ohledu by autoři doporučili elektromobil roku 2012 v ČR Nissan Leaf. Ten je v mnoha ohle-dech srovnatelný s etalonem třídy, VW Golf, na jedno nabití ujede až 175 km a na dalších 100 km ho lze u stejnosměrné rychlonabíjecí stanice nabít za 20 min, takže s jednou pau-zou na bagetu lze z Brna zvládnout dojet do Českých Budějovic či do Prahy.Jezdíme dál na elektřinu!Prvních 15 000 km ve službách ECD ura-zil smart na přelomu minulého a tohoto roku. Přejeme mu tedy, ať další tisíce kilometrů najede bez poruch či nehod a ať jsou s ním všichni spokojeni. Autor pevně věří, že si elektromobily v brzké době najdou cestu i do mnoha garáží. Vzhledem k současným ce-nám benzinu a nafty a značným investicím do rozvoje elektromobility jistě zanedlouho přibudou na našich silnicích další čisté elek-tromobily.Více o aktivitách E.ON v oboru Smart Mobility na internetové adrese:www.energieplus.cz/ekologicka-doprava Hodnocení výkonových a nákladových parametrů Teplota (° C)Dojezd (km)Doba nabíjení (h)Spotřeba při nabíjení (kW · h)Náklady na nabíjení (Kč)Spotřeba při jízdě(kW · h/100 km)Náklady na jízdu (Kč/100 km)25 135 7 24,5 61,3 18,2 45,5 15 127 8 24,2 60,5 19,1 47,8 0 96 10 23,8 59,5 24,8 62,0 –15 74 12 24,5 61,3 33,1 82,8 Pozn.: Pro výpočet byla použita cena elektřiny 2,5 Kč/kW · h podle sazby D35d a produktu E.ON ElektřinaKombi v NT.Elektromobil smart ed a pravidelná měsíční kontrola nabíjecích stanic, tentokrát na Letišti Brno E.ON Czech, tým Smart Mobility E.ON Czech provozuje v České republice od konce roku 2010 celkem 26 elektromobilů. Flotilu 25 vozů smart fortwo ed doplňuje od srpna 2012 dodávkový vůz VITO E-Cell od Mercedes-Benz. Společnost E.ON Distribuce, a. s. (ECD), dlouhodobě testuje jeden elek-tromobil smart fortwo ed ve svých službách. Po více než ročním intenzivním provozu vy-hodnotila své zkušenosti s tímto malým pomocníkem. Jízda na plný proud začíná!