ELEKTRO 2/2013 53 standardizace Hromosvody versus platnost norem Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, definuje v § 4 českou tech-nickou normu jako dokument schválený pověřenou právnickou oso-bou pro opakované nebo stálé použití vytvořený podle tohoto zákona a označený písemným označením ČSN, jehož vydání bylo oznáme-no ve Věstníku Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a stát-ní zkušebnictví, a dále stanoví, že česká technická norma není obec-ně závazná. Česká technická norma se stává harmonizovanou českou technickou normou, přejímá-li plně požadavky stanovené evropskou normou nebo harmonizačním dokumentem, které uznaly orgány ev-ropského společenství jako harmonizovanou evropskou normu nebo evropskou normu, která byla jako harmonizovaná evropská norma sta-novena v souladu s právem Evropských společenství společnou do-hodou notifikovaných osob.Z toho vyplývá, že ČSN nejsou považovány za právní předpisy a není stanovena obecná povinnost jejich dodržování. Taková povin-nost však může vyplynout z jiného právního aktu, např. odkazem na ČSN v právním předpisu.Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), stanoví v § 169 odst. 1 právnickým osobám, fyzic-kým osobám a příslušným orgánům veřejné správy povinnost respek-tovat při územně plánovací a projektové činnosti, při povolování, pro-vádění, užívání a odstraňování staveb obecné požadavky na výstav-bu stanovené prováděcími právními předpisy. Obecné požadavky na výstavbu jsou definovány v § 2 odst. 2 písm. e) stavebního zákona. Mezi obecné požadavky na výstavbu, které náleží do působnosti mi-nisterstva pro místní rozvoj, patří mimo jiné i vyhláška o technických požadavcích na stavby.V souladu s ustanovením § 159 odst. 2 stavebního zákona projek-tant odpovídá za správnost, celistvost, úplnost a bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované projektové dokumentace a provedi-telnost stavby podle této dokumentace, jakož i za technickou a eko-nomickou úroveň projektu technologického zařízení, včetně vlivu na životní prostředí. Je povinen dbát právních předpisů a obecných po-žadavků na výstavbu vztahujících se ke konkrétnímu stavebnímu zá-měru. Statické, popřípadě jiné výpočty musí být vypracovány tak, aby byly kontrolovatelné. Není-li projektant způsobilý některou část pro-jektové dokumentace zpracovat sám, je povinen k jejímu zpracování přizvat osobu s oprávněním pro příslušný obor nebo specializaci, která odpovídá za jí zpracovaný návrh. Odpovědnost projektanta za projek-tovou dokumentaci stavby jako celku tím není dotčena.Tímto ustanovením je zdůrazněna i povinnost respektovat při pro-jektové činnosti obecné požadavky na výstavbu stanovené vyhláškou č. 268/2009 Sb. V § 3 je mimo jiné definován pojem „normová hod-nota“, kterým se rozumí konkrétní technický požadavek, zejména limitní hodnota, návrhová metoda, národně stanovené parametry, tech-nické vlastnosti stavebních konstrukcí a technických zařízení, obsa-žený v příslušné české technické normě, jehož dodržení se považuje za splnění požadavků konkrétního ustanovení vyhlášky. Z uvedené koncepce je zřejmé, že důkazním prostředkem pro splnění požadav-ku vyhlášky je příslušná česká technická norma.V ustanovení § 36 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 268/2009 Sb. je sta-noven požadavek zřídit ochranu před bleskem pro specifikované případy uvedené pod písmeny a) až f), pro které musí být prove-den výpočet řízení rizika podle normových hodnot k výběru nej-vhodnějších ochranných opatření stavby. Jedná se o normy z řady ČSN EN 62 305-1 až -4. Technický požadavek definovaný vyhláš-kou bude tedy splněn, budou-li splněny požadavky tohoto souboru norem. V souladu s ustanovením § 55 odst. 2 vyhlášky o technických požadavcích na stavby se však připouští, aby odkazy na normové hodnoty měly indikativní charakter a nebránily inovacím v případě lepšího řešení. Jiné postupy, odchylky od norem jsou přípustné, po-kud se prokáže, že navrženým řešením bude dosaženo alespoň stej-ných nebo lepších technických parametrů, jako kdyby se postupo-valo podle české technické normy.Na základě stanoviska subkomise Ochrana před bleskem při Tech-nické normalizační komisi 97 ze dne 27. 7. 2012, které vychází z do-kumentů CENELEC BT136/DG8043/DC, March 2010; CIGRE C4 COLLOQUIUM, May 2010; WG C4.405, October 2011 není dosaže-no francouzskou národní normou NF C 17-102, potažmo slovenskou technickou normou STN 34 1391 stejných nebo vyšších technických parametrů, jako kdyby se postupovalo dle českých technických no-rem ČSN EN 62305-1 až -4.Vzhledem k výše uvedenému upozorňujeme, že národní francouz-ská a slovenská norma nebyly převzaty do soustavy ČSN, nejsou har-monizovanými normami a nelze je v případě odkazu na normové hod-noty používat pro účely vyhlášky č. 268/2009 Sb.Pro posuzování hromosvodu se nepoužije zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky. Po dokončení montáže kom-ponentů je hromosvod dle vyhlášky č. 73/2010 Sb., o stanovení vy-hrazených elektrických technických zařízeních, jejich zařazení do tříd a skupin a o bližších podmínkách jejich bezpečnosti, vyhraze-ným technickým zařízením.V Praze dne 8. 11. 2012 Za MMR Ing. Marcela Pavlová v. r., ředitelka odboru stavebního řádu Za MPO Ing. Ivana Kocová, Ph.D., ředitelka odboru technické harmonizace a ochrany spotře-bitele Za ÚNMZ Ing. Milan Holeček v. r., předseda Začátkem letošního roku vyšlo oznámení Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ) č. 1/2013 o platnosti norem při navrhování, povolování a zřizování ochrany před bleskem na stavbách. Vzhledem k tomu, že do redakce časopi-su Elektro dochází dotazy projektantů a revizních techniků na navrhování a revize aktivních hromosvodů, uvádíme zde v plném zně-ní oficiální stanovisko ÚNMZ. V něm je jednoznačně stanoveno, podle jakých standardů je v tomto případě třeba v České republice postupovat.(red. Elektro)Oznámení č. 01/13 Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví o platnosti norem při navrhování, povolování a zřizování ochrany před bleskem na stavbách Společné stanovisko Odboru stavebního řádu Ministerstva pro místní rozvoj ČR,Odboru technické harmonizace a ochrany spotřebitele Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví