62 ELEKTRO 2/2013 repetitorium Skutečný vzhled stejnosměrného stroje je patrný z obr. 6.Jeho hlavními částmi jsou:– pevná statorová konstrukce s budicím a kompenzačním vinutím, držáky kartá-čů, ložiskovými štíty a přívodní svorkov-nicí,– rotorová část s vinutím kotvy, komutáto-rem a ložisky.2.1. Stejnosměrný motor cize buzený Principiální schéma cize buzeného motoru je na obr. 7. Rotor kotvy je napájen ze zdroje stejnosměrného napětí Us přes spouštěcí re-zistor R1, budicí vinutí je napájeno ze zdroje stejnosměrného napětí Ub přes regulační re-zistor R2 zapojený v sérii. Na principiálním schématu jsou uvedeny oba zdroje jako zdro-je stejnosměrného konstantního napětí. Proto je nutné v obvodu kotvy použít spouštěcí re-zistor k omezení záběrného proudu, v obvo-du buzení regulační rezistor, kterým se mění proud buzení, a tím i otáčky stroje. Použití těchto rezistorů má své historické opodstat-nění z dob, kdy nebyly k dispozici výkono-vé polovodičové součástky, které je nahra-dily a které budou popsány v samostatných kapitolách.Možnosti regulace cize buzeného motoru jsou patrné ze základních rovnic:ω = Ui/kΦ (3)M = kΦI (4)Z rovnice (3) je patrné, že otáčky stro-je jsou přímo úměrné hodnotě indukova-ného napětí kotvy Ui, při zanedbání ztrát, tedy napájecímu napětí, nepřímo úměrné velikosti magnetického toku Φ, tedy veli-kosti budicího proudu Ib. Změnou napájecí-ho napětí kotvy od nuly do jmenovité hod-noty motoru UN lze otáčky měnit v celém regulačním rozsahu, což je v praxi plně vy-užíváno. Regulaci otáček změnou magne-tického toku (budicího proudu) lze využít jen částečně. Zvětšení budicího proudu nad jmenovitou hodnotu není využíváno, neboť by bylo nutné předimenzovat magnetický obvod stroje, zmenšení budicího proudu se využívá ke zvýšení otáček nad jmenovitou hodnotu. Podmínkou je dostatečná momen-tová rezerva motoru proti zátěži, neboť, jak je patrné z rovnice (4), je moment motoru přímo úměrný toku Φ při nepřekročení ma-ximálních povolených otáček stroje. Jsou-li měněny otáčky stroje změnou budicího na-pětí Ub nebo změnou velikosti regulačního rezistoru R2, přípustný výkon motoru zůstá-vá při stálém proudu kotvy konstantní, to-čivý moment však klesá, neboť je nepřímo úměrný otáčkám (3), (4). Změnit směr otá-čení (reverzace) je možné změnou polarity napájecího napětí kotvy nebo buzení (niko-liv však obou současně). Při použití motoru musí být také zaručena stabilita jeho chodu. Motor při své činnosti vyvíjí na hřídeli mo-ment (4) Mm, jehož průběh v závislosti na otáčkách n je dán jeho momentovou charak-teristikou (obr. 8).Motor je zatěžován momentem Mz. V ustá-leném stavu jsou oba momenty v rovnováze, motor tedy pracuje v bodě, který je průsečí-kem obou momentových křivek. V přechodo-vém stavu dojde k momentové odchylce Ma, která je momentem zrychlujícím.Ma = Mm – Mz (5)(pokračování)Elektrické motory (2. část)Ing. Ivan Kubie Přehled, vlastnosti, řízení, zálohování Obr. 7. Zapojení cize buzeného motoru R1 Us Ui Ia n pomocné vinutí kotvy budicí vinutí Ib Rb Ub Obr. 6. Řez stejnosměrným motorem pomocné póly s vinutím hlavní póly budicí vinutí kryt svorkovnice hřídel patky drážky a vinutí rotoru pólové nástavce zuby rotoru komutátor kartáče kompenzační vinutí Obr. 8. Momentová charakteristika cize buze-ného motoru M n Mm Mz