44 ELEKTRO 1/2013 inovace, technologie, projekty Nissan LEAF aneb Jak se vám líbí?V posledních několika letech se u nás čas-to diskutuje o možnostech širšího využití elek-tromobilů, především pro městský provoz. Laická, ale i odborná veřejnost sleduje no-vinky z oblasti elektromobility a všichni jsou v očekávání věcí příštích. Myšlenka čistého elektrického vozidla není vůbec nová a prv-ní elektromobily jezdily ve stejném rozsahu (ne-li větším) jako vozidla s motory na různá tekutá i pevná paliva již před více než sto lety. Tento závod vyhrálo ropné lobby a v součas-né době vládne bezkonkurenčně celému světu. Tyto tzv. konveční automobily však v součas-né době značně obtěžují především obyvate-le měst a obcí, a to nejen svými vyfukovaný-mi zplodinami (i přes používané katalyzáto-ry), ale i nadměrným hlukem. Elektromobily jsou tiché a nekouří, tedy alespoň ne v místě kudy projíždějí – za ně kouří jinde elektrárny – bohužel většinou uhelné, které pro ně vyrá-bějí elektrický proud. Přesto elektrická vozi-dla představují jistou alternativu řešení mu-nicipální osobní dopravy s ohledem na život-ní prostředí, ale také na vleklou ropnou krizi. Zavádění elektrických vozidel do běžného každodenního provozu je v Česku na rozdíl od jiných evropských zemí naprosto v plen-kách. U nás chybí především podpora ze stra-ny státu, není rozvinuta nabíjecí infrastruktura, v nedohlednu jsou chytré sítě, které by doká-zaly obousměrně využívat kromě malých vý-roben elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (především ze slunce a větru) také elektromo-bily připojené přes dobíjecí stanice k této síti. V nedávné době vyrostlo u nás především ve větších městech několik nových nabíje-cích stanic pro elektromobily a elektromo-bily a nabíjecí stanice se staly běžným kolo-ritem také na elektrotechnických veletrzích. Nejinak tomu bylo na letošním mezinárodním elektrotechnickém veletrhu Amper v Brně. Pořadatel tohoto veletrhu Terinvest zorga-nizoval v duchu tohoto trendu soutěž Elek-tromobil roku 2012, ve které odborná komi-se, složená z pěti motoristických a pěti elek-trotechnických novinářů, hodnotila desítku elektrických vozidel. Odborní novináři se při hodnocení vzácně shodli a drtivou větši-nu hlasů dali čistému elektromobilu Nissan LEAF, který se stal alespoň pro tuto chvíli je-jich „srdeční záležitostí“.Že je čistý elektromobil Nissan LEAF (Leading, Environmentally friendly, Affor-dable, Family car, sériový cenově dostupný rodinný vůz přívětivý k životnímu prostředí) opravdu velmi zajímavé elektrické vozidlo, vyplývá již z toho, že rok předtím, tj. v roce 2011, získal hned dvě prestižní ocenění, a to cenu Světový automobil roku 2011 a Evrop-ský automobil roku 2011. Nissan LEAF se v Japonsku začal vyrábět v roce 2010 a za uplynulé dva roky se těch-to elektrických vozidel prodalo na 43 000 po celém světě. Jaký tedy vlastně Nissan LEAF ve skutečnosti je?LEAF je moderní, komfortní a technic-kými „vychytávkami“ nadupané elektric-ké auto s futuristickým designem. První věc, která vás napad-ne, když si do něj sed-nete, je, že jste doma v křesle a chystáte se hrát nějakou elektro-nickou hru. Všude ko-lem digitální svět, mo-derní středová konzo-le a elektronická řadicí páka – příjemný kulo-vý joystick (obr. 1), pů-sobící až nepozemsky. Po „nastartování“, tedy vlastně aktivaci systé-mu, máte zprvu pocit, že „slyšíte“ ticho a na tváři se vám samovol-ně objeví úsměv. Ten se ovšem změní v úžas v okamžiku, kdy pro-šlápnete „plyn“ – odstředivá síla vás vmáčk-ne do opěradla a vy prožíváte podobné poci-ty, jako když jedete rychlovýtahem do sté-ho patra newyorkského mrakodrapu. Za toto až brutální zrychlení může skvělý a téměř konstantní krouticí moment 280 N · m v roz-sahu otáček 0 až 2 730 min–1, který vzbudí respekt nejen u vás, ale i u ostatních řidi-čů. Při vlastní jízdě vám určitě náladu ne-zkazí ani výborná stabilita tohoto vozu na silnici díky níže položenému těžišti, za což může uložení trakční baterie pod podlahou (obr. 2), natož pak tichý chod vozu. Ale prá-vě toto ticho, které tak roz-mazluje nervovou soustavu řidiče, zvyšuje riziko kolize s chodci, kteří elektromobil neslyší přijíždět. LEAF je proto vybaven originálním řešením výrobce, které va-ruje chodce před blížícím se vozidlem – tzv. AVSP (Ap-proaching Vehicle Sound for Pedestrians, zvuk blížícího se vozidla varující chodce). Tento varovný zvuk, který je generován v závislosti na rychlosti vozidla, mění tón při zrychlování a zpomalo-vání a je aktivní při zvyšo-vání rychlosti do 30 km · h–1 a při snižování rychlosti do 25 km · h–1. Akustický varov-ný signál je generován také při spouštění systému (star-Ing. Josef Košťál, redakce Elektro Obr. 1. Detail řešení „řadicí páky“ – joysticku pro ovládání jízdy vozidla (foto: Kl)Obr. 2. Rozložení vysokonapěťových komponent (zdroj: Nissan)1 2 3 3 4 5 6 1 – střídač trakčního elektromotoru 2 – trakční elektromotor a redukční převodovka 3 – svazky vysokonapěťových vodi-čů (oranžová barva)4 – trakční lithium-ionová baterie 5 – servisní zástrčka 6 – palubní nabíječka foto: Nissan